UTM tagging (slot) – de beste taggingsheet

Door Tije Vlam | 27-01-2021

Tije Vlam van Traffic Builders krijgt regelmatig vragen van klanten die de resultaten van hun inspanningen op online kanalen inzichtelijk willen maken in Google Analytics. Hij schreef er een serie van drie artikelen over. Dit laatste deel gaat over de (gratis!) taggingsheet.

Dit is ‘m dan! Nou ja, dit is een screenshot van de Google Analytics UTM taggingsheet, gebaseerd op eerdere versies van diverse (ex-)collega’s. De echte UTM taggingsheet vind je verderop in het artikel (onder het kopje Dé Link).
Het is inderdaad een flinke (brede en hoge) spreadsheet. In de praktijk kan het handig zijn om bepaalde rijen of kolommen te verbergen, dat doe ik zelf soms ook.

Waarom een UTM taggingsheet?

In mijn vorige blog behandelde ik de 15 spelregels voor goede UTM tagging. Mocht je ‘m nog niet gelezen hebben, doe dat dan snel want dat maakt het werken met deze taggingsheet alleen maar duidelijker. Voor nu wil ik uitlichten: Automatiseer wat je kunt automatiseren. Het beste hulpmiddel daarbij is een UTM taggingsheet. Want daarmee voorkom je de meest voorkomende fouten.

Wellicht ten overvloede, maar volgens mij heeft goede UTM tagging drie belangrijke eigenschappen: herkenbaarheid, eenduidigheid en consistentie. Deze sheet helpt vooral snel met het makkelijker bewaken van de gewenste (lees: vereiste) consistentie. Maar deze sheet doet meer.

Wat doet de UTM taggingsheet?

De UTM taggingsheet heeft vijf belangrijke functies

1. Overzicht = consistentie

De spreadsheet geeft een overzicht van alle tot nu toe getagde links. Dit draagt bij aan de consistentie.

2. Inzicht in vereisten

De spreadsheet geeft inzicht in welke mogelijke tags gebruikt kunnen worden. Daarnaast kun je geen link genereren zonder de verplichte tags te hebben ingevuld. Zo wordt consistentie en een juist gebruik afgedwongen.

3. Grenzen stellen = strategie bewaken

De spreadsheet beperkt de gebruiker actief in het aantal mogelijkheden voor met name de parameters bron en medium. Deze beperkingen kunnen uiteraard centraal worden vastgesteld en zorgen ervoor dat bron en medium bij elkaar kloppend zijn. Voor display kunnen standaardformaten worden ingesteld, en ook deze worden dan direct aangeboden als enige opties.

4. Consistente FORMATTERING

De spreadsheet zorgt voor een goede en eenduidige verwerking van de parameters. Zo worden hoofdletters en spaties omgezet naar kleine letters en mintekens (-). Of, indien je aangeeft Mailchimp te gebruiken, een underscore. Dit laatste gebeurt omdat Mailchimp niet goed met de het mintekens kan omgaan.

5. Samenwerken in de cloud

De UTM taggingsheet staat in de cloud. Dat heeft grote voordelen. Voorheen gebruikten wij een Excel-variant van deze sheets. Lange tijd waren de mogelijkheden van Excel net iets uitgebreider (of in elk geval vertrouwder) dan die van Google Spreadsheets. Maar de mogelijkheden zijn (zeker dankzij Google Scripts) allang geen belemmering meer. En het feit dat de sheet nu altijd voor iedereen beschikbaar is én zelfs tegelijkertijd gebruikt kan worden, is een groot voordeel. Sterker nog: hét argument om over te stappen.

Hoe werkt de UTM taggingsheet?

Mocht je nou een aantal dingen willen aanpassen naar je eigen wensen… dat kan. De sheet, zoals ik hem deel is in alleen-lezen modus. Wat betekent dat je in de door mij gedeelde versie niet zoveel kunt. Maar als je er een kopie van maakt, die je in je eigen Google Drive opslaat, dan kun je helemaal losgaan. Om je hierbij te helpen zal ik een aantal belangrijke functies toelichten.

