Onderzoek | 19 oktober 2020
19 oktober 2020

Face-to-face-onderzoek – liefst online

Nu de nieuwe maatregelen inzake corona van kracht zijn, zijn er ook gevolgen voor het face-to-face-onderzoek. De MOA adviseert om alleen face-to-face onderzoek te gebruiken als het niet anders kan en liefst alleen in de vorm van individueel onderzoek, oftewel: niet met groepen. Nog beter: kies voor online. Er lijkt binnen de regelgeving wel ruimte...
Actueel | 15 oktober 2020
15 oktober 2020

MOA om tafel met Kamercommissie EZK over Covid-19-wet

Donderdag 15 oktober sprak de MOA in bij de Vaste Kamercommissie voor Economische Zaken en Klimaat. De aanleiding is de Tijdelijke wet informatieverstrekking RIVM i.v.m. COVID-19. De MOA heeft de commissie erop gewezen dat verscheidene MOA-leden al sinds het voorjaar oplossingen proberen aan te dragen in Den Haag ter ondersteuning van het beleid inzake corona,...
Best practices | 14 oktober 2020
14 oktober 2020

Topic of the Year – Winning the Gamble of Successfully Launching Brilliant New Products

In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek...
Onderzoek | 08 oktober 2020
08 oktober 2020

Rijgedrag tracken in ruil voor korting verzekering

67% van de autorijders is bereid om rijgedrag te laten tracken via een app als ze bij veilig rijgedrag korting krijgen op de premie van hun autoverzekering. Dat blijkt uit onderzoek van consumentenadviseur Pricewise, in samenwerking met Panel Inzicht. Via een app en een beacon in de auto wordt de rijstijl gemeten op snelheid, bochten...
Personalia | 06 oktober 2020
06 oktober 2020

Manon Holtkamp managing director MarketResponse

Per 1 oktober jl. is Manon Holtkamp (52) benoemd tot managing director van MarketResponse Nederland. Manon Holtkamp studeerde Bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit Groningen en was via Research International Nederland onder meer werkzaam bij Philips en BAT. Van 2007 tot 2012 was zij account director bij Kantar Millward Brown en in de afgelopen zeven jaar bekleedde...
Onderzoek | 06 oktober 2020
06 oktober 2020

Niet langer neutraal in de genderdiscussie

‘Alleen man en vrouw, is dat nog wel van deze tijd?’ In de afgelopen jaren waren er diverse opdrachtgevers die de vraag stelden wanneer ze de vragenlijst onder ogen kregen. Ons gevoel zegt ‘nee’, maar als branche hebben we hier nog altijd geen eenduidig antwoord op. Een studie uitgevoerd door Rutgers in 2012 toont aan...
Onderzoek | 06 oktober 2020
06 oktober 2020

Corona stimuleert lezen

Verplicht thuiszitten door corona stimuleert lezen, blijkt uit een onderzoek van Stichting Marktonderzoek Boekenvak en GfK. 40% van de respondenten geeft aan meer tijd te zijn gaan besteden aan het lezen van boeken. 6% van de respondenten die normaal gesproken niet lezen, heeft het boek opgepakt. Uit verkoopdata blijkt dat deze toegenomen interesse in het...
Onderzoek | 06 oktober 2020
06 oktober 2020

Crayon ontwikkelt statics collaboration solution met SPSS

SPSS, 'Statistical Package for the Social Sciences', is onderdeel van CSCS (Crayon Statistics Collaboration Solution), ooit ontwikkeld in 1968 door Norman Nie en Hadlai Tex Hull als een statistisch computerprogramma voor de sociale wetenschappen. In 2009 werd SPSS door IBM overgenomen en toegevoegd aan de IBM-productportefeuille. Sinds enkele jaren heeft Crayon SPSS toegevoegd aan het...
Actueel | 05 oktober 2020
05 oktober 2020

Ich bin ein insights professional

Welkom bij deel 3 van Myth Busters, een blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. De beurt is deze keer aan Robert van Ossenbruggen, over trots zijn op...
Onderzoek | 05 oktober 2020
05 oktober 2020

Uiterlijk telt

Maar liefst 62% van de werkende Nederlanders beoordeelt een nieuwe collega op zijn of haar uiterlijk. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, uitgevoerd door Panelwizard. Van alle ondervraagden is een vijfde eerder bereid om van een knappe collega werkzaamheden over te nemen dan van een minder aantrekkelijke collega. Opvallend genoeg ligt de bereidheid om werk...
Actueel | 30 september 2020
30 september 2020

MOAwards 2020 – Winnaars met bravoure en ambitie

Grote winnaar bij de uitreiking van de MOAwards 2020 afgelopen vrijdag was Markteffect. Het Eindhovense bureau mag zich een jaar lang Marketing Research & Analytics Bureau van 2020 mag noemen. ‘Het is een lastig jaar, voor alle bureaus’, aldus een geëmotioneerde Edgar de Beule, oprichter en directeur van Markteffect. De dertiende uitreiking van de MOAwards...
Best practices | 30 september 2020
30 september 2020

Topic of the Year – over het succes van nieuwe producten

In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek...

Ook de laatste bytes ontvangen?