Actueel | 13 december 2022
Sensory Branding versus private labels
Haystack Consulting heeft in november 2022 onderzoek gedaan naar de acties die mensen op dit moment nemen om de impact van de hogere kosten van levensonderhoud te verzachten. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1000 personen van 18-65 jaar in vier landen, waaronder Nederland. Een bijdrage van Haystack Consulting. Een van de...
SWOCC-middag over ‘Medewerkers als Merkdragers’
Op donderdag 15 december organiseert SWOCC het event ‘Medewerkers als Merkdragers’, waarbij tevens de nieuwste en gelijknamige SWOCC-publicatie 86 wordt gelanceerd. Het event en de boeklancering vinden plaats bij CREA aan de Nieuwe Achtergracht 170 in Amsterdam. Tijdens het event presenteert auteur Joost Verhoeven de bevindingen uit zijn publicatie en delen verschillende praktijksprekers hun expertise...
Onderzoek | 01 december 2022
Stevige opmars digitale reclamefolder
Nederlanders lezen graag reclamefolders. De papieren reclamefolder wordt nog altijd het meest gelezen. Maar liefst 9,6 miljoen mensen bladeren regelmatig door de folder die elke week op de deurmat valt. De digitale versie van de reclamefolder is inmiddels volwassen geworden met 9,3 miljoen lezers, een verdubbeling ten opzichte van 2018. Het lijkt daarom een kwestie...
Onderzoek | 29 november 2022
RCC ontraadt AH reclame voor duurzaamste supermarkt na klacht over onderzoeksopzet
‘Verwarring alom: wie is nou de duurzaamste supermarkt? Albert Heijn? Nee, toch Plus. Oh nee, ook SPAR, Jan Linders en Boni?’ In april 2021 sprak Durk Bosma van the Future of Food Institute op Foodlog zijn verbazing uit over de rankings van ‘de duurzaamste supermarkten’ door o.a. de Sustainable Brand Index. Waar was Ekoplaza? Ondanks...
Actueel | 24 november 2022
Metaverses en mixed realities: wat je als bedrijf er nu over moet weten
Data en digitalisering zijn bij veel bedrijven een hot topic. Daar komt bij dat de ontwikkelingen op het gebied van data en digitalisering doordenderen. En sinds een aantal maanden hoor je nieuwe termen de revue passeren: metaverses en mixed realities. Wat houden die termen in en wat kun je ermee? Job van den Berg schreef...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 17 november 2022
Waarom negatieve emoties wél werken bij Monopoly
De nieuwe Monopoly-campagne van Hasbro heeft - zeker online - voor veel aandacht gezorgd. Veel mensen prijzen de campagne die wil ‘laten zien dat ruzie maken in de juiste omstandigheden, zoals bij het familiespel Monopoly, positief kan zijn’. Klopt dat? Neurensics deed onderzoek. De campagne heeft als achterliggende gedachte ook dat ‘ruzie maken kinderen leert...
Onderzoek | 15 november 2022
Reputatie merk is belangrijker dan sociale claim
Bij de afweging van merken kiest de consument eerder voor reputatie - een combinatie van vertrouwen, competentie en betrouwbaarheid – dan welk milieu- of sociaal doel dan ook dat een merk zegt na te streven. Dat blijkt uit Making Sense of Truth, Trust and Authenticity, een rapport van Selbey Labs. In een enquête die aan...
Actueel | 03 november 2022
Meer diversiteit in tv-reclame maar nog niet voldoende
Ondanks alle inspanningen en initiatieven op het gebied van diversiteit en inclusie, blijkt uit onderzoek dat de reclame-industrie moeite heeft een juiste balans te vinden in diversiteit, inclusie en stereotypering in tv-reclames. Het onderzoek van Kantar, in opdracht van Stichting ReFrame, bvA en VIA, laat zien dat er nog veel te winnen valt, vooral op...
Personalia | 29 september 2022
Eric Salama directeur Kantar Public
Voormalig CEO van Kantar Eric Salama is toegetreden tot Kantar Public als algemeen directeur. Kantar Public is onlangs door Kantar verkocht aan de investeerder Trilantic Europe. Opvallend is dat Salama in 2020 een 18-jarige carrière als CEO bij Kantar afsloot nadat moederbedrijf WPP 60% van Kantar had verkocht aan private equity-bedrijf Bain Capital. Dit jaar...
Personalia | 29 september 2022
Ipsos benoemt Jean-Michel Mabon tot Head Mergers and Acquisitions
Ipsos heeft Jean-Michel Mabon benoemd tot Head Mergers and Acquisitions. Hij is verantwoordelijk voor het toezicht op aankopen die voortvloeien uit het groeiplan dat de Ipsos-groep in juni aankondigde. Na zijn aantreden als directeur in september 1998 werkte Mabon in verschillende functies, te beginnen bij de uitbreiding van Ipsos in Latijns-Amerika. In januari 2014 werd...
Actueel | 27 september 2022
Dossier Onderzoek – Rol onderzoekbureaus verandert
MarketingTribune publiceerde onlangs in de serie dossiers een uitgebreid verhaal over de marktonderzoekbureaus. Reden is dat de ‘marketingonderzoekswereld voortdurend in beweging is’. Na een daling in omzet lijkt de belangstelling voor marktonderzoek nu weer toe te nemen: de omzet stijgt weer en het aantal bureaus neemt toe. Met de opkomst van internet, de eenvoudige beschikbaarheid...
Actueel | 22 september 2022
Nieuwsgierige mensen komen verder bij Ruigrok
Ruigrok NetPanel vond het tijd voor een frissere look en een ‘nieuwe’ naam. Sinds deze week gaat het bureau vol trots door het leven als Ruigrok, en dat is een bekende en sterke naam in de branche. In deze blog vertelt Martijn van der Veen, partner en verantwoordelijk voor marketing, waarom deze beslissing is genomen,...