Eigen kopie maken

Maak eerst je eigen kopie (let op, dit kan alleen als je bent ingelogd met een Google account). Dit kan via het menu Bestand (File):

Je krijgt vervolgens dit scherm:

Indeling

Onder in de zojuist door jou gekopieerde UTM sheet zie je dat deze bestaat uit vier tabbladen: UTM Creator, Sources, Setup en UTM Tagging Strategie (+Uitleg).

Het eerste blad is de daadwerkelijke UTM Creator. Dit is where the magic happens. De master bedroom zeg maar. Op dit tabblad zul je straks al je links taggen. Precies zoals je het voor je zag, precies conform je eigen UTM-strategie.

Op het tweede tabblad kun je je media en bronnen definiëren. In het mediumveld krijg je als gebruiker de keuze uit een aantal opties.

Deze opties zijn vastgelegd op het Sources tabblad in de bovenste regel. Deze komen zoveel mogelijk overeen met de standaardkanaalgroepering in Google Analytics. Let op, als je hier een extra medium toevoegt of een bestaand medium wijzigt zul je dit ook moeten doorvoeren in het bijgesloten script (waarover later meer). De bronnen die bij een specifiek medium horen (en elke bron hoort bij een specifiek medium) staan onder de media gedefinieerd. Ze beginnen vanaf regel 3. Regel 2 kun je wel vullen, maar dat zal niet worden meegenomen. Technisch gezien kan dat wel, maar ik heb deze keuze expres gemaakt om het onderscheid duidelijk zichtbaar te houden.

Op het derde tabblad staat een aantal velden die ik gebruik voor de instellingen op het eerste blad. Hier vind je de Taalopties, de keuzeopties voor de Mailchimp-instelling en de beschikbare formaten voor display-uitingen.

En op het laatste tabblad vind je nog een paar tips over het gebruik van de sheet, en welke info je volgens mij zou moeten vastleggen voor je UTM-strategie. Hoewel je hier op termijn niet vaak naar zult kijken is het slim om dit bij de sheet op te slaan, dan heb je gelijk een centrale plek voor deze info.

Medium-opties

De Medium-opties die getoond worden, worden uitgelezen uit het Sources tabblad. Deze worden in de kolom getoond door middel van de standaard validatie-optie. Deze optie vind je onder het menu-item Gegevens (Data). Deze functie gebruik ik ook om de Taal en Mailchimp-instellingen te tonen.

Bronnenopties gelinkt aan media

Zodra je een medium hebt geselecteerd verschijnt er in het Bron-veld de optie om een bijpassende bron te selecteren. Dit kan helaas niet met dezelfde standaardfunctie voor validatie. Daarbij kun je namelijk niet de gewenste afhankelijkheid (toon enkel de bronnen onder het gekozen medium) aangeven. En dus maak ik hierbij gebruik van een script. Dit kun je inzien (en eventueel aanpassen) via de script editor. Deze vind je in het menu onder het kopje Extra (Tools).

Als je de scripteditor opent zie je dat deze sheet momenteel gebruik maakt van 1 script: Code.gs.

En hierin staat momenteel 1 functie: onEdit(). Deze functie wordt dus elke keer aangeroepen zodra je een cel bewerkt. Ik heb de code zoveel mogelijk voorzien van commentaarregels om duidelijk te maken hoe het werkt. Als je hier verder mee wilt experimenteren, dan is er online genoeg info over Google Scripts te vinden. In deze code doe ik drie belangrijke dingen:

  • Weergeven van Bronnen passend bij een Medium. Als je dus bronnen en media aanpast in het tabblad Sources moet je dat hier ook doen!
  • Weergeven van Display Formaten onder Content zodra je Display als Medium kiest.
  • De Taalinstelling en Mailchimp-instellingen met elkaar laten meeveranderen.

