Consument verdeeld over Black Friday
Het lijkt erop dat jongeren veel enthousiaster zijn over Black Friday dan ouderen. Ze delen vaker Black Friday-aanbiedingen met vrienden en familie en stellen vaker grote aankopen uit tot Black Friday. Dat blijkt uit onderzoek van Norstat. Morgen, 24 november, is het zover: Black Friday. Wordt de dag met enthousiasme ontvangen? Ongeveer twee op de…
Wat je moet weten over je kerstcampagne
Terwijl de temperaturen dalen en de verwarming wordt opgestookt, komt december steeds dichterbij. Wist u dat 44% van Nederland weleens iets koopt naar aanleiding van een advertentie die inhaakt op Kerst? DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom Kerst. 1. Met Kerst kopen we vooral verzorgingsproducten Verzorgingsproducten (54%)…
Meer interesse in Black Friday ondanks opkomst Green Friday
Een derde van de Nederlanders verwacht tijdens Black Friday, a.s. vrijdag 24 november, te gaan shoppen. Dit is een stijging in vergelijking met de prognoses uit voorgaande jaren. Ook het bedrag dat men van plan is uit te geven neemt toe, van € 288,- vorig jaar naar € 330,- nu. Ondertussen groeit ook de bekendheid…
MKB heeft grote waarde voor lokale gemeenschap
Panteia heeft onlangs in opdracht van MKB-Nederland een onderzoek uitgevoerd naar de maatschappelijke waarde van het MKB. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de Dag van de Ondernemer, die dit jaar voor de achtste keer wordt gevierd op vrijdag 17 november. Het midden- en kleinbedrijf draagt jaarlijks voor ruim 1,5 miljard euro bij…
Organisaties gebruiken data voor sturing, maar minder voor marketing
Zo’n 92% van de Nederlandse organisaties gebruikt data om het bedrijf op korte en lange termijn te sturen. Maar voor marketingactiviteiten geldt dat veel minder. Slechts de helft van de bedrijven (51%) hanteert data bij het sturen op klant-KPI’s Dat blijkt uit DDMA-onderzoek in samenwerking met GfK. Het aantal organisaties dat volledig inzicht heeft in…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Hoe dichtbij of ver weg voelt je product?
Er komen regelmatig nieuwe technologische producten op de markt. Door de hogere complexiteit of aankoopprijs van die producten is informatie om consumenten te overtuigen van groot nut. Een nieuwe studie vergelijkt concreet taalgebruik in advertenties in relatie tot de psychologische afstand die de consument voelt tot zo’n product. Jos Hornikx schreef er voor SWOCC een…
Meer stemmen in videoadvertenties overtuigen beter
De overtuigingskracht van een videoadvertentie kan worden versterkt wanneer in de gesproken tekst meer stemmen klinken. Dat blijkt uit het onderzoek More Voices Persuade: The Attentional Benefits of Voice Numerosity, beschreven in het Journal of Marketing Research. Verschillende stemmen die een overtuigende boodschap brengen, trekken de aandacht van de consument en vergroten de koopbereidheid. De…
Meerderheid bezorgd over desinformatie
Een meerderheid van de burgers (85%) maakt zich zorgen over de impact van online desinformatie, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van Unesco, in 16 landen uitgevoerd door Ipsos. Uit het onderzoek, waaraan ongeveer 8.000 respondenten deelnamen in landen waar in 2024 verkiezingen worden gehouden, bleek dat naast de bezorgdheid over desinformatie, nog eens…
Onderzoekers positief over AI
De overgrote meerderheid (87%) van de onderzoekers heeft vertrouwen in het behoud van hun baan en meer dan de helft gelooft dat AI zal leiden tot snellere analyses en inzichten. Dat blijkt uit onderzoek van Qualtrics. Uit het onderzoek, gepubliceerd in 2024 Market Research Trends, blijkt dat 56% van de respondenten denkt dat AI gunstig…
Negatieve invloed sociale media op jongeren
Jongeren ervaren een groeiende druk op hun mentaal welzijn en de grootste boosdoener lijkt het eindeloos scrollen, liken, commenten en appen op sociale media. Toch ontbreekt sluitend wetenschappelijk bewijs dat sociale media een negatieve impact hebben op het mentaal welzijn van jongeren. Ellen Groenestein (hoofddocent bij de opleiding Communicatie en het lectoraat Communication in the…
Ondernemers bezorgd over stabiliteit en betrouwbaarheid politiek
De overgrote meerderheid van de ondernemers is zeer bezorgd over de Nederlandse politiek. Driekwart is niet tevreden over de betrouwbaarheid en de stabiliteit van het bestuur. Ze zien polarisatie, versnippering van de politiek, het vergroten van het vertrouwen in de overheid en een langetermijnvisie daarbij als de grootste uitdagingen. Dat blijkt uit onderzoek onder ondernemers…
Geïntegreerde TV-sponsoring werkt het beste
Uit onderzoek van Paramount in Australië blijkt dat geïntegreerde TV-sponsoringcampagnes een hogere spontane en geholpen merkherinnering opleveren dan standaard billboards. Er is ook meer aandacht voor TV-commercials en de sponsoring leidt tot een groter mentaal marktaandeel. Met een geïntegreerde campagne wordt de combinatie van een op de inhoud van het programma aangepaste TV-commercial, een billboard…