Actueel | 09 november 2023
09 november 2023

Unstereotype Alliance en Kantar introduceren meetmethode voor stereotypen

De Unstereotype Alliance, een coalitie die door UN Women is opgericht om stereotypen in reclame tegen te gaan, heeft in samenwerking met Kantar een nieuwe methode ontwikkeld om afgewogen representatie te bepalen. De methode, met als naam Progressive Unstereotype Metric (PUM), evalueert alle kenmerken van een advertentie en bepaalt hoe afgewogen representaties zijn. In de…

Actueel | 26 oktober 2023
26 oktober 2023

NPSO lanceert programma 2024 én nieuwe website

Het Nederlandstalig Platform voor Survey Onderzoek (NPSO) heeft onlangs een nieuwe website gelanceerd. Het NPSO wil kennis uitdragen over het methodologisch verantwoord uitvoeren van grootschalig sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Voor 2024 staat er een uitgebreid programma op stapel en op 29 november a.s. wordt de jaarlijkse innovatiedag gehouden. Barry Schouten van het CBS, en een van de…

Onderzoek | 12 oktober 2023
12 oktober 2023

Kun je een merk bouwen met alleen maar digitale advertenties?

Digitale advertentiekanalen hebben voor de korte en lange termijn een aanzienlijke impact op merken, volgens onderzoek van Meta. Nu meer consumenten hun mediaconsumptie verschuiven naar digitale kanalen, is het belangrijk te weten hoe digitale advertenties ROI kunnen genereren. En dat is toch het doel van de meeste merken en bedrijven. In Spotlight on Drivers of…

Onderzoek | 10 oktober 2023
10 oktober 2023

Zorgen over greenwashing

Kantar publiceerde afgelopen week Sustainability Sector Index 2023, dat ingaat op de bezorgdheid en het gedrag van consumenten op het gebied van duurzaamheid. Uit het onderzoek blijkt dat de zorgen over greenwashing overal groot. Meer dan de helft van de respondenten gelooft dat merken in alle sectoren de zaak misleiden. De ergste overtreders zijn volgens…

Actueel | 07 september 2023
07 september 2023

Human8 organiseert twee brand-events

Op woensdag 20 september organiseert Human8 twee digitale sessies onder de naam Do What Matters. In anderhalf uur komt een mix van merkverhalen voorbij, gepresenteerd door vertegenwoordigers van o.a. Coca-Cola, Philips en Cathay Pacific. Er zijn twee sessies, eentje gericht op APAC/EMEA en eentje op EMEA/AMS. Per sessie zijn er verschillende sprekers, met in ieder…

Actueel | 29 augustus 2023
29 augustus 2023

Strategische samenwerking RetailMedia.One en Motivaction

RetailMedia.One en Motivaction kondigen een strategische samenwerking aan. Motivaction gaat de campagne-effectmetingen verzorgen van campagnes op het RetailMedia.One-platform. Daarnaast gaat RetailMedia.One landelijke winkeltraffic-data gebruiken. Volgens zeggen is er een gevalideerd meetinstrument ontwikkeld waarmee het bereik, de contactintensiteit en de (merk)effecten van verschillende retailmediacampagnes op een transparante en uniforme wijze worden vastgesteld: ‘Bijzonder is dat de…

Onderzoek | 24 augustus 2023
24 augustus 2023

Sponsoring Grand Prix Zandvoort kan reputatie van Heineken versterken

Mede door de statiegeldaffaire en de aanwezigheid in Rusland hapert de pr-machine van Heineken. Op de lijst van sterkste sponsormerken van Nederland staat Heineken nu op de 16de plaats. Sponsoring van de Grand Prix van Zandvoort kan de reputatie van Heineken versterken, dankzij de topscore van het race-evenement op de imagofactor kwaliteit, nog voor de…

Onderzoek | 20 juli 2023
20 juli 2023

Door Oekraïne-oorlog vergeten donateurs Afrika

De betrokkenheid bij arme landen is sterk verminderd sinds het uitbreken van de Oekraïne-oorlog, blijkt uit het Goede Doelen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Organisaties die gericht zijn op de steun aan arme (Afrikaanse) landen verdwijnen steeds meer uit beeld bij de Nederlandse donateur. De positie van Giro555 is juist omhooggeschoten nadat het vorig...
Actueel | 27 juni 2023
27 juni 2023

Louwman & Parqui kiest voor Validators voor verhogen brand salience

Louwman & Parqui heeft na een uitvoerig pitchtraject gekozen voor Validators om de brand salience van verschillende merken te verhogen. Om de communicatie rondom de merken Toyota en Lexus naar een hoger niveau te tillen was Louwman & Parqui op zoek naar een geschikte marktonderzoekpartner. Validators zal met behulp van Brand Growth-methode merk-, campagne- en...
Best practices | 22 juni 2023
22 juni 2023

Meer waardecreatie Consumentenbond?

De Consumentenbond werkt aan eerlijke, rechtvaardige en veilige markten. Ze zijn de vertrouwde stem van en voor consumenten, en een voorbeeld van een bedrijf dat verschil wil maken. Door middel van een KPI-framework, brandtracking en activatiestrategie heeft de Consumentenbond een beter inzicht gekregen in impact en te ondernemen acties. Human8 schreef er een blog over....
Onderzoek | 08 juni 2023
08 juni 2023

Driekwart consumenten minder merktrouw dan twee jaar geleden

Bijna driekwart (73%) van de Nederlandse consumenten is minder trouw aan een merk dan twee jaar geleden. De belangrijkste redenen zijn de stijgende inflatie en toenemende concurrentie. Consumenten gaan hierdoor nieuwe merken, producten en diensten uitproberen. Dit blijkt uit onderzoek ServiceNow in de EMEA-regio, uitgevoerd door Opinium, waarvoor ook 2.000 Nederlanders zijn ondervraagd. Om merkloyaliteit...
Actueel | 08 juni 2023
08 juni 2023

Weg met het narcistische merkonderzoek

Waarom meten we nog steeds merkloyaliteit, vraagt Devora Rogers (Chief Strategy Officer bij Alter Agents) zich op Greenbook af? Haar stelling: merkloyaliteit is niet iets dat van nature bij consumenten leeft; kopers denken zelden of helemaal niet eerst aan het merk. Marktonderzoek en marketing zijn wel al lang gecentreerd rond merkbekendheid en NPS.  En zo...

Ook de laatste bytes ontvangen?