Best practices | 03 februari 2022
Mobiele marketing in 2022 – vier trends
Greenbook beschrijft vier trends in mobiele marketing. Van nog gebruikersvriendelijker emails, via succesvolle toepassing van games als onderdeel van marketingcampagnes en de opkomst van metaverse en mobiele advertenties ten koste van direct mail. 1. Optimale emails voor mobiel Optimaliseren van email voor mobiele apparaten gebeurt al langer. Aanpassen van afbeeldingsformaten, vermijden van knijpen en scrollen,...
Bureaus | 03 februari 2022
Hoogste ranking Corporate Equality Index voor Nielsen
Voor de negende achtereenvolgende keer heeft Nielsen een 100%-ranking behaald in de 2022 Corporate Equality Index (CEI) van de Human Rights Campaign Foundation. De CEI meet het bedrijfsbeleid en de praktijk met betrekking tot LGBTQ+-gelijkheid. Nielsen is een van de 840 grote Amerikaanse bedrijven die dit jaar topscores behalen. De waardering ging vooral uit naar...
Bureaus | 01 februari 2022
Marktonderzoeksector plust 10% en is positief over 2022
Het Trendrapport 2021 is uit. Was 2020 nog een jaar waarin de sector wat veren moest laten, in 2021 zijn de bureaus weer uit het dal geklommen en scoorden ze 10% meer omzet. Ook 2022 gaat een goed jaar worden, zegt de sector. Zo’n 40% voorspelt een gelijke omzet, en liefst 55% ziet het nog...
Onderzoek | 01 februari 2022
Reclamespotjes verliezen de ‘fun’-factor
Welke reclames maken indruk en waarom? Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders reclame over het algemeen minder leuk vindt dan vijf jaar geleden. Twee op de vijf Nederlanders (39%) vinden ze even leuk en slechts 13% vindt ze wel leuker. Oorzaken voor de dalende ‘fun’-factor zijn slecht acteerwerk, schreeuwerige...
Actueel | 27 januari 2022
PIM Trendrapport 2022: inclusiviteit is niet voor iedereen
Platform Innovatie in Marketing (PIM) lanceert tijdens het PIM Trend Fest op 8 februari het 17de trendrapport. Thema is de inclusieve maatschappij en de rol die merken daarin kunnen spelen. Merken, bedrijven en marketeers zien zich voor een uitdagende rol gesteld om waarde te creëren en onderdeel te zijn van de oplossing in plaats van...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Bureaus | 27 januari 2022
Norstat buys Nordic panels firm Userneeds
Data collection company Norstat has acquired Nordic online data supplier Userneeds, for an undisclosed sum. The deal adds approximately 130,000 panelists to Norstat's existing consumer panels across the region. In a statement, Norstat said the latest acquisition solidifies its position in the Nordic market and adds to the group's previous European acquisitions, including those of...
Grote merken stellen consument teleur
In Nederland voldoen 80 grote merken niet aan de belangrijkste verwachtingen van consumenten. Om relevant te blijven moeten merken meer laten zien wat ze daadwerkelijk doen voor onze samenleving en het klimaat. Dit blijkt uit het Authenticity Gap-onderzoek van Omnicom PR Group. Consumenten maken zich serieus zorgen over de toenemende digitalisering van de samenleving en...
Onderzoek | 19 januari 2022
Regio-onderzoek: Noord-Holland kiest voor mode, Utrecht voor duurzaamheid
Al eerder schreef DPG Grow over regionale kenmerken in advertenties. Nu verschijnt er een artikel over de regionale binding en de interesse van inwoners uit verschillende provincies. Wat blijkt? Een meerderheid kiest het liefst lokale producten en diensten. Inwoners van Limburg zijn het meest honkvast en hebben ook de meeste interesse in regionaal nieuws. Zeeuwen...
Actueel | 17 januari 2022
Aanklacht Google over misleiding adverteerders en uitgevers
Het FD bericht dat Google jarenlang adverteerders en uitgevers heeft misleid over het prijsmechanisme en de veiling van advertenties. Ook zouden Google en Facebook een niet toegestane deal hebben gesloten over advertenties. In december 2020 klaagden tien Amerikaanse staten het bedrijf aan vanwege zijn macht op de advertentiemarkt. Nu een Amerikaanse rechter meer informatie over...
Best practices | 06 januari 2022
De kracht van muziek in merkbeleving
Muziek speelt - bewust en onbewust - een grote rol in ons leven. Om de invloed van muziek in creatie te achterhalen, voerden Validators en VodafoneZiggo een experiment uit. Met behulp van facial coding en AI werden de verschillen in kaart gebracht in merkbeleving bij verschillende soorten muziek. Een artikel van Hilde Doting van Validators....
Onderzoek | 03 januari 2022
Regionale kenmerken in advertenties: zinvol of niet?
DPG Media, Qmusic en Mediabrands Marketing Sciences hebben een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de invloed van regionale kenmerken op reclamewerking. Er is gekeken naar de rol die de regio speelt in het dagelijks leven en naar de werking van regionale kenmerken in reclame. Uitkomst is dat men wel degelijk verbonden is met de eigen regio,...
Onderzoek | 23 december 2021
Verhalen en emoties – Lidl, Jumbo en AH top 3 kerstcommercials
Overmorgen is het kerstmis en, dus kijken we nog even naar de kerstcommercials. Vorig jaar had corona nog een belangrijke plek in de reclames, dit jaar staan verhalen en emoties voorop. DVJ Insights testte de commercials uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In Nederland bezetten de grote supermarktketens de hoogste posities. Net als twee...