Onderzoek | 16 november 2023
16 november 2023

Hoe dichtbij of ver weg voelt je product?

Er komen regelmatig nieuwe technologische producten op de markt. Door de hogere complexiteit of aankoopprijs van die producten is informatie om consumenten te overtuigen van groot nut. Een nieuwe studie vergelijkt concreet taalgebruik in advertenties in relatie tot de psychologische afstand die de consument voelt tot zo’n product. Jos Hornikx schreef er voor SWOCC een…

Onderzoek | 14 november 2023
14 november 2023

Meer stemmen in videoadvertenties overtuigen beter

De overtuigingskracht van een videoadvertentie kan worden versterkt wanneer in de gesproken tekst meer stemmen klinken. Dat blijkt uit het onderzoek More Voices Persuade: The Attentional Benefits of Voice Numerosity, beschreven in het Journal of Marketing Research. Verschillende stemmen die een overtuigende boodschap brengen, trekken de aandacht van de consument en vergroten de koopbereidheid. De…

Onderzoek | 14 november 2023
14 november 2023

Meerderheid bezorgd over desinformatie

Een meerderheid van de burgers (85%) maakt zich zorgen over de impact van online desinformatie, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van Unesco, in 16 landen uitgevoerd door Ipsos. Uit het onderzoek, waaraan ongeveer 8.000 respondenten deelnamen in landen waar in 2024 verkiezingen worden gehouden, bleek dat naast de bezorgdheid over desinformatie, nog eens…

Onderzoek | 14 november 2023
14 november 2023

Onderzoekers positief over AI

De overgrote meerderheid (87%) van de onderzoekers heeft vertrouwen in het behoud van hun baan en meer dan de helft gelooft dat AI zal leiden tot snellere analyses en inzichten. Dat blijkt uit onderzoek van Qualtrics. Uit het onderzoek, gepubliceerd in 2024 Market Research Trends, blijkt dat 56% van de respondenten denkt dat AI gunstig…

Onderzoek | 07 november 2023
07 november 2023

Negatieve invloed sociale media op jongeren

Jongeren ervaren een groeiende druk op hun mentaal welzijn en de grootste boosdoener lijkt het eindeloos scrollen, liken, commenten en appen op sociale media. Toch ontbreekt sluitend wetenschappelijk bewijs dat sociale media een negatieve impact hebben op het mentaal welzijn van jongeren. Ellen Groenestein (hoofddocent bij de opleiding Communicatie en het lectoraat Communication in the…

Onderzoek | 07 november 2023
07 november 2023

Ondernemers bezorgd over stabiliteit en betrouwbaarheid politiek

De overgrote meerderheid van de ondernemers is zeer bezorgd over de Nederlandse politiek. Driekwart is niet tevreden over de betrouwbaarheid en de stabiliteit van het bestuur. Ze zien polarisatie, versnippering van de politiek, het vergroten van het vertrouwen in de overheid en een langetermijnvisie daarbij als de grootste uitdagingen. Dat blijkt uit onderzoek onder ondernemers…

Onderzoek | 02 november 2023
02 november 2023

Geïntegreerde TV-sponsoring werkt het beste

Uit onderzoek van Paramount in Australië blijkt dat geïntegreerde TV-sponsoringcampagnes een hogere spontane en geholpen merkherinnering opleveren dan standaard billboards. Er is ook meer aandacht voor TV-commercials en de sponsoring leidt tot een groter mentaal marktaandeel. Met een geïntegreerde campagne wordt de combinatie van een op de inhoud van het programma aangepaste TV-commercial, een billboard…

Onderzoek | 02 november 2023
02 november 2023

Nieuw licht op de context voor impact campagnes

Het succes van een campagne blijft een complexe samenkomst van factoren. Naast het merk, de propositie en de intrinsieke elementen van de creatie wordt ook met steeds meer interesse naar omgeving gekeken: de context. Dat is niet onterecht, vindt Dennis Hoogervorst, research- en insights-expert bij DPG Media. DPG Media en GroupM hebben in een nieuw…

Onderzoek | 26 oktober 2023
26 oktober 2023

Minder verwijzing naar online nieuws door sociale media

In september hebben bijna acht miljoen mensen in Nederland dagelijks online nieuwsmedia op smartphones, tablets of PC/laptops bezocht. Dit aantal is in de afgelopen jaren licht gestegen terwijl het aandeel personen dat via of gelijktijdig sociale media bezocht (Facebook/X) sterk daalde. In september 2019 lag dit aandeel op 80%, in 2021 op 75%) en nu…

Onderzoek | 24 oktober 2023
24 oktober 2023

Populariteit moestuinen stijgt, geld is niet belangrijk

Ruim een kwart van de Nederlanders (26%) teelt zelf een deel van het dagelijks eten in zijn tuin of op zijn balkon. In 2016 besteedde er 21% tijd aan. De populariteit van moestuinieren is de afgelopen zeven jaar duidelijk toegenomen. Nog eens ruim een kwart (28%) zou er graag tijd aan besteden, maar komt er…

Onderzoek | 24 oktober 2023
24 oktober 2023

Nederlanders positief over houten nieuwbouw

CHOICE insights + strategy deed in opdracht van het Lente-akkoord 2.0 een groot consumentenonderzoek naar de acceptatie, waardering en (voor)oordelen van houten woningbouw. Een derde van de respondenten voelt wel voor een houten huis. De noodzaak en behoefte om te bouwen met een flink lagere milieu-impact zorgt bij bouwers, ontwikkelaars, corporaties en gemeentes voor interesse…

Onderzoek | 19 oktober 2023
19 oktober 2023

Kwart medewerkers binnen een jaar weg

Van de nieuwe medewerkers in een organisatie stopt 26% al binnen 12 maanden. Dat blijkt uit de jaarlijkse Learning & Development Monitor van leerplatform Studytube, uitgevoerd door Sparkey, het HR-onderzoeksteam van Motivaction. De voornaamste reden om zo snel je baan op te zeggen, is dat de functie-inhoud niet aansluit bij de verwachtingen (40%). Ook het…

Ook de laatste bytes ontvangen?