Onderzoek | 13 april 2021
Waarom marketingmail wordt geopend – of niet
Marketeers kunnen zwoegen op aansprekende onderwerpregels in marketingmail, maar onderzoek wijst uit dat merkherinnering het beste werkt. Het rapport Consumer Email Tracker 2021 van de Data and Marketing Association (UK) vroeg 2.000 consumenten wat ze vonden van de marketing-emails. Merkherinnering is voor 68% van de respondenten de belangrijkste reden om een e-mail te openen. Belangrijkste...
Actueel | 13 april 2021
Wie heeft de duurzaamste supermarkt (of: wat er fout ging in de rankings)?
Verwarring alom: wie is nou de duurzaamste supermarkt? Albert Heijn? Nee toch Plus. Oh nee, ook SPAR, Jan Linders en Boni. Durk Bosma heeft zijn levensgrote twijfels bij twee bekende rankings. De afgelopen weken vlogen de ronkende berichten ons om de oren. Zowel GfK als Sustainable Brand Index maakte bekend welke supermarkt volgens de consument...
Onderzoek | 12 april 2021
Bol.com weer sterkste merk
In de top 3 van sterkste retailmerken van ons land is HEMA binnengekomen op de derde plaats. De hoogste positie ooit voor het merk. Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Webwinkel bol.com staat als in voorgaande jaren op de eerste plaats. Kruidvat, dat de afgelopen jaren op de derde...
Actueel | 07 april 2021
Valse logica
Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Zoals het hardnekkige idee dat merken een unieke benefit nodig hebben. Kees van Duyn legt uit....
Actueel | 31 maart 2021
Drie nieuwe Effie-categorieën
De organisatie achter Effie brancheplatformen VIA en bvA, heeft bekend gemaakt dat Effie gaat verbreden. Er komen drie nieuwe categorieën bij: Branded Customer Experience, Succesvolle Introductie en Impactvolle Propositie. En (eind)verantwoordelijken uit de marketing-, communicatie- en creatieve sector kunnen zich weer aanmelden voor de Effie-vakjury’s. De verbreding naar het marketingspeelveld en het introduceren van drie...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Bureaus | 15 maart 2021
GfK kondigt Brand Architect aan
GfK heeft de lancering aangekondigd van Brand Architect, een nieuwe methode om de kracht van merken te meten en de kloof tussen consumentenhouding en daadwerkelijk gedrag te overbruggen. De tool combineert 'alle dimensies van merkprestaties' in één KPI, de Brand Strength Index. De Index geeft een indicatie van het aantal klanten dat het merk kan...
Onderzoek | 10 maart 2021
Media die lezers een positief gevoel geven, zijn succesvoller
Media die lezers een positief gevoel geven, zijn vaker succesvoller. Zo is adverteren in die media effectiever, maar zetten ze ook aan tot gesprek en verdieping. Merken die worden belicht in media die een positief gevoel oproepen, kunnen vaker rekenen op meer volgers. Dat blijkt uit onderzoek door Motivaction in opdracht van Hearst Netherlands. In...
Actueel | 08 maart 2021
‘Krijg nou de digitalisering’
Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen om beurten de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Robert van Ossenbruggen buigt zich in dit blog over digitalisering en hoe je ermee...
Actueel | 03 maart 2021
Augmented reality voor merkcommunicatie
Augmented reality (AR) is nog volop in ontwikkeling, maar voor veel merken en bedrijven is nog onduidelijk wat precies de mogelijkheden zijn, hoe effectief het is om AR in te zetten en voor welke doelgroepen deze technologie geschikt is. SWOCC-publicatie 82 Augmented Reality: mogelijkheden en meerwaarde voor merkcommunicatie wil deze vragen beantwoorden. AR is een...
Best practices | 22 februari 2021
Merk of mens, bezit of beminde?
Merken kunnen gezien worden als doelgroepbedienende machines maar ook als levende organismen met een menselijke ziel. Wat is ervoor nodig om merken te beschouwen als menselijke zielen waarmee consumenten zich willen verbinden? Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een mens en welke worden toegekend aan menselijke merken? En: hoe gebeurt dat? De drie auteurs schreven...
Bureaus | 17 februari 2021
Prestatie campagnes op YouTube meetbaar via Project Moonshot van Kantar
Marketeers in de VS kunnen per direct de prestaties van YouTube-campagnes op alle apparaten en platforms beoordelen zonder het gebruik van pixels. Dit is mogelijk door de migratie naar Google's Ads Data Hub, als onderdeel van Kantars Project Moonshot. Er wordt momenteel getest in nog eens 15 markten over de hele wereld. Ook Nederland zal...
Bureaus | 15 februari 2021
‘Data-Driven Decision Making’ nieuw Brand Growth-thema DVJ Insights
DVJ Insights presenteerde afgelopen week het Brand Growth-thema voor 2021: Data-Driven Decision Making. Het Brand Growth-platform, bestaande uit honderden visiegesprekken met CMO’s, het jaarlijkse kwantitatieve onderzoek onder marketeers en het gelijknamige Brand Growth Event, viert dit jaar zijn vijfjarig jubileum. De keuze voor het thema is gebaseerd op eerdere edities en het feit dat marketeers...