Onderzoek | 20 april 2023
Consument wil beter begrepen worden door chatbots en spraakassistenten
Steeds vaker komt de consument in aanraking met digitale assistenten, zoals een chatbot op een website of een spraakassistent in een contactcenter. Hoewel consumenten openstaan voor geautomatiseerd klantcontact, voelen velen zich niet altijd goed begrepen of behandeld. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van DirectResearch en Y.digital in samenwerking met o.a. de...
Onderzoek | 20 april 2023
Stagnatie klantloyaliteit in B2B
Voor het eerst in jaren stagneert de NPS binnen B2B. Sinds 2016 vertoonde de ‘klantenthousiasme-graadmeter’ juist een stijgende lijn: van gemiddeld +7 naar +16 het afgelopen jaar. Nu staat hij op 15. In praktijk betekent dat gemiddeld minder promoters die klanten aanbevelen bij anderen en meer klanten die overstappen. De gemiddelde klanttevredenheid bedraagt 7,9. Dat...
Onderzoek | 18 april 2023
Monitor Consumentengedrag: zorgen komen en gaan
Het lijkt erop dat Nederlanders de afgelopen periode van koude en donkere dagen achter zich hebben gelaten en daarmee ook de zorgen. Of die verdwijnen? Dat is niet wat is terug te zien in de Monitor Consumentengedrag, een initiatief van VU Amsterdam en Validators. Het lijkt er eerder op dat er andere zorgen voor in...
Onderzoek | 18 april 2023
Chatbot ChatGPT bereikt bijna 1,5 miljoen personen in Nederland
De online chatbot ChatGPT heeft in de eerste maanden na introductie al anderhalf miljoen personen bereikt. Dat blijkt uit onderzoek van GfK GXL DAM onder 1.418.000 personen van 13 jaar en ouder, in de periode december 2022 t/m maart 2023. Onder jongeren ligt het gebruik van de online chatrobot hoger dan onder ouderen: 19% van...
Onderzoek | 13 april 2023
Zorgmedewerkers komen niet aan voldoende slaap toe
Miles Research voert samen met PGGM&CO continue onderzoek uit onder medewerkers in de zorg. Zo krijgen wekelijks duizenden medewerkers in de zorg- en welzijnssector de vraag hoe het gaat met hun fitheid. Zorgorganisaties kunnen deze resultaten vervolgens vergelijken met de fitheid van hun eigen medewerkers. In de laatste meting is te zien dat vooral de...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 13 april 2023
Gen Z heeft minder trek in influencers
De hoeveelheid influencers en de tijd die ze opslokken, lijkt een verzadingingspunt te hebben bereikt, en dat geldt vooral voor Gen Z. Reden is ondere andere dat ze al die gepitchte producten niet nodig hebben, zo blijkt uit onderzoek van UNiDAYS Research. Afkeer van beïnvloeding kan wel eens het eind betekenen van influencers, maar dat...
Onderzoek | 11 april 2023
Ruim €6,5 miljard besteed aan gezonde leefstijl
Nederlanders besteden €6,5 miljard aan een gezonde leefstijl. Uitgaven aan sport hebben daarin het grootste aandeel (70%). Daarvan gaat het grootste deel naar sportlidmaatschappen: €1,6 miljard. De grootste georganiseerde sport in Nederland is fitness. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. In totaal hebben Nederlanders meer dan €6,5 miljard uitgegeven aan een gezonde...
Onderzoek | 06 april 2023
‘Bedwing de bling’ – kinderen en de advertentieverleiding
Eind maart vond de Week van het geld plaats, met als thema ‘Bedwing de bling’. Actueel, want we zien allemaal de voortdurende stroom advertenties op de smartphone, met telkens weer die hippe sneakers die voorbijkomen of dat mooie jack waarop je 10% korting krijgt als je de naam van de influencer noemt. CHOICE deed onderzoek...
Onderzoek | 04 april 2023
Audio versterkt mentale beschikbaarheid FMCG-merk
Radio als onderdeel van een krachtige crossmediacampagne zorgt voor een significante stijging van de reclameherinnering en bovenal voor positieve en onderscheidende merkassociaties. Dat blijkt uit effectonderzoek door DVJ Insights voor het FMCG-merk Douwe Egberts naar de toegevoegde waarde van radio in de mediamix en de bijdrage van radio aan de mentale beschikbaarheid van het merk....
Onderzoek | 30 maart 2023
Brede acceptatie non-binaire mensen, maar minder steun voor genderneutrale opvoeding
De acceptatie van non-binaire personen neemt toe. Uit internationaal onderzoek van Motivaction (in opdracht van Mastercard) blijkt dat die acceptatie vooral geldt voor individuen die zich als non-binair identificeren. Tegelijkertijd is het voor een aanzienlijke groep een brug te ver om genderverschillen minder te benadrukken. Kort gezegd: het is oké om non-binair te zijn, maar...
Onderzoek | 30 maart 2023
10 trends in consumentenbestedingen
De stijgende kosten van levensonderhoud halen het bestedingspatroon van de consument overhoop. Mensen moeten kiezen tussen uitgaan en genieten van het leven, of uitgaven afremmen vanwege de inflatie. Maar ook bedrijven moeten bezuinigen. Massale tech-ontslagen, een omvallende bank…. Gelukkig gaan er ook nog bestedingen door. Becky Boyle van GWI maakte een lijst van 10 trends....
Onderzoek | 28 maart 2023
Consumenten kiezen bewust voor duurzame winkels en producten
Uit een recente studie blijkt dat investeren in maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) niet alleen om regelgeving belangrijk is, maar ook vanwege wensen van de consument. Ruim de helft van de Nederlandse consumenten kiest wel eens bewust voor een winkel omdat deze zich inzet voor mens, milieu of maatschappij. Onder Gen Z is dit zelfs 63%....