Data as a service bij Royal FloraHolland: digitale transformatie van bloemen en planten
Van het luidkeels afroepen van prijzen in een café naar een digitaal platform waar vraag en aanbod elkaar treffen en waar data de (handels)beslissingen ondersteunen. Het is niet langer nodig om de fysieke veilingvloer van Royal FloraHolland in Aalsmeer te betreden om de bloemen en planten ‘onder de klok’ te zien gaan. De digitale ‘vloer’ daarentegen is drukker dan ooit. Mede dankzij de inzet van Dirk Guijt (data scientist) en Reinoud de Jager (product owner Customer & Market Insights). Ze spraken op het MIE.
Voorspellingen maken met automated machine learning
In 2018 kwam predictive analytics vaak naar boven als één van de trends voor 2019. Is er veel mee gedaan? Tijdens het MIE, Marketing Insights Event, op 5 en 6 februari 2020 presenteert Infotopics.ai een interessante praktijkcase over succesvol voorspellingen maken met behulp van automated machine learning.
Jongeren laten pakketten massaal thuisbezorgen, ook als er niemand thuis is
Op ‘normale’ dagen verwerkt PostNL zo’n 800 duizend pakketten. Rond de feestdagen ligt de piek op 1,5 miljoen per dag. MediaTest vraagt zich af: hoe ziet het bezorg- en retourgedrag van jongeren (Millennials en Gen Z) eruit?
Is de onderzoeker lost in de cloud? Op weg naar regulering en regie
Ambities en doelen worden vaak gevat in kernachtige motto’s. De Olympische sporters gaan voor ‘sneller, hoger, sterker’. In de politiek gold enige tijd het streven naar spreiding van inkomen, macht en kennis. En in ons ons vakgebied was begin van deze eeuw ‘sneller, goedkoper en beter’ het adagium. Wij kijken wat daarvan is terechtgekomen. Maar we richten ook de blik naar voren: hoe valt de naaste toekomst te karakteriseren?
Wat zoek jij in een data scientist?
Veel organisaties gaan op zoek naar een data scientist, met de hoop dat hij of zij de gouden belofte van data science kan verwezenlijken. In haar blog beschrijft Sabine den Daas, Totta data lab, de valkuilen die hieraan vast zitten.
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Nauwelijks omzetgroei detailhandel
De omzetgroei in de Nederlandse detailhandel stagneert in 2019. Dat terwijl voor de detailhandel in Europa een groei van 2 procent in de totale omzet wordt voorspeld. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van GfK naar de Europese detailhandel.
Nederlanders over het klimaat
In de zomer van 2018 heeft Motivaction in opdracht van Climate Neutral Group (CNG) een onderzoek uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlanders met betrekking tot het koopgedrag en het klimaat. Het onderzoek ging in op de kennis en houding van het Nederlandse publiek ten opzichte van klimaatverandering en de invloed hiervan op ons koopgedrag.
Data-science, kwalitatief onderzoek en de smaak van frisdrank
Verbinden van gegevensbronnen leidt tot betere insights. Insights-afdelingen staan onder druk. Meer dan ooit verwacht men dat ze snellere, goedkopere en effectievere inzichten leveren. Maar kan het ook anders? In plaats van beter en sneller onderzoek, kunnen insights-afdelingen ook naar bestaande gegevensbronnen kijken en vaak zijn die kwalitatief.
Nieuwe rol voor insights departments? De analytics translator
Meer en meer data, en meer en meer behoefte aan analyse. Genoeg te doen voor researchers, data scientists en insights professionals. Maar kunnen zij ook goed genoeg de inzichten vertalen naar de alledaagse praktijk van bedrijven. Tijd voor de analytics translator, zegt Sjoerd Koornstra.