Actueel | 04 december 2019
04 december 2019

VBO en MOA bieden petitie aan over de rolverdeling CBS en marktpartijen

Verening voor Beleidsonderzoek en MOA hebben 3 december jl. een petitie angeboden aan de voorzitter mw. Diks en leden van de Vaste Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat. Binnenkort voert deze commissie met het VSO overleg over de rolverdeling tussen het CBS en de marktpartijen.

Onderzoek | 04 december 2019
04 december 2019

Nutri-Score wordt na aanpassing het voedselkeuzelogo voor Nederland

Nutri-Score is het beoogde voedselkeuzelogo voor Nederland. Dat heeft staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) aan de Tweede Kamer geschreven. Van de drie logo’s in Europa – Keyhole, Multiple traffic light en Nutri-Score – blijkt uit Nederlands consumentenonderzoek uitgevoerd door Motivaction dat Nutri-Score het beste hielp om gezonde keuzes te maken.

Onderzoek | 12 november 2019
12 november 2019

Onderzoek naar switchgedrag in zorgverzekeraars

Twaalf procent van de Nederlanders wil van zorgverzekeraar switchen door lagere collectiviteitskorting. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van MeMo2 naar het switchgedrag in zorgverzekeraars.

Onderzoek | 21 oktober 2019
21 oktober 2019

Zetelpeiling: herstel PVV en daling SP zetten door

Als er vandaag verkiezingen voor de Tweede Kamerverkiezingen zouden worden gehouden, zou de VVD met 30 zetels opnieuw de grootste partij zijn. Dat zijn er twee minder dan bij de vorige peiling begin september, blijkt uit de I&O Research-zetelpeiling.

Onderzoek | 10 oktober 2019
10 oktober 2019

Consument kritisch over duurzaamheid bij bedrijven

De Nederlandse consument is kritisch over de duurzame inspanningen van bedrijven. Driekwart van de consumenten vindt dat bedrijven positief moeten bijdragen aan de maatschappij, het milieu en het welzijn van mensen. Slechts 29% vindt echter dat bedrijven dit ook echt doen.

Onderzoek | 09 oktober 2019
09 oktober 2019

De bezorgde burger bestaat niet

Kiezers van Forum voor Democratie, de PVV en de SP zijn pessimistischer dan kiezers van andere partijen – zowel over hun eigen toekomst als over de toekomst van Nederland. Maar de aanhangers van die drie populistische partijen maken zich zorgen om verschillende dingen. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos.

Onderzoek | 09 oktober 2019
09 oktober 2019

Supermarktketens laten kansen liggen

Grootgrutters laten kansen liggen bij Nieuwe Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction. Bijna een kwart van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders doet de meeste boodschappen in een etnische winkel.

Onderzoek | 09 oktober 2019
09 oktober 2019

Toename VPN-gebruik sinds invoering sleepwet

Steeds meer consumenten lijken zich bewust van hun online privacy en de risico’s die ze daarbij lopen. Ze maken tijdens het internetten namelijk steeds vaker gebruik van een VPN-verbinding, een Virtual Private Network. Dit en meer blijkt uit onderzoek van VPNGids.nl.

Actueel | 08 oktober 2019
08 oktober 2019

Van gat in de markt naar gat in de maatschappij

Lore Elzinga, School of Insights, doet in haar blog verslag van de MarketingTroonrede. Belangrijkste conclusie: Zo’n driekwart van de Nederlandse klanten verwacht van bedrijven dat zij zich actief inzetten voor sociale en ecologische vraagstukken.

Onderzoek | 01 oktober 2019
01 oktober 2019

Politieke barometer: Algemene Beschouwingen hebben weinig effect

In de laatste Politieke Barometer van Ipsos is er vooral stabiliteit te zien. Alleen bij de PVV (+ 2 zetels), D66 (+ 2 zetels) en bij de Partij voor de Dieren (-2 zetels) zijn noemenswaardige verschuivingen ten opzichte van de vorige peiling op te merken.

Onderzoek | 01 oktober 2019
01 oktober 2019

Draagvlakmonitor: krijgsmacht krijgt een ruime voldoende

De Nederlandse bevolking geeft Defensie in het 1e halfjaar van 2019 het rapportcijfer 7,1. Dit blijkt uit de gepubliceerde halfjaarlijkse Draagvlakmonitor van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Defensie.

Interviews | 23 september 2019
23 september 2019

Bill Marshall, Unilever, over insight en foresight

Merken die vroegtijdig inspelen op culturele veranderingen hebben een flinke streep voor op de concurrentie. Desondanks onderschatten we de kracht van cultural foresight, vindt Bill Marshall, Unilever’s  Global Head of Human and Cultural Futures. ‘Foresight is allereerst  een manier van denken, geen methode of proces.’

Ook de laatste bytes ontvangen?