Onderzoek | 01 oktober 2019
01 oktober 2019

Politieke barometer: Algemene Beschouwingen hebben weinig effect

In de laatste Politieke Barometer van Ipsos is er vooral stabiliteit te zien. Alleen bij de PVV (+ 2 zetels), D66 (+ 2 zetels) en bij de Partij voor de Dieren (-2 zetels) zijn noemenswaardige verschuivingen ten opzichte van de vorige peiling op te merken.

Onderzoek | 01 oktober 2019
01 oktober 2019

Draagvlakmonitor: krijgsmacht krijgt een ruime voldoende

De Nederlandse bevolking geeft Defensie in het 1e halfjaar van 2019 het rapportcijfer 7,1. Dit blijkt uit de gepubliceerde halfjaarlijkse Draagvlakmonitor van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Defensie.

Interviews | 23 september 2019
23 september 2019

Bill Marshall, Unilever, over insight en foresight

Merken die vroegtijdig inspelen op culturele veranderingen hebben een flinke streep voor op de concurrentie. Desondanks onderschatten we de kracht van cultural foresight, vindt Bill Marshall, Unilever’s  Global Head of Human and Cultural Futures. ‘Foresight is allereerst  een manier van denken, geen methode of proces.’

Onderzoek | 23 september 2019
23 september 2019

In gesprek met de virtuele assistent

De overgang naar een digitale communicatieomgeving heeft de manier waarop consumenten en merken met elkaar communiceren drastisch veranderd. Gecombineerd met voortdurende ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en verwante technologieën, is deze nieuwe (digitale) communicatieomgeving vruchtbare grond voor de opkomst van geautomatiseerde communicatie tussen merken en consumenten via conversational agents.

Interviews | 23 september 2019
23 september 2019

Duurzaamheid is bij alle partijen wel geland: boosting voor een betere wereld

Reint Jan Renes is een aanstekelijk verteller. Hij is verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam (HVA), waaraan hij sinds mei 2019 als lector ‘Psychologie voor een Duurzame Stad’ is verbonden. Focus van zijn onderzoek ligt op de bereidheid van gedragsverandering van mensen om zo bij te dragen aan een duurzamer Nederland.

Onderzoek | 23 september 2019
23 september 2019

Nederlandse vrouwen zijn ondervertegenwoordigd in hoger management

Dat blijkt ook uit Kantar Inclusion Index. Nederland scoort met 60% relatief goed als het gaat om ‘inclusion & diversity’ op de werkvloer. Canada voert de Kantar Inclusion Index aan, op de voet gevolgd door de VS.

Onderzoek | 19 september 2019
19 september 2019

Online consumentenbestedingen in Nederland gestegen

Nederlandse consumenten gaven in de eerste zes maanden van 2019 online € 12,5 miljard uit aan producten en diensten, wat leidt tot een groei van 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Naar verwachting komen de totale online consumentenbestedingen voor heel 2019 uit op € 25,9 miljard.

Onderzoek | 17 september 2019
17 september 2019

Nederlanders lopen nog niet warm voor duurzame levering

Slechts negentien procent van de Nederlanders is bereid om extra te betalen voor een duurzame* levering van een online bestelling. Dat blijkt uit een onderzoek van Multiscope in opdracht van Trusted Shops onder ruim 1.000 Nederlanders.

Best practices | 11 september 2019
11 september 2019

Hoe kun je in FMCG je merk beter verkopen? Een studie naar optimale schapindeling

Voor de ‘Insights Scientist van het jaar’ award zijn de artikelen gebundeld in de publicatie MOA Topic of the Year 2019: Surviving the Retail Revolution. Martin Leeflang beschrijft de resultaten van een onderzoek naar de effecten van verschillende schapindelingen op de keuze van de consument voor bepaalde produkten en merken. 

Onderzoek | 10 september 2019
10 september 2019

Consumer actions to plastic waste

Kantar’s publication Who Cares, Who Does? is based on the results of a global survey covering 24 countries across Europe, Latam and Asia. Not only did they look at what people cared about, but also investigated what actions consumers are claiming to take and whether this is also true in their purchasing, through our direct link to their real shopping behaviour.

Onderzoek | 09 september 2019
09 september 2019

Nederlandse consument steeds bekender met Smart Home

Steeds meer Nederlanders, inmiddels 62%, zijn bekend met Smart Home. Dat is een verdubbeling sinds 2015. Dat blijkt uit de Smart Home Monitor 2019 van GfK in samenwerking met de Smart Home Society.

Onderzoek | 05 september 2019
05 september 2019

Schoenenwinkels verdwijnen langzamerhand uit straatbeeld

De schoenenwinkels in Nederland hebben het zwaar. De verkopen stagneren, het aantal vestigingen loopt jaarlijks terug en een steeds groter deel van de verkopen gaat via het internetkanaal. Dit blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO en onderzoeksbureau Locatus.

Ook de laatste bytes ontvangen?