Interviews | 27 oktober 2020
27 oktober 2020

Hang-Yee Chan: ‘Neuromarketing is een goudmijn’

De vanwege corona ingestelde intelligente lockdown was net afgekondigd, maar Hang-Yee Chan kon op 13 maart gelukkig nog live zijn proefschrift verdedigen in de Senaatszaal van de Rotterdamse Erasmus Universiteit. En met succes, zijn dissertatie Decoding the consumer’s brain: Neural representations of consumer experience werd beloond met een cum laude. Hang-Yee Chan, geboren in Hong...
Actueel, Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

De slag om Talent Analytics

Aan het einde van de 20ste eeuw ontstond de gedachte dat marketeers niet alleen hun voelsprieten naar buiten moeten richten maar ook naar binnen. Tevreden medewerkers maken tevreden klanten, zo luidt het basisprincipe van de ‘service-profit chain’-gedachte die in de jaren 90 ontstond. Dat had tot gevolg dat marketingprincipes hun intrede deden in de wereld...
Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

De markt van marktonderzoekers en data-analisten (deel 1)

Wat is het verschil in ervaring tussen bureau- en bedrijfsonderzoekers? Werken marketing intelligence-experts bij opdrachtgevers in andere functies dan bij bureaus? Wat is de man-vrouw-verdeling binnen de markt en binnen bepaalde rollen? Ewout Witte van Marketing Intelligence Match schreef een uitgebreide analyse in drie delen, te beginnen met de facts & figures. Tekst Ewout Witte...
Actueel | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

MOA bij Kamercommissie EZK over Covid-19-wet

Op 15 oktober sprak de MOA in bij de Vaste Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat. De aanleiding was de Tijdelijke wet informatieverstrekking RIVM i.v.m. COVID-19. Bekijk de live-stream! De MOA wees de commissie er al eerder op dat verscheidene MOA-leden al sinds het voorjaar oplossingen proberen aan te dragen in Den Haag ter ondersteuning...
Onderzoek | 19 oktober 2020
19 oktober 2020

Face-to-face-onderzoek – liefst online

Nu de nieuwe maatregelen inzake corona van kracht zijn, zijn er ook gevolgen voor het face-to-face-onderzoek. De MOA adviseert om alleen face-to-face onderzoek te gebruiken als het niet anders kan en liefst alleen in de vorm van individueel onderzoek, oftewel: niet met groepen. Nog beter: kies voor online. Er lijkt binnen de regelgeving wel ruimte...
Actueel | 15 oktober 2020
15 oktober 2020

MOA om tafel met Kamercommissie EZK over Covid-19-wet

Donderdag 15 oktober sprak de MOA in bij de Vaste Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat. De aanleiding is de Tijdelijke wet informatieverstrekking RIVM i.v.m. COVID-19. De MOA heeft de commissie erop gewezen dat verscheidene MOA-leden al sinds het voorjaar oplossingen proberen aan te dragen in Den Haag ter ondersteuning van het beleid inzake corona,...
Best practices | 14 oktober 2020
14 oktober 2020

Topic of the Year – Winning the Gamble of Successfully Launching Brilliant New Products

In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek...
Onderzoek | 08 oktober 2020
08 oktober 2020

Rijgedrag tracken in ruil voor korting verzekering

67% van de autorijders is bereid om rijgedrag te laten tracken via een app als ze bij veilig rijgedrag korting krijgen op de premie van hun autoverzekering. Dat blijkt uit onderzoek van consumentenadviseur Pricewise, in samenwerking met Panel Inzicht. Via een app en een beacon in de auto wordt de rijstijl gemeten op snelheid, bochten...
Personalia | 06 oktober 2020
06 oktober 2020

Manon Holtkamp managing director MarketResponse

Per 1 oktober jl. is Manon Holtkamp (52) benoemd tot managing director van MarketResponse Nederland. Manon Holtkamp studeerde Bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit Groningen en was via Research International Nederland onder meer werkzaam bij Philips en BAT. Van 2007 tot 2012 was zij account director bij Kantar Millward Brown en in de afgelopen zeven jaar bekleedde...
Onderzoek | 06 oktober 2020
06 oktober 2020

Niet langer neutraal in de genderdiscussie

‘Alleen man en vrouw, is dat nog wel van deze tijd?’ In de afgelopen jaren waren er diverse opdrachtgevers die de vraag stelden wanneer ze de vragenlijst onder ogen kregen. Ons gevoel zegt ‘nee’, maar als branche hebben we hier nog altijd geen eenduidig antwoord op. Een studie uitgevoerd door Rutgers in 2012 toont aan...
Onderzoek | 06 oktober 2020
06 oktober 2020

Corona stimuleert lezen

Verplicht thuiszitten door corona stimuleert lezen, blijkt uit een onderzoek van Stichting Marktonderzoek Boekenvak en GfK. 40% van de respondenten geeft aan meer tijd te zijn gaan besteden aan het lezen van boeken. 6% van de respondenten die normaal gesproken niet lezen, heeft het boek opgepakt. Uit verkoopdata blijkt dat deze toegenomen interesse in het...
Onderzoek | 06 oktober 2020
06 oktober 2020

Crayon ontwikkelt statics collaboration solution met SPSS

SPSS, 'Statistical Package for the Social Sciences', is onderdeel van CSCS (Crayon Statistics Collaboration Solution), ooit ontwikkeld in 1968 door Norman Nie en Hadlai Tex Hull als een statistisch computerprogramma voor de sociale wetenschappen. In 2009 werd SPSS door IBM overgenomen en toegevoegd aan de IBM-productportefeuille. Sinds enkele jaren heeft Crayon SPSS toegevoegd aan het...

Ook de laatste bytes ontvangen?