Best practices | 14 april 2020
14 april 2020

Z – de kopers van de toekomst; ze geven graag hun mening

Irene Joris, researchmanager bij Markteffect, weet precies wat Generatie Z anders maakt dan eerdere generaties. Ze legt uit hoe onderzoekers deze doelgroep het beste benaderen. Op MIE 2020 gaf Irene Joris samen met organisatiepsycholoog en generatie-expert Aart Bontekoning en strategisch marketingbureau The Valley een drie uur durende masterclass.

Interviews | 14 april 2020
14 april 2020

Aljan de Boer – Gen Z moet het zelf fixen

Al drie keer behoorden de MIE-lezingen van Aljan de Boer– Head of Inspiration bij TrendsActive – tot de beste van het congres. Zo ook zijn lezing van begin februari over Generatie Z. Dat is de belangrijkste generatie van dit moment omdat zij dé jongeren van nu representeert. Merken die simpelweg denken dat ze hun millennial-strategie er op los kunnen laten, slaan de plank mis, waarschuwt de Boer. TrendsActive weet wat de 5- tot 23-jarigen wel willen.

Onderzoek | 08 april 2020
08 april 2020

Moeten adverteerders hun advertenties aanpassen?

DVJ testte meer dan honderd tv-commercials en online videoadvertenties in drie markten. Ze hebben gekeken naar nieuwe advertenties die de Corona-crisis adresseren in vergelijking met “normale” advertenties.

Onderzoek | 04 maart 2020
04 maart 2020

GivingTuesday leeft onder jongvolwassenen in Nederland

GivingTuesday, de wereldwijde actiedag om elkaar te helpen, blijkt ook in Nederland een enorm potentieel te hebben. De eerste editie in 2019 (met een mediabudget van 0 euro) leverde direct een bekendheid van 7% op.

Onderzoek | 25 februari 2020
25 februari 2020

Zo helpt flexibel UX-onderzoek Vattenfall verder

Wendbaar, flexibel, lenig: dat is de enige manier waarop organisaties vandaag de dag het beste om kunnen gaan met veranderingen. Zo ook Vattenfall, een van Nederlands grootste energieleveranciers. Bij de ontwikkeling van hun digitale middelen maakt zij regelmatig gebruik van UX-onderzoek in korte, snelle trajecten. In deze blog vertelt Jeroen Spetter, hoe Ruigrok NetPanel, Vattenfall helpt hun klanten optimaal van dienst te zijn.

Interviews | 11 februari 2020
11 februari 2020

Van omnichannel naar optichannel: de digitale hysterie voorbij

Gino van Ossel is hoogleraar Retail management aan de Vlerick Business School in Gent. Op 26 november jl. won hij in de Rai Amsterdam de PIM Marketing Literatuur Prijs voor zijn boek Retail – De digitale hysterie voorbij, een uitgave van Van Duuren Management.

Onderzoek | 11 februari 2020
11 februari 2020

Net Promoter Score binnen de B2B in Nederland stagneert in 2020

Waar vorig jaar de Net Promoter Score (NPS), de onderzoeksmethode om de mate waarin klanten een organisatie aanbevelen in kaart te brengen van Integron, nog steeg van 10% naar 14%, is de score dit jaar afgenomen naar 12%.

Actueel | 10 februari 2020
10 februari 2020

MerkKracht event

Positieve impact maken, het wordt steeds belangrijker voor merken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat inspireert een merk als Dopper om het toch te doen, wat maakt dat een bedrijf als Unilever verantwoordelijkheid neemt voor maatschappelijke kwesties? Je hoort het bij het MerkKracht event in de Amsterdome, Amsterdam.

Actueel | 23 januari 2020
23 januari 2020

De kracht van video: merkherkenning en boodschap-overdracht

Al decennialang weten we dat het gebruikmaken van video een enorm versterkend effect kan hebben op het resultaat van een campagne. We weten ook dat de kans dat je video gezien wordt – door de toenemende strijd om aandacht – al lang niet meer vanzelfsprekend is.

Interviews | 23 januari 2020
23 januari 2020

Hoe klinkt mijn sonic logo? Audio-branding in de lift

Dirk Soetens is research manager bij Var, de Belgische versie van onze STER. Tijdens het MIE 2020 kwam hij vertellen over het belang van audiobranding, een onderschat onderdeel van menige merkstrategie.

Actueel | 18 december 2019
18 december 2019

Medewerkers missen marketing-mindset

Waar (massa-)mediale merkcommunicatie zoals advertising beloften doet over een merkervaring, dragen medewerkers zorg voor de daadwerkelijke ervaringen van klanten. Om die reden verdienen contactmedewerkers (die op dagelijkse basis contact verzorgen met klanten) zoals baliemedewerkers, conducteurs en huisartsen wat meer aandacht van marketeers.

Actueel | 09 december 2019
09 december 2019

Naast DeMedia100 is ook DeMarketing100 bekend gemaakt

Onlangs is de DeMedia100 bekendgemaakt; de jaarlijkse lijst van de honderd invloedrijkste mensen in de Nederlandse media, net als acht deellijsten, waarvan DeMarketing100 en DeProducenten50 dit jaar voor het eerst uitkwamen. DeMedia100 wordt vastgesteld op basis van onderzoek dat wordt uitgevoerd door MediaTest.

Ook de laatste bytes ontvangen?