Onderzoek | 07 januari 2020
07 januari 2020

Collegaliefde gaat niet door de maag

PanelWizard (zusterbedrijf van Kien) voerde in opdracht van Acties.nl een onderzoek uit naar de werklunchbeleving van 1.085 Nederlanders werkzaam in loondienst met een werkplek buitenshuis.

Interviews | 10 december 2019
10 december 2019

Logica is het PR-bureau van het brein: the power of magic

‘If you believe in the power of magic, I can change your mind’, zong The Allan Parsons Project in 1984. Rory Sutherland, vice-chairman van Ogilvy UK, heeft geluisterd. In zijn boek Alchemy beweert hij dat je met psychological magic het onbewuste brein kunt hacken. Hij zegt ook dat marktonderzoek de kracht hiervan systematisch onderschat.

Onderzoek | 05 december 2019
05 december 2019

Te weinig handhaving vuurwerk volgens Nederlanders

De steun voor strengere handhaving van de afsteektijden en het verbod op illegaal vuurwerk is in vergelijking met 2018 verder toegenomen. Acht op de tien Nederlanders vinden dat het verbod op illegaal vuurwerk strenger moet worden gehandhaafd. Dit blijkt uit het jaarlijkse vuurwerkonderzoek van I&O Research in opdracht van Binnenlands Bestuur. 

Actueel | 04 december 2019
04 december 2019

VBO en MOA bieden petitie aan over de rolverdeling CBS en marktpartijen

Verening voor Beleidsonderzoek en MOA hebben 3 december jl. een petitie angeboden aan de voorzitter mw. Diks en leden van de Vaste Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat. Binnenkort voert deze commissie met het VSO overleg over de rolverdeling tussen het CBS en de marktpartijen.

Onderzoek | 04 december 2019
04 december 2019

Nutri-Score wordt na aanpassing het voedselkeuzelogo voor Nederland

Nutri-Score is het beoogde voedselkeuzelogo voor Nederland. Dat heeft staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) aan de Tweede Kamer geschreven. Van de drie logo’s in Europa – Keyhole, Multiple traffic light en Nutri-Score – blijkt uit Nederlands consumentenonderzoek uitgevoerd door Motivaction dat Nutri-Score het beste hielp om gezonde keuzes te maken.

Onderzoek | 12 november 2019
12 november 2019

Onderzoek naar switchgedrag in zorgverzekeraars

Twaalf procent van de Nederlanders wil van zorgverzekeraar switchen door lagere collectiviteitskorting. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van MeMo2 naar het switchgedrag in zorgverzekeraars.

Onderzoek | 21 oktober 2019
21 oktober 2019

Zetelpeiling: herstel PVV en daling SP zetten door

Als er vandaag verkiezingen voor de Tweede Kamerverkiezingen zouden worden gehouden, zou de VVD met 30 zetels opnieuw de grootste partij zijn. Dat zijn er twee minder dan bij de vorige peiling begin september, blijkt uit de I&O Research-zetelpeiling.

Onderzoek | 10 oktober 2019
10 oktober 2019

Consument kritisch over duurzaamheid bij bedrijven

De Nederlandse consument is kritisch over de duurzame inspanningen van bedrijven. Driekwart van de consumenten vindt dat bedrijven positief moeten bijdragen aan de maatschappij, het milieu en het welzijn van mensen. Slechts 29% vindt echter dat bedrijven dit ook echt doen.

Onderzoek | 09 oktober 2019
09 oktober 2019

De bezorgde burger bestaat niet

Kiezers van Forum voor Democratie, de PVV en de SP zijn pessimistischer dan kiezers van andere partijen – zowel over hun eigen toekomst als over de toekomst van Nederland. Maar de aanhangers van die drie populistische partijen maken zich zorgen om verschillende dingen. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos.

Onderzoek | 09 oktober 2019
09 oktober 2019

Supermarktketens laten kansen liggen

Grootgrutters laten kansen liggen bij Nieuwe Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction. Bijna een kwart van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders doet de meeste boodschappen in een etnische winkel.

Onderzoek | 09 oktober 2019
09 oktober 2019

Toename VPN-gebruik sinds invoering sleepwet

Steeds meer consumenten lijken zich bewust van hun online privacy en de risico’s die ze daarbij lopen. Ze maken tijdens het internetten namelijk steeds vaker gebruik van een VPN-verbinding, een Virtual Private Network. Dit en meer blijkt uit onderzoek van VPNGids.nl.

Actueel | 08 oktober 2019
08 oktober 2019

Van gat in de markt naar gat in de maatschappij

Lore Elzinga, School of Insights, doet in haar blog verslag van de MarketingTroonrede. Belangrijkste conclusie: Zo’n driekwart van de Nederlandse klanten verwacht van bedrijven dat zij zich actief inzetten voor sociale en ecologische vraagstukken.

Ook de laatste bytes ontvangen?