Onderzoek | 31 mei 2021
Wantrouwen duurzaamheidsclaims neemt af
Het aantal consumenten dat bewuster consumeert blijft gestaag stijgen. Tegelijk neemt het wantrouwen ten aanzien van de duurzaamheidsclaims van bedrijven voor het eerst af. Dat blijkt uit de eerste kwartaalrapportage van 2021 van de Monitor Merk & Maatschappij van MarketResponse en b-open. De eerste kwartaalrapportage laat zien dat voor 56% van de consumenten de maatschappelijke...
Actueel | 26 mei 2021
Discover M(I)E – Is AI het nieuwe instrument om creatief topwerk te beoordelen?
Stichting Adverteerders Nederland (SAN) en MetrixLab hebben een meta-studie uitgevoerd waarin een selectie ingezonden SAN campagnes werden onderworpen aan een innovatieve, AI-gedreven creatieve evaluatie. De centrale vraag was: in hoeverre kan AI de effectiviteit van reclame-uitingen voorspellen en daarmee winnende SAN-accenten onderscheiden? Heeft de merkenbouwer met artifical intelligence een nieuw instrument in handen om creatief...
Best practices | 24 mei 2021
Global Brand Management in zeven stappen
Met zijn interculturele dimensies is ‘Global Brand Management’ niet alleen een van de meest fascinerende onderdelen van hedendaagse marketing, maar ook een van de meest complexe. Door deze op te splitsen in zeven stappen, kun je dit proces versimpelen en een raamwerk bouwen om je internationale merkmanagement te verbeteren en je merkwaarde te vergroten. 1....
Onderzoek | 03 mei 2021
Liever tv-reclame dan advertenties op sociale media
Ongeveer eenderde van de consumenten vindt tv-reclame 'vermakelijk' (34%) en 'informatief' (30%) – en dat zijn hogere cijfers dan voor reclame op sociale media (respectievelijk 17% en 19%). Ondanks de groeiende bestedingen aan advertenties worden sociale mediacampagnes door het publiek meestal 'buitensporig' of 'opdringerig' genoemd. De grootverbruikers van digitale media zijn ook het meest bestand...
Onderzoek | 19 april 2021
Heinekens ‘Cheers to all’ creatief en effectief
In 2020 heeft Kantar meer dan 10.000 reclames getest voor klanten over de hele wereld. Welke is de meest creatieve én effectieve? Dat is af te lezen aan de Creative Effectiveness Awards waar consumenten de jury voor vormen. Uit de Covid-barometer-onderzoeken van Kantar bleek dat mensen wilden dat reclame tijdens de pandemie doorging, omdat het...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 13 april 2021
Waarom marketingmail wordt geopend – of niet
Marketeers kunnen zwoegen op aansprekende onderwerpregels in marketingmail, maar onderzoek wijst uit dat merkherinnering het beste werkt. Het rapport Consumer Email Tracker 2021 van de Data and Marketing Association (UK) vroeg 2.000 consumenten wat ze vonden van de marketing-emails. Merkherinnering is voor 68% van de respondenten de belangrijkste reden om een e-mail te openen. Belangrijkste...
Actueel | 13 april 2021
Wie heeft de duurzaamste supermarkt (of: wat er fout ging in de rankings)?
Verwarring alom: wie is nou de duurzaamste supermarkt? Albert Heijn? Nee toch Plus. Oh nee, ook SPAR, Jan Linders en Boni. Durk Bosma heeft zijn levensgrote twijfels bij twee bekende rankings. De afgelopen weken vlogen de ronkende berichten ons om de oren. Zowel GfK als Sustainable Brand Index maakte bekend welke supermarkt volgens de consument...
Onderzoek | 12 april 2021
Bol.com weer sterkste merk
In de top 3 van sterkste retailmerken van ons land is HEMA binnengekomen op de derde plaats. De hoogste positie ooit voor het merk. Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Webwinkel bol.com staat als in voorgaande jaren op de eerste plaats. Kruidvat, dat de afgelopen jaren op de derde...
Actueel | 07 april 2021
Valse logica
Welkom bij Myth Busters, de blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. Zoals het hardnekkige idee dat merken een unieke benefit nodig hebben. Kees van Duyn legt uit....
Actueel | 31 maart 2021
Drie nieuwe Effie-categorieën
De organisatie achter Effie brancheplatformen VIA en bvA, heeft bekend gemaakt dat Effie gaat verbreden. Er komen drie nieuwe categorieën bij: Branded Customer Experience, Succesvolle Introductie en Impactvolle Propositie. En (eind)verantwoordelijken uit de marketing-, communicatie- en creatieve sector kunnen zich weer aanmelden voor de Effie-vakjury’s. De verbreding naar het marketingspeelveld en het introduceren van drie...
Bureaus | 15 maart 2021
GfK kondigt Brand Architect aan
GfK heeft de lancering aangekondigd van Brand Architect, een nieuwe methode om de kracht van merken te meten en de kloof tussen consumentenhouding en daadwerkelijk gedrag te overbruggen. De tool combineert 'alle dimensies van merkprestaties' in één KPI, de Brand Strength Index. De Index geeft een indicatie van het aantal klanten dat het merk kan...
Onderzoek | 10 maart 2021
Media die lezers een positief gevoel geven, zijn succesvoller
Media die lezers een positief gevoel geven, zijn vaker succesvoller. Zo is adverteren in die media effectiever, maar zetten ze ook aan tot gesprek en verdieping. Merken die worden belicht in media die een positief gevoel oproepen, kunnen vaker rekenen op meer volgers. Dat blijkt uit onderzoek door Motivaction in opdracht van Hearst Netherlands. In...