Bureaus | 10 september 2020
10 september 2020

De stand van het vak ‘Het nieuwe normaal is nog niet bereikt’

We vroegen vier bureaudirecteuren naar hun ervaringen in een jaar waarin alles opeens anders was. Hoe heeft corona hun werk veranderd? Hoe spelen ze in op 'het nieuwe normaal’? Vorige week was de beurt aan Karin Rutten van DESAN en Bram van Schaik van Kantar. Deze week reageren Jos Vink van Blauw Research en Jorgen...
Bureaus | 10 september 2020
10 september 2020

Future of Food Institute – Insights voor duurzaamheid

Een nieuw soort marktonderzoekbureau, een bureau dat het verbeteren van de wereld als doelstelling heeft, zo mag je het Future of Food Institute wel noemen. In een tijd waarin voedsel, duurzaamheid en het klimaat hot topics zijn, is een bureau met zo’n doelstelling geen roepende in de woestijn. Hoe bevlogen het bureau is, lichten oprichters...
Interviews | 10 september 2020
10 september 2020

Maron van der Krieken ‘Wij zijn de stem van de consument binnen het bedrijf’

Maron van der Krieken (29) is genomineerd voor de MOAward Young Talent 2020. Sinds drie jaar werkt ze bij Kantar als account- en teammanager. ‘Ik ben allereerst marktonderzoeker. Daarnaast ben ik ook cliënt manager voor twee grote klanten, Albert Heijn en Starbucks. En ik ben verantwoordelijk voor een branding team binnen Kantar. Laatst heb ik...
Onderzoek | 09 september 2020
09 september 2020

Nieuwe richtlijnen voor face-to-face

Ook in Groot-Brittannië kwamen veel onderzoeksprojecten tot stilstand door COVID-19, met name face-to-face. Nu de beperkingen wat versoepeld zijn, komt de Britse Market Research Society met nieuwe adviezen voor face-to-face-gegevensverzameling. In het document staan richtlijnen voor onder meer het voorbereiden van faciliteiten, reiniging, ventilatie, en het managen van publieke ruimtes. Hiermee moeten zowel respondenten als...
Onderzoek | 09 september 2020
09 september 2020

Weg met de kiloknallers

Boeren en tuinders zeggen geregeld te willen voldoen aan de hoogste productiestandaarden met gezonde dieren, en het klimaat, biodiversiteit en landschap te willen beschermen. Maar er moet wel bestaansrecht, een verdienmodel voor de boer overblijven, vinden ze. En dat komt niet uit met bonusaanbiedingen. Uit onderzoek onder 1558 consumenten, uitgevoerd door Direct Research in opdracht...
Actueel | 03 september 2020
03 september 2020

Game on/off

Welkom bij deel 1 van Myth Busters, een maandelijks blog waarin wij de jubelverhalen over innovaties of succescases even aan ons voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen vaak voor zoete koek slikken. Tekst Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen Niet omdat het kan, maar omdat...
Bureaus | 03 september 2020
03 september 2020

Viral Vigor – perspectieven en kansen in Covid-tijden

Op eigen initiatief startte bureau MARE een onderzoekstraject om inzicht te bieden in wat de wereld op dit moment betekent voor doelgroepen, nu en in de toekomst. De inzichten werden geduid aan de hand van maatschappelijke trends en perspectieven vanuit het eigen Sparksnetwerk. Binnen het onderzoek lag de focus op de thema’s Welzijn en Connectiviteit....
Bureaