Onderzoek | 25 november 2020
25 november 2020

Op naar de Black Friday-gekte!

Markteffect deed in samenwerking met Only for Men onderzoek naar Black Friday (27-11) en andere speciale dagen. Waar vorig jaar 80% van de Nederlanders bekend was met deze dag, is dat dit jaar 87%. Ook Cyber Monday (43%) en Singles Day (23%) worden steeds bekender. Het overgrote deel van degenen die bekend zijn met Black...
Actueel | 25 november 2020
25 november 2020

MOA naar rechter om concurrentie door CBS

De MOA is een gerechtelijke procedure begonnen tegen het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de uitleg van de Wet op het CBS. Inzet is hoeveelheid commerciële opdrachten die het CBS buiten een vast pakket aan onderzoeken mag verrichten. Wettelijk is dat 10%, maar volgens de MOA ligt dat percentage ruim boven de 20%...
Onderzoek | 25 november 2020
25 november 2020

Rol smartphone groter dan ooit

Het belang van de mobiele telefoon in het dagelijks leven van Nederlanders is de afgelopen twee jaar verder toegenomen. Uit de nieuwste editie van het Whats Happening Mobile onderzoek van Ruigrok NetPanel onder 1.195 Nederlanders blijkt dat bijna driekwart van hen de mobiele telefoon heel belangrijk vindt. We gebruiken de mobiele telefoon waar en wanneer...
Onderzoek | 24 november 2020
24 november 2020

Discriminatie in marktonderzoeksector UK

In Engeland is discriminatie en ongepast gedrag nog steeds gemeengoed in de marktonderzoekssector. Dat blijkt uit een rapport over diversiteit, inclusie en gelijkheid van MRS, Kantar en Versiti. Een meerderheid van de respondenten zegt in de afgelopen twaalf maanden discriminerend en/of ongepast gedrag op het werk te hebben ervaren of gezien. De meest voorkomende ervaring...
Onderzoek | 18 november 2020
18 november 2020

Sociale cohesie onder druk

Uit de Ipsos Social Cohesion Index blijkt dat wereldwijd 41% van de respondenten de sociale cohesie in hun land als zwak beoordeelt, en 21% als solide. De Ipsos Social Cohesion Index baseert zich op de houding van burgers ten opzichte van: Sociale relaties - vertrouwen in andere mensen, gedeelde prioriteiten, diversiteit; Verbondenheid - nationale identiteit,...
Onderzoek | 17 november 2020
17 november 2020

We luisteren meer naar podcasts

De populariteit van de podcast blijft onverminderd stijgen in Nederland. Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47%) wel eens naar een podcast. Ten opzichte van de voorgaande meting (mei 2020) betekent dit een stijging van maar liefst 7%. Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor, die tweemaal per jaar wordt uitgevoerd. Er is...
Actueel | 17 november 2020
17 november 2020

Ontdek het effect van artificial intelligence op sensorisch en consumentenonderzoek

Dé Dr. John Ennis (Aigora, Richmond, Virginia, USA) neemt je, tijdens de Sensory Talk op dinsdag 24 november, mee in A Sensory and Consumer Scientist's Guide to Artificial Intelligence. Waarbij hij antwoord zal geven op de vraag: What does artificial intelligence (AI) actually mean for sensory and consumer scientists? In this digital talk, Dr. John...
Actueel | 17 november 2020
17 november 2020

Daar is een model voor!

De workshop  'Daar is een model voor' met Anita Cox en Norbert Scholl als workshopleiders, is geannuleerd. In deze online workshop van 2 sessies leer je via herkenbare cases en/of je eigen concrete vraag het juiste model te kiezen, met de beste onderzoeksmethode, om de juiste vraag ook expliciet, systematisch en onderbouwd te kunnen beantwoorden....
Onderzoek | 17 november 2020
17 november 2020

Essensor en Wageningen University & Research samen in smaak- en consumentenonderzoek

Essensor en Wageningen University & Research doen sinds deze maand samen onderzoek naar smaak en beleving van voedingsmiddelen, naar voedselwaardering en het voedselkeuzegedrag van consumenten. Met het ‘Preventieakkoord gezonde voeding’ heeft de voedingsmiddelenindustrie afgesproken de receptuur en samenstelling van veel voedingsmiddelen te verbeteren door de hoeveelheid vet, zout en suiker te verminderen. Om een nieuw...
Best practices | 11 november 2020
11 november 2020

Topic of the year – Making Animal Welfare Matter

In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek...
Actueel | 11 november 2020
11 november 2020

Waarom snappen media de peilingen niet?

Een nogal ongenuanceerde vraag, ik geef het toe. De meeste media (of journalisten) snappen het best. Maar er zijn nieuwsmedia (of journalisten) die het begrijpen en toch een dag na de Amerikaanse presidentsverkiezingen uitpakken met ‘Alweer hadden de peilers het mis’ (Volkskrant) of ‘Waarom de peilers er weer naast zaten’ (NRC). In het artikel beantwoordde...
Onderzoek | 11 november 2020
11 november 2020

Zorgen over economie en gezondheid

Zes op de tien Nederlanders maken zich zorgen over een eventuele economische crisis en de lichamelijke gezondheid van naasten. Met name jongeren maken zich meer zorgen dan ooit. Dat blijkt uit de Monitor Consumentengedrag van Validators en Vrije Universiteit Amsterdam. Jongeren hebben het steeds moeilijker met de gevolgen van de coronacrisis. En dat is gezien...

Ook de laatste bytes ontvangen?