In dit script, hoe kort het ook is, zit eigenlijk een groot deel van de met deze sheet te behalen winst: het tegengaan van de voor rapportage en analyse verschrikkelijke wildgroei aan media en bronnen.

Met de toevoeging van scripts kun je ook gemakkelijk snel nieuwe geavanceerde functies toevoegen. Dit is waar je snel maatwerk kunt maken van je eigen UTM taggingsheet. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een waarschuwing te tonen als iemand bepaalde links wil taggen (bijvoorbeeld van pagina’s die achter een login of in de betaalstraat zitten). Het is ook mogelijk om de ingevoerde link direct weer te wissen.

Uiteindelijke linkfunctie

Misschien wel de belangrijkste functie van de UTM taggingsheet: de functie in de kolom Te Kopieren Link. In deze kolom wordt met behulp van deze functie de getagde link gegenereerd. Een versimpelde versie vind je in de kolom ernaast. Daarin staat alleen het UTM-parametergedeelte.

Hoewel ik denk dat deze functie zichzelf redelijk wijst (hij lijkt groter dan hij is) neem ik hem toch even door.

  • De functie geeft geen link terug zolang je de verplichte velden (basislink, medium, source en campaign) niet hebt ingevuld.
  • Daarnaast checkt hij of er al queryparameters in de basislink zitten aan de hand van het vraagteken. Als dit zo is begint het UTM stuk met een &-teken. Anders gewoon met een vraagteken.
  • De functie toont de optionele UTM-parameters natuurlijk alleen wanneer hier iets is ingevuld.
  • Ten slotte worden alle parameters omgezet naar kleine letters en worden de spaties en andere rare tekens vervangen door mintekens of underscores (afhankelijk van de Mailchimp-instellingen).

Dé Link

Hier is hij dan, eindelijk! Vanaf nu zal het taggen van je links nooit meer hetzelfde zijn. Of beter nog: Google Analytics zal nooit meer hetzelfde zijn. Als jij schone en overzichtelijke acquisitie-rapportages wilt hebben, dan vul je het formulier gelijk in. Ik kan je niet beloven dat alles er beter van wordt, je zult het namelijk zelf moeten doen. Maar met deze sheet, wordt het écht makkelijker.

Traffic Builders UTM taggingsheet

Maak de sheet persoonlijk

Aan onze eigen klanten leveren we regelmatig varianten van deze UTM taggingsheet, op basis van hun wensen en de eisen van onze eigen consultants. En daarom wil ik je bij deze ook graag nog vier ideeën geven over hoe je de sheet voor jouw persoonlijke situatie kunt toepassen:

Automatische generatie van Bitly Links

Met behulp van de Bitly API is het mogelijk om je uiteindelijke link gelijk, in de sheet, om te laten zetten tot een Bitly-link.

Voeg custom tags toe

Er zijn natuurlijk maar vijf officiële UTM tags. Maar met behulp van aangepaste dimensies en Google Tag Manager vang je gemakkelijk nog meer custom URL-tags af. En deze kun je natuurlijk ook gelijk in je taggingsheet inbouwen.

Gamify je UTM taggingstrategie

De sheet genereert zelf ook data. Wie tagt de meeste links? Wie maakt daarbij de minste fouten? Wie verdient de titel UTM Ninja? Het goed taggen van links kan nog zo veel leuker…

Van campagnenaamgeving naar campagnenaam-bouwer

Als je een stramien hebt vastgelegd voor de naamgeving van je campagnes, kun je deze ook opbouwen in de sheet. Het huidige veld Campagne kun je gemakkelijk vervangen voor bijv. vier velden (marketingfase, campagnetype, naam, periode). Je kunt de opties voor deze velden natuurlijk ook al vastleggen en zo overal met dropdown boxes werken.

Happy Tagging!

Lees ook deel 1: UTM tagging inzicht in marketingcampagnes

en deel 2: UTM tagging de 15 spelregels

Auteur: Tije Vlam, Traffic Builders

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?