Actueel | 25 januari 2021
Zes trends voor merken
Tijdens het Trend Fest van 21 januari jl., georganiseerd door Platform Innovatie in Marketing (PIM), hoorden marketeers dat de maatschappij op een kantelpunt staat. Angst en onzekerheid zullen het komende decennium domineren. Merken moeten aan de slag om de verbinding met de consument te behouden en te versterken. Zes trends bieden houvast: samen sterk, naturiteit,...
Actueel | 20 januari 2021
SWOCC-onderzoek brengt merk tot leven
Merken kunnen gezien worden als machines die doelgroepen bedienen, maar ook als menselijke zielen die onze liefde, vertrouwen en commitment waard zijn. Hoe zorgen we ervoor dat een merk zo menselijk mogelijk wordt ervaren? En wat levert vermenselijken op? SWOCC-publicatie 81 Merk als Mens beantwoordt deze vragen met behulp van het Human Brand Measures-model, waarmee...
Actueel | 18 januari 2021
PIM Trend Fest 2021
Dit jaar verschijnt de 16de editie van het PIM Trendrapport. Namens PIM schreven collega’s Niels Hansen (LUNAR Institute), Miriam Teoh-Wijers en Matt van der Poel (beiden Fresh Forward) over ‘de vermenselijking van merken’. De wereld laat een ander beeld zien: minder open, minder avontuurlijk, minder vrij en minder vrijblijvend. Maar met juist meer vraag naar...
Actueel | 08 december 2020
Gorilla’s en chocola
Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Deze keer bestrijdt Kees van Duyn het idee dat reclame werkt via boodschapoverdracht. ‘The ‘thinking myth’...
Actueel | 02 december 2020
ANWB wint DDMA Customer Data Award
Op 1 december jl. werd ANWB uitgeroepen tot winnaar van de DDMA Customer Data Award 2020. De vereniging won uiteindelijk van DPG Media en Jumbo Supermarkten. Om de dienstverlening aan haar 4,7 miljoen leden te verbeteren en 24/7 te bedienen heeft ANWB gekozen voor een centrale personalisatie-aanpak. Inmiddels bedient ANWB leden gericht vanuit zeven centraal...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 01 december 2020
Philips stapt top-3 BrandZ binnen
Op 26 november presenteerde Kantar voor het derde jaar op rij de BrandZ Top-30 van waardevolste Nederlandse merken. De transformatie van topbedrijf in consumenten-elektronica naar een leider op het gebied van gezondheidstechnologie heeft Philips geen windeieren gelegd. Voor het eerst staat Philips in de top 3 van de BrandZ. Het bedrijf loopt in op Shell...
Best practices | 01 december 2020
Een overvloed aan kanalen – en de gevolgen voor insights (deel 2)
In het afgelopen jaar is online verkoop en plaatsen van digitale advertenties enorm toegenomen. Covid-19 versnelde het fenomeen en zal dat mogelijk blijven doen. Durk Bosma, Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven er twee artikelen over. In deel 1 bespraken ze de trends in verkoop- en communicatiekanalen die leiden tot channel abundance (overvloed aan kanalen)....
Onderzoek | 18 november 2020
Consument waardeert duurzaamheid merken
Steeds meer consumenten vertrouwen merken als die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Dit geldt voor bijna zes van tien consumenten, terwijl dit vorig jaar nog voor 52% het geval was. Ook zijn consumenten dit jaar, ondanks de crisis, weer vaker bereid extra te betalen voor duurzaamheid. Dat blijkt uit de Monitor Merk en...
Best practices | 18 november 2020
Een overvloed aan kanalen – en de gevolgen voor insights (deel 1)
In het afgelopen jaar is online verkoop en plaatsen van digitale advertenties enorm toegenomen. Covid-19 versnelde het fenomeen en zal dat mogelijk blijven doen. Durk Bosma, Patrick Bruin en Sjoerd Koornstra schreven er twee artikelen over. Deel 1 bespreekt de trends in verkoop- en communicatiekanalen die leiden tot channel abundance (overvloed aan kanalen). Hoe deze...
Onderzoek | 04 november 2020
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties
In opdracht van bvA onderzochten de hoogleraren cultuurgeschiedenis Inger Leemans (VU Amsterdam en NL-Lab KNAW) en Jan Hein Furnée (Radboud Universiteit Nijmegen) een a-selecte steekproef van 15.000 reclames die tussen 1900 en 1995 in Algemeen Handelsblad/NRC Handelsblad en de Telegraaf zijn gepubliceerd, evenals discussies in naoorlogse reclamevaktijdschriften. Om de wetenschappelijke resultaten te koppelen aan het...
Interviews | 27 oktober 2020
Hang-Yee Chan: ‘Neuromarketing is een goudmijn’
De vanwege corona ingestelde intelligente lockdown was net afgekondigd, maar Hang-Yee Chan kon op 13 maart gelukkig nog live zijn proefschrift verdedigen in de Senaatszaal van de Rotterdamse Erasmus Universiteit. En met succes, zijn dissertatie Decoding the consumer’s brain: Neural representations of consumer experience werd beloond met een cum laude. Hang-Yee Chan, geboren in Hong...
Onderzoek | 20 oktober 2020
SWOCC lanceert ‘Merkmodellen: de SWOCC Selectie’ op symposium
Al eerder berichtten wij over het SWOCC Symposium van 5 november a.s. en de mogelijkheid om daar (digitaal) bij te zijn. Tijdens deze middag vindt onder andere de lancering van het vernieuwde SWOCC Modellenboek plaats. Wat zijn anno 2020 dé modellen op het gebied van marketing, merken en communicatie? ‘Merkmodellen: de SWOCC Selectie’ is een...