Waarom GPT-modellen niet denken zoals wij
AI kan steeds beter complexe problemen oplossen, maar hoe goed begrijpt een AI-model eigenlijk de logica achter zijn eigen antwoorden? Onderzoek testte het vermogen om patronen en verbanden te herkennen en toe te passen op nieuwe situaties. GPT-modellen schieten tekort als de problemen worden aangepast, wat belangrijke zwakheden in hun redeneercapaciteiten blootlegt. ▼ Analogisch redeneren…
Nieuwe voorzitter en leden ESOMAR Council
ESOMAR kondigt de benoeming aan van een nieuwe voorzitter, Anne-Sophie Damelincourt, die de komende drie jaar de ESOMAR Council leidt, van 2025 tot 2028. Zij volgt Ray Poynter op die hiermee zijn termijn van twee jaar afsluit. Ook zijn er nieuwe leden in de Council benoemd. Anne-Sophie Damelincourt is Director of Development bij Strategir in…
Gen Z versus Gen Alpha – ontdek de verschillen
Gen Z en Gen Alpha zijn twee invloedrijke generaties. Hoewel ze nog jong zijn, maken de culturele, technologische en maatschappelijke verschuivingen waarmee ze zijn opgegroeid hen anders dan anderen. Maar ze verschillen ook onderling. Georgie Walsh, Content Marketing Manager, probeert de kloof te overbruggen. ▼ Eerst nog even de basics: Gen Z, geboren tussen 1997…
MIE’25 – ‘AI is rewriting the rulebook’
Op het Marketing Information Event van 18 en 19 maart a.s., georganiseerd door het Data & Insights Network, is een van de sprekers Carl Rohde. Zijn bijdrage heeft als titel ‘Generative AI: trends and soft spots in society’. Hij maakt een verhaal over het onderwerp en stelt daarin ook nog wat vragen. Zoals: ‘What do…
De semiotiek van een cultuurstrijd – jonge garde houdt saaie boomers een drankje voor
De reclamecampagne ‘Boost your boomer’ zet oud tegenover jong. En jong heeft de macht en de kracht om die suffe boomer weer wat pit en energie te geven. Dat doen ze met BOOOMer Energy Drink. Ank van Ophoven (foto), Strategic Adviser bij Haystack Consulting, zag de campagne, en voelde zich niet aangesproken. Maar wel rafelt…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
‘Datagedreven persona’s helpen je rationele keuzes te maken’
De klantreis optimaliseren, dat is voor bedrijven al jaren een uitdaging. Sjoerd Wallinga, expert in digitale klantbeleving & conversie, helpt deze customer journeys inzichtelijk te maken. Daarin speelt AI een steeds grotere rol. Op 7 april geeft hij vanuit het Data & Insights Network over datagedreven persona’s en customer journeys. ‘AI genereert de klantreis, persona’s…
AI onnauwkeurig bij vragen over nieuws
Onderzoek van de BBC heeft ‘significante problemen’ aan het licht gebracht in de helft van de AI-antwoorden op vragen over het nieuws. Er bleek nogal wat onnauwkeurigheid en partijdigheid in te zitten, en vaak een verkeerde weergave van bronmateriaal. ▼ In het onderzoek gaven BBC-onderzoekers vier AI-tools: OpenAI’s ChatGPT, Copilot van Microsoft, Gemini van Google…
Digitale taaltechnologieën (nog) beter maken
De UvA-nieuwssite gaat regelmatig in gesprek met wetenschappers over hun werk. In een serie over de faculteit FNWI vragen ze onderzoekers welke rol technologie daar speelt. Zo spraken zij met Raquel Fernández (foto), hoogleraar Computationele Taalkunde & Dialoogsystemen. Zij ontwikkelt computermodellen om taal beter te integreren in de digitale wereld. ▼ Het eerste gesprek tussen…
Transparante informatie over online privacy en data delen loont
Nederlandse consumenten zijn zich steeds bewuster van hun online privacy, maar ervaren nog altijd beperkte controle bij het delen van hun data. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2025, die dit jaar voor de tweede keer bestaat uit kwalitatief onderzoek in de vorm van groepsgesprekken met consumenten. ▼ Uit de groepsgesprekken blijkt dat consumenten…
Gouden standaard voor datakwaliteit nodig
Marktonderzoek heeft te maken met problemen rond datakwaliteit, maar Bob Fawson, CEO van Data Quality Co-Op, stelt een aanpak voor die de sector vooruit moet helpen. Is het tijd voor een gouden standaard voor first-party dataverzameling? ▼ De marktonderzoekindustrie worstelt al geruime tijd met de erosie van datakwaliteit. Dit probleem, zoals JD Deitch verwoordt in…
Vierde ‘Rapportage AI- & Algoritmerisico’s Nederland’
De Autoriteit Persoonsgegevens publiceerde kortgeleden de Rapportage AI- & Algoritmerisico’s Nederland (RAN), dat ingaat op risico’s bij de inzet van AI en algoritmes. In de vierde editie van de rapportage komen overkoepelende ontwikkelingen, grondrechten en publieke waarden, beleid en regelgeving, AI-chatbotapps en AI-geletterdheid aan bod. ▼ De drempel om AI te gebruiken wordt steeds lager,…
Register voor functionarissen voor gegevensbescherming in voorbereiding
Om de positie van de functionaris voor gegevensbescherming (FG) te versterken en de kwaliteit te borgen, wordt momenteel gewerkt aan een kwaliteitsregister voor en door FG’s. Alle inspanningen zijn erop gericht om in de loop van 2025 te komen tot de daadwerkelijke oprichting van het Nederlands (voorheen Nationaal) Register voor Functionarissen voor Gegevensbescherming (NRFG). ▼…