Reclame voor (online) gokken verdeelt de generaties

Door Jan Roekens | 21-02-2023

Sinds 1 oktober 2021 is online gokken (onder strikte voorwaarden) legaal in Nederland. Op dit moment zijn er 18 online casino’s met een licentie. DPG Grow onderzocht hoe Nederlanders aankijken aan tegen kansspelen in het algemeen en online gokken in het bijzonder. De meningen lopen uiteen en een mediaverbod is in zicht. Het onderzoek, uitgevoerd door Panel Inzicht, werd eerder uitgevoerd in maart en december 2021, waardoor een vergelijking mogelijk is.

In 2021 gaf 80% van de Nederlandse goksites wekelijks al bijna € 275.000,- uit aan reclame. Ondanks het maatschappelijk debat steeg dat in 2022 naar zo’n € 290.000,- per week. Ondanks de groei blijft gokken een relatief kleine categorie in de advertentiemarkt: kansspelen namen begin 2022 zo’n 3,2% van alle bruto advertentie-uitgaven in. Ter vergelijking: de automotive branche is bijna twee keer zo groot, met 5,8%.

Mannen positiever

De meningen over het vrijgeven van de online gokmarkt liggen flink uiteen: ruim een derde van de Nederlanders vindt het een slechte ontwikkeling dat online gokken nu legaal is, terwijl een kwart het juist een goede ontwikkeling vindt. De overige 28% staat er neutraal tegenover. Opvallend hierbij is dat mannen positiever zijn dan vrouwen. Mannen spelen ook vaker online dan vrouwen: 29% van de mannen doet dat, tegenover ‘slechts’ 19% van de vrouwen. Deze cijfers liggen overigens in lijn met de metingen uit 2021.

Storend of niet?

De meningen over reclame in deze gevoelige categorie verschillen sterk tussen diverse leeftijdsgroepen. Zo zegt een derde van de jongeren (18-34 jaar) dat zij het leuk vinden als bekende Nederlanders reclame maken voor kansspelen; hiermee is deze groep het meest positief.

Daarentegen vindt twee derde van de Nederlanders gokreclame op TV en online storend. De groep 35-49-jarigen staan hier echter weer flink positiever in: bijna 40% van deze groep vindt deze reclame juist niet storend of staat er neutraal tegenover.

Naast (online) gokreclame op TV en online, ontvangen consumenten ook nog regelmatig ongevraagd reclame van loterijen thuis; twee derde vindt dit irritant. Slechts één op de tien ondervraagden staat hier positief tegenover.

Mediaverbod

Freek Hageraats, Account Director en verantwoordelijk voor de gamblingpartijen binnen DPG Media, verwacht dat er een mediaverbod komt op uitingen van de branche: ‘de overheid is al enige tijd bezig om de mediamogelijkheden voor de branche in te dammen. De grootste vraag is wat, en vanaf wanneer, het straks nog wel mogelijk is, en in welke hoedanigheid.’

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?