Onderzoek | 01 december 2020
01 december 2020

Corona – meer zorgen en aangepast gedrag

Sinds het begin van het jaar doet DVJ regelmatig onderzoek naar de houding ten opzichte van corona. In november zijn de metingen herhaald om na te gaan of de houding is veranderd. Het percentage mensen dat zich zorgen maakt over het coronavirus is weer behoorlijk toegenomen. Waar in het begin van de zomer mensen zich...
Actueel | 01 december 2020
01 december 2020

Nieuw: MOA Expert Network

De Research Keurmerk Groep (RKG) en de Bedrijfsgroep kleine Bureaus (BkB) bundelen hun krachten en gaan samen verder als één sectie binnen de branchevereniging MOA. Er is geen onderscheid meer naar groot of klein bureau, de sectie is er voor alle bureaus. Regelmatig in contact komen met vakgenoten is een van de speerpunten van de...
Bureaus | 01 december 2020
01 december 2020

MarketResponse en Motivaction opnieuw onderzoekspartners Rijksoverheid

Ook de komende jaren verzorgen MarketResponse en Motivaction kwantitatief communicatieonderzoek voor de Rijksoverheid. MarketResponse is al sinds 2013 onderzoekspartner voor het Rijk en voor Motivaction is het de vierde keer. In de praktijk betekent dit dat de bureaus binnen het raamcontract alle communicatieonderzoeken voor ministeries en uitvoeringsorganisaties uitvoeren. MarketResponse heeft in het recente verleden onder...
Bureaus | 25 november 2020
25 november 2020

Een kwestie van kiezen

Amerika heeft gekozen en nog steeds is het afwachten wanneer Trump zijn nederlaag gaat toegeven. Zoals altijd waren de verkiezingen weer hot en de ‘talk of the town’. Maar zoals we in het nieuwe normaal al gewend zijn, heeft inmiddels Covid weer de hoofdaandacht. Inmiddels ook met positief nieuws. De cijfers gaan langzaam de goede...
Onderzoek | 25 november 2020
25 november 2020

Op naar de Black Friday-gekte!

Markteffect deed in samenwerking met Only for Men onderzoek naar Black Friday (27-11) en andere speciale dagen. Waar vorig jaar 80% van de Nederlanders bekend was met deze dag, is dat dit jaar 87%. Ook Cyber Monday (43%) en Singles Day (23%) worden steeds bekender. Het overgrote deel van degenen die bekend zijn met Black...
Actueel | 25 november 2020
25 november 2020

MOA naar rechter om concurrentie door CBS

De MOA is een gerechtelijke procedure begonnen tegen het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de uitleg van de Wet op het CBS. Inzet is hoeveelheid commerciële opdrachten die het CBS buiten een vast pakket aan onderzoeken mag verrichten. Wettelijk is dat 10%, maar volgens de MOA ligt dat percentage ruim boven de 20%...
Onderzoek | 25 november 2020
25 november 2020

Rol smartphone groter dan ooit

Het belang van de mobiele telefoon in het dagelijks leven van Nederlanders is de afgelopen twee jaar verder toegenomen. Uit de nieuwste editie van het Whats Happening Mobile onderzoek van Ruigrok NetPanel onder 1.195 Nederlanders blijkt dat bijna driekwart van hen de mobiele telefoon heel belangrijk vindt. We gebruiken de mobiele telefoon waar en wanneer...
Onderzoek | 24 november 2020
24 november 2020

Discriminatie in marktonderzoeksector UK

In Engeland is discriminatie en ongepast gedrag nog steeds gemeengoed in de marktonderzoekssector. Dat blijkt uit een rapport over diversiteit, inclusie en gelijkheid van MRS, Kantar en Versiti. Een meerderheid van de respondenten zegt in de afgelopen twaalf maanden discriminerend en/of ongepast gedrag op het werk te hebben ervaren of gezien. De meest voorkomende ervaring...
Onderzoek | 18 november 2020
18 november 2020

Sociale cohesie onder druk

Uit de Ipsos Social Cohesion Index blijkt dat wereldwijd 41% van de respondenten de sociale cohesie in hun land als zwak beoordeelt, en 21% als solide. De Ipsos Social Cohesion Index baseert zich op de houding van burgers ten opzichte van: Sociale relaties - vertrouwen in andere mensen, gedeelde prioriteiten, diversiteit; Verbondenheid - nationale identiteit,...
Onderzoek | 17 november 2020
17 november 2020

We luisteren meer naar podcasts

De populariteit van de podcast blijft onverminderd stijgen in Nederland. Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47%) wel eens naar een podcast. Ten opzichte van de voorgaande meting (mei 2020) betekent dit een stijging van maar liefst 7%. Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor, die tweemaal per jaar wordt uitgevoerd. Er is...
Actueel | 17 november 2020
17 november 2020

Ontdek het effect van artificial intelligence op sensorisch en consumentenonderzoek

Dé Dr. John Ennis (Aigora, Richmond, Virginia, USA) neemt je, tijdens de Sensory Talk op dinsdag 24 november, mee in A Sensory and Consumer Scientist's Guide to Artificial Intelligence. Waarbij hij antwoord zal geven op de vraag: What does artificial intelligence (AI) actually mean for sensory and consumer scientists? In this digital talk, Dr. John...
Actueel | 17 november 2020
17 november 2020

Daar is een model voor!

De workshop  'Daar is een model voor' met Anita Cox en Norbert Scholl als workshopleiders, is geannuleerd. In deze online workshop van 2 sessies leer je via herkenbare cases en/of je eigen concrete vraag het juiste model te kiezen, met de beste onderzoeksmethode, om de juiste vraag ook expliciet, systematisch en onderbouwd te kunnen beantwoorden....

Ook de laatste bytes ontvangen?