Onderzoek | 03 juni 2019
03 juni 2019

Veel kiezersbewegingen in laatste dagen voor de verkiezingen

Een nameting die I&O Research direct na verkiezingsdag heeft uitgevoerd toont dat de peiling niet onnauwkeurig was, maar dat er in de laatste dagen voor 23 mei nog veel veranderde in de kiezersvoorkeuren.

Onderzoek | 03 juni 2019
03 juni 2019

Helft Nederlanders is positief over eigen financiële situatie

Ongeveer de helft van de Nederlanders bestempelt hun financiële situatie als goed tot zeer goed. Dit blijkt uit de Monitor financieel gedrag van Wijzer in geldzaken, uitgevoerd door Motivaction.

Onderzoek | 29 mei 2019
29 mei 2019

Onderweg met kinderen in de auto

DirectResearch heeft in opdracht van Qontent Matters en Nationale Nederlanden een onderzoek gedaan naar het gedrag van ouders met jonge kinderen tijdens het autorijden. Waar sommige ouders een ritje met de kinderen als een leuke en positieve bezigheid zien, levert het andere ouders veel stress op.

Onderzoek | 28 mei 2019
28 mei 2019

Gemeenten Utrecht en Zoetermeer starten met De Tweede Mening!

Afgelopen week zijn de gemeente Utrecht en gemeente Zoetermeer, in samenwerking met Totta, gestart met de pilot van De Tweede Mening. De Tweede Mening is een online inwonerspanel waar besluiten uit het sociaal domein (WMO, Werk & Inkomen, jeugdzorg, etc.) worden voorgelegd aan inwoners van beide gemeenten.

Onderzoek | 27 mei 2019
27 mei 2019

Band met influencers en magazines versterkt koopgedrag

In opdracht van Sanoma en LINDA. deden Mindshare, Kantar en GroupM onderzoek naar de impact van magazinemerken en social influencers op vrouwen. Beïnvloedt een influencer zijn of haar volgers in dezelfde mate als een magazine zijn lezers?

Onderzoek | 21 mei 2019
21 mei 2019

Huiseigenaren wachten met verduurzamen

43 Procent van de Nederlandse huiseigenaren is niet van plan om binnen nu en vijf jaar de woning te verduurzamen. Belangrijkste reden hiervoor is dat zij niet weten welke financiële regelingen zij vanuit de overheid kunnen verwachten.

Onderzoek | 20 mei 2019
20 mei 2019

Slimme speakers in 500.000 huishoudens

Bijna een half miljoen Nederlandse huishoudens hebben inmiddels een slimme speaker (6%). Een lage naamsbekendheid en onduidelijke toegevoegde waarde remmen een echte doorbraak bij consumenten nog wel.

Onderzoek | 16 mei 2019
16 mei 2019

Ondernemersvertrouwen neemt licht toe

Het vertrouwen van ondernemers is in het tweede kwartaal van 2019 iets hoger dan een kwartaal eerder. Na twee kwartalen van afname nam het vertrouwen licht toe.

Onderzoek | 02 mei 2019
02 mei 2019

Het gebruik van de peilingen van Peil.nl in de Peilingwijzer

Politicoloog en universitair docent Tom Louwerse, samensteller van de de Peilingwijzer, een wetenschappelijk onderzoeksproject, reageert op de reactie van Maurice de Hond om het vrije gebruik van de peilingen van Peil.nl aan banden te leggen.

Onderzoek | 01 mei 2019
01 mei 2019

Nederlanders bewust bezig met duurzame energie

Nederlanders zijn steeds bewuster bezig met duurzame warmte in huis, blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van Vattenfall heeft uitgevoerd. Met het oog op een gasvrij Nederland, kiest ruim een derde voor aansluiting op een warmtenet als alternatief voor aardgas.

Best practices | 16 april 2019
16 april 2019

De big five van de beïnvloedingspsychologie: Kies voor mij, want ik ben goed

We leven in een maakbare samenleving waarin gedrag stuurbaar is. Maar hoe beïnvloed je gedrag eigenlijk en is dat wel wenselijk? Voor gedragsbeïnvloeding zijn er verschillende wegen naar Rome. De vijf belangrijkste routes komen hier aan bod.

Interviews | 15 april 2019
15 april 2019

De meerwaarde van psychologisch inzicht

Wat ze wilden gaan doen, was van meet af aan duidelijk: goede sales en marketing nog effectiever maken op basis van psychologische inzichten, en zo de omzet van bekende merken verhogen. Tim Zuidgeest (29) van Unravel Research legt uit hoe ze dat doen.

Ook de laatste bytes ontvangen?