Bureaus | 20 oktober 2021
Triple Double, Markteffect en Abovo Maxlead slaan handen ineen
Sportmarketing is voor veel organisaties een belangrijk onderdeel van de marketingmix en de bedrijfsstrategie. Onderzoek, sportmarketing en reguliere media kunnen elkaar hierin nog meer versterken, volgens Triple Double, Markteffect en Abovo Maxlead. Daarom slaan zij de handen ineen. Uit onderzoek blijkt dat als sportsponsoring en reguliere media op de juiste manier op elkaar worden afgestemd,...
Best practices | 13 oktober 2021
De toekomst van brand health tracking
Brand health tracking staat onder druk. De pandemie heeft dat verergerd. Sommige bedrijven besteden minder (of nauwelijks meer) aan marketing en ze doen minder aan meting. In dit artikel betogen Sjoerd Koornstra en Patrick Bruin dat brand health tracking belangrijk is en wat dat betekent voor company insights managers. Het spectrum aan verkoopkanalen wordt groter....
Onderzoek | 13 oktober 2021
Merken moeten duurzaam ondernemen
Nederlanders vinden het belangrijk dat merken duurzaam ondernemen en hier ook transparant over zijn in hun campagnes. Merken die communiceren over een duurzame aanpassing van hun product of dienst vallen extra positief op. Dat blijkt uit onderzoek van Ad Alliance en Dynata. Eén op de twee Nederlanders is de laatste jaren duurzamer gaan leven en...
Onderzoek | 13 oktober 2021
Reclame in vertrouwde media effectiever en lucratiever
Vertrouwde media als magazine- en nieuwsmedia zorgen bij alle typen reclamecampagnes voor betere resultaten. De adverterende merken krijgen meer bekendheid, een beter imago en meer conversie. Dat blijkt uit een nieuwe bronnenstudie van Trust in Media. In eerder onderzoek van Trust in Media kwam een groot vertrouwen naar voren in Nederlandse media. In het nieuwe...
Best practices | 23 september 2021
Sensory branding – hype or happening?
Binnenkort verschijnt bij SWOCC publicatie nummer 84 over sensory branding. Anna Giling en Ivar Vermeulen (Associate Professor aan de Vrije Universiteit en auteur van de publicatie) gingen in gesprek over de plaats van sensory branding in de marketingmix, de meerwaarde en de praktische toepassing. ‘Sensory stimuli zorgen dat merkeigenschappen beter toegankelijk zijn’ Ivar Vermeulen Wat...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 22 september 2021
Slechtere concurrentiepositie door betere CX?
In de afgelopen jaren is de aandacht voor customer experience gigantisch gestegen. Hele business units zijn er voor de verbetering van CX – en customer journeys – ingericht. En dat is niet zo gek. Een positieve ervaring maakt dat klanten sneller terugkomen. Maar wat is de rol van het merk? Een bijdrage van Stefan Peters...
Onderzoek | 16 september 2021
Marketeers worstelen met hoeveelheid data
Uit recent onderzoek van DVJ Insights onder marketingprofessionals in Europa blijkt dat 72% van alle marketeers de toenemende beschikbaarheid en toepassing van data als de grootste uitdaging voor de toekomst zien. In vergelijking met eerdere onderzoeken onder marketeers blijkt dat de meest impactvolle ‘driver’ voor groei de manier is waarop bedrijven beslissingen in de organisatie...
Onderzoek | 15 september 2021
Consumers respond more to ads in suitable contexts
Ad context increases memorability up to 40%, according to new biometric research from Integral Ad Science (IAS) and Neuro-Insight. ‘Using the latest neuroscience and neurometrics, this study demonstrates the specific ways that a webpage’s context can dramatically alter how audiences recall and respond to ads,’ said Tony Marlow, CMO, IAS. ‘As our industry prepares for...
Onderzoek | 13 september 2021
Alkmini Mouratidou winnaar SWOCC Scriptieprijs 2021
Alkmini Mouratidou heeft de SWOCC Scriptieprijs gewonnen, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. Ze presenteert haar onderzoek op 4 november op het SWOCC Symposium in De Balie in Amsterdam. Voor haar masterscriptie aan de Universiteit van Amsterdam deed Alkmini Mouratidou onderzoek naar self-referential advertising campaigns, oftewel zelfreferentialiteit in reclamecampagnes. Deze...
Onderzoek | 07 september 2021
Liever offline dan online advertenties
Ondanks de prominente plaats die digitale platformen innemen in het dagelijks leven, blijven consumenten wereldwijd positiever staan tegenover reclame in offline kanalen zoals bioscopen, gesponsorde evenementen, tijdschriften en reclame op de winkelvloer (POS). Dat blijkt uit Kantars wereldwijde Ad equity -ranglijst van mediakanalen en mediamerken. De positieve houding tegenover advertenties via traditionele mediakanalen is ook...
Onderzoek | 30 augustus 2021
Jongste generatie wil liefst doneren aan beter milieu
Vraag jongeren welke goededoelenorganisatie zij financieel het liefst willen steunen, dan kiezen ze waarschijnlijk organisaties voor natuurbehoud en milieubescherming. De Dierenbescherming (1), de Dierenambulance (4) en het Wereld Natuur Fonds (5) staan in de top 5 van sterkste merken onder jongeren van 6 tot 18 jaar. Bij volwassenen vallen dezelfde organisaties buiten de top 10....
Best practices | 12 augustus 2021
Waarom Pepsi direct naast Coca-Cola dodelijk is voor winkelverkoop
Best of MIE op 22 en 23 september is het live-vervolg op de Road to MIE van mei en juni. Een kleiner MIE dan voorheen, maar wel met de allerbeste Road to MIE-sessies, zoals die van Tom van Bommel van Unravel Research, die je leert hoe je onbewuste hobbels in de customer journey wegneemt. Hij...