Actueel | 28 maart 2024
28 maart 2024

Education Day – Data Strategy & Data Driven Marketing

Een sessie exclusief voor docentleden en in onderwijs geïnteresseerden van het Data & Insights Network en NIMA, dat is Education Day – Data Strategy & Data Driven Marketing. Een niet te missen middagprogramma op 18 oktober a.s. van 14.00 tot 16.35 uur (met borrel na). Gratis voor D&IN-leden!  Programma 14.00 – 14. 10 uur | Opening…

Actueel | 28 maart 2024
28 maart 2024

Van welke marktonderzoektermen moeten we af?

De jaarlijkse Marketing Research Society-conferentie in Engeland telde dit jaar ook een sessie waarin – als was het een populaire talkshow – een panel mocht zeggen welke termen uit het vak dienen te verdwijnen. Het publiek mocht erover stemmen. Kiezen van ergernissen… in Engeland is er zelfs een speciaal tv-programma voor, Room 101. Dat was…

Actueel | 26 maart 2024
26 maart 2024

Afspraken nodig bij aansturen medewerkers via Al

Binnen bedrijven en organisaties moeten werkgevers en werknemers in gesprek over de inzet van AI en data bij het aansturen van medewerkers. Dat is de conclusie van het rapport ‘Eigen ritme of algoritme’ van TNO en het Rathenau Instituut. Algoritmisch management is een fenomeen dat vooral bekend is in de platformeconomie waar werknemers vaak worden…

Actueel | 26 maart 2024
26 maart 2024

OpenAI wil dit jaar GPT-5-lanceren

ChatGPT-maker OpenAI is van plan om dit jaar nog de nieuwste versie GPT te lanceren, versie 5. De gratis versie van ChatGPT draait op GPT-3.5 en zou zijn getraind op ongeveer 175 miljard parameters, GPT-4 op 100 biljoen.   ChatGPT-5 zou rond de zomer live moeten gaan, hoewel veiligheidstests de lancering kunnen vertragen. Waarschijnlijk wil…

Actueel | 26 maart 2024
26 maart 2024

DVJ Insights ontvangt tweede FD Gazelle Internationaal

DVJ Insights heeft voor het tweede achtereenvolgende jaar de FD Gazelle International ontvangen. Deze prijs is bedoeld voor bedrijven die een consistente internationale groei laten zien, en die een jaarlijkse groei hebben van minimaal 25% in het buitenland. Verder dien je ook een FD Gazelle voor de binnenlandse markt te hebben behaald. De nominatielijst bevatte…

Actueel | 26 maart 2024
26 maart 2024

JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’

Afgelopen donderdag lanceerde de buitenreclamebranche ‘BRO Next’. Een nieuw bereiksonderzoek, onder toezicht van JIC BRO tot stand gekomen. Daarmee krijgen Out of Home-exploitanten, adverteerders en mediabureaus gedetailleerd inzicht in het bereik van ruim 57.500 reclameobjecten van de tien deelnemende exploitanten. BRO Next kent een groot aantal verbeteringen ten opzichte van het vorige buitenreclame-onderzoek. Het meest…

Actueel | 21 maart 2024
21 maart 2024

NMO publiceert Mediatrends 2023

Onlangs publiceerde het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de derde editie van NMO Mediatrends. Het rapport is een belangrijke informatiebron voor het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. NMO Mediatrends vormt ook de basis voor de samenstelling van de doelgroepen in de onderzoeken waar panels worden gebruikt (kijken, luisteren en online). Voor deze derde…

Actueel | 21 maart 2024
21 maart 2024

Hoe AI de reclamebureaus onder druk zet

Bijna twee derde (63%) van de chief marketing officers (CMO’s) is van plan om het komende jaar AI in te zetten 55% verwacht dat daardoor de samenwerking met het reclamebureau zal veranderen. AI zet ook de reclamewereld op zijn kop en de werkwijze van bureaus moet veranderen. Dat is de mening van Priscilla Kim, APAC…

Actueel | 21 maart 2024
21 maart 2024

Paid for Your Say ondermijnt het vertrouwen in research

Een commercieel online trainingsprogramma dat mensen leert hoe ze het onderzoeksysteem moeten bespelen… en er geld uit kunnen halen. Het is een bedreiging voor de integriteit van onderzoek. En het heet Paid for Your Say. Catherine Hill en Desirae Cox schreven er voor Greenbook een artikel over. Als recruiters en onderzoekers in kwalitatief onderzoek willen…

Actueel | 19 maart 2024
19 maart 2024

Verslag TV Jaarrapport 2023: TV in transitie

De jaarlijkse Screenforce-presentatie van de belangrijkste TV-cijfers is altijd een goed moment om de peilstok weer ’s in de televisiemarkt te steken. De markt is enorm in beweging met soms tegengestelde bewegingen. De lineaire kijktijd is gedaald in 2023. Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) rapporteerde er al eerder over. In 2022 keken we nog 109…

Actueel | 19 maart 2024
19 maart 2024

Beginnen met AI? Stel jezelf dan eerst 20 vragen!

ESOMAR heeft 20 vragen opgesteld die toekomstige gebruikers van AI kunnen helpen bij implementatie van diensten op het gebied van AI, research en insights. ESOMAR kondigde vorige week (o.a. op het MIE) de lancering aan van 20 Questions to Help Buyers of AI-Based Services voor marktonderzoek en insights. De vragen zijn opgesteld door de Professional…

Actueel | 19 maart 2024
19 maart 2024

MIE’24 groot succes

Afgelopen woensdag en donderdag, 13 en 14 maart, vond in Utrecht de 22ste editie van het MIE plaats. Het event werd een groot succes. The Art of Data & Insights kwam volledig tot zijn recht in 94 verschillende sessies, waarin 150 sprekers de laatste trends en ontwikkelingen in het vakgebied presenteerden. De 1.450 bezoekers (waarvan…

Ook de laatste bytes ontvangen?