Winkelbezoek is door social distancing flink veranderd. Vinden consumenten een bezoek aan een winkel nog wel veilig? En waarom dan? Wat zijn triggers om weer een fysieke winkel te gaan bezoeken? Samen met VIM Group deed Ruigrok/Netpanel er onderzoek naar.
We zijn meer gaan winkelen de afgelopen maand. In mei had tweederde van de Nederlanders een winkel voor niet-noodzakelijke boodschappen bezocht, een maand later was dit bijna 80%. Vooral kledingwinkels en winkels voor huishoudelijke artikelen zijn vaker bezocht. Maar meer Nederlanders voelen zich niet veilig in een winkel (1 op de 10). Praktisch iedereen die zich onveilig voelt, zegt dat dit komt omdat andere klanten zich niet aan de regels houden (91%). Andere belangrijke redenen waren: geen éénrichtingsverkeer en te veel klanten in de winkel. Dat klanten steeds lakser worden met de regels, bleek ook uit een onderzoek onder winkeliers dat Detailhandel Nederland eind juni naar buiten bracht. Klanten houden geen afstand of komen ‘funshoppen’ met het hele gezin.
Onduidelijkheid over de regels bij het winkelen lijkt niet de belangrijkste reden om ons minder goed aan de regels te houden. Tweederde vindt ze namelijk duidelijk.
Het helpt als de regels goed zichtbaar zijn en helder geformuleerd. Mensen die de regels niet duidelijk vinden, zeggen dat dit komt doordat de regels bij verschillende winkels anders worden toegepast. Uniformiteit in de toepassing van de regels kan de detailhandel dus helpen om het winkelend publiek een veiliger gevoel te geven.
Wat helpt is klanten aanspreken die zich niet aan de regels houden. Meer dan de helft van de Nederlanders zou dit een veilig gevoel geven.