Onwaarschijnlijk dat synthetische data echte data gaan vervangen
Het is niet waarschijnlijk dat synthetische data in de toekomst de primaire, echte data volledig zullen vervangen; althans dat zegt een paper van de Engelse MRS Advanced Insights and Analytics Council. ‘De opwinding over synthetische data berust vooral op hype.’ ▼ De paper, onder de naam AI en synthetische data in marktonderzoek, stelt dat synthetische…
DVJ Insights – Brand Growth Event
On April 10, 2025 (16.00-18.00), the DVJ Insights’s Brand Growth Event returns, bringing together science and practice to explore the year’s key theme: how Innovation fuels Brand Growth, from product development and new technologies to the mindset and strategies that enable brands to stay relevant and future-ready. ▼ Hosted by Lucas Hulsebos, CEO at DVJ…
HvA lanceert onafhankelijke ranking van Nederlandse AI-sector
De Nederlandse AI-markt zit in de lift, zo blijkt uit de eerste onafhankelijke AI-ranking van Nederland. Nederland telt meer dan 1200 AI-bedrijven, met een sterke concentratie in en rondom Amsterdam. De Top 250, samengesteld door onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam, laat zien welke Nederlandse AI-bedrijven en tools de meeste impact hebben. ▼ De ranking…
Lexnova treedt toe tot onderzoeksgroep voor onderwijs, zorg en overheid
Lexnova, gespecialiseerd in onderzoek voor het onderwijs en de overheid, heeft zich per 1 april aangesloten bij de onderzoeksgroep waartoe ook onderzoeksbureaus ZorgfocuZ en Enneüs behoren. Door deze bundeling van krachten ontstaat er een netwerk van onderzoekbureaus die specifiek in het sociaal maatschappelijke domein actief zijn. ▼ Doordat Lexnova zich aansluit bij ZorgfocuZ en Enneüs,…
‘VR wordt steeds geschikter als onderzoeksmethode’
VR en AR gaan de komende jaren veel waarde creëren. Hoogleraar Yvonne van Everdingen (foto) vertelt wat deze technologie betekent voor de insightssector. ‘In VR kun je heel makkelijk producten verplaatsen en in no-time testen hoe consumenten hun keuze voor een bepaald product maken.’ ▼ In 2023 gaf Yvonne van Everdingen, hoogleraar Marketing en Innovatie aan…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Toluna brengt drie bureaus onder bij het eigen merk
Het wereldwijde onderzoeks- en insightsbureau Toluna verenigt Harris Interactive, GutCheck en MetrixLab onder de hoofdnaam. Toluna zegt dat het samenbrengen van de drie bedrijven onder het Toluna-merk de waardepropositie moet stroomlijnen, waarbij AI een sleutelrol gaat spelen. ▼ De integratie van AI in een gezamenlijk Toluna-platform wordt versterkt door de expertise van MetrixLab op het…
Miles Monthly Webinars over innovatie en AI bij KRO-NRCV
Op 15 april houdt Miles Research weer een webinar, dit keer samen met KRO-NCRV. Op het MIE werd deze presentatie beoordeeld met een 8,3 – het op een na hoogste cijfer. Het webinar duurt van 12.15 uur tot 13.00 uur. ▼ In het webinar gaat Eric Landwaart (partner Miles Research) in gesprek met Petra Moonen (marktonderzoek bij…
Trendrapport 2024 – marktonderzoekbranche groeit verder
Het jaarlijkse Trendrapport over de marktonderzoek-, data- en insightssector is weer verschenen. Voornaamste wapenfeit: de sector groeide ook in 2024 verder door. De omzet ging van 516 miljoen euro in 2023 naar 533 miljoen euro in 2024 en dat betekende een toename van iets meer dan 3%. ▼ Bij groeicijfers hoort ook een optimistische toekomstblik:…
Rianne van der Loo nieuwe directeur Data & Insights Network
Per 1 september a.s. is Rianne van der Loo de nieuwe directeur van het Data & Insights Network (D&IN). Zij volgt Wim van Slooten op die na bijna 25 jaar de organisatie verlaat. Rianne van der Loo heeft ruime ervaring opgedaan in de technologie- en consultancysector. Haar benoeming past in het streven van de branche-…
Waarom kwantitatief onderzoek klein moet denken
Op research-live.com schrijft kwantitatief associate director Sam Salama over het ‘misverstand’ dat kwantitatief onderzoek het altijd moet hebben van de grote aantallen. Het gaat altijd om groter en beter, of het nu producttests, advertenties of consumentenvoorkeuren betreft, de focus ligt steeds op het hoogste percentage en niet op een niche. En juist denken in niches,…
Uitnodiging Healthcare Webinar | 10 April
Het Data & Insights Network nodigt iedereen uit voor een inspirerend webinar over de impact van gamification en samenwerking op gevoelige data in de zorg. Het webinar wordt gehouden op donderdag 10 april van 16.00 tot 17.00 uur. ▼ De eerste spreker op het webinar is Lauwerens Metz, oprichter van Innovattic. Hij laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe…
Apply the EU Act Using ‘Grace’, your AI Act Buddy | 01 April
Join Generative AI Zone and Data & Insights Network for an interactive session on navigating the EU AI Act with the help of ‘Grace’, your AI-powered compliance assistant. ▼ Gain practical insights into the new regulatory framework and explore how AI can support governance within your organization. Date: Tuesday, April 1, 2025 Time: 17:30 – 18:30 Location: Online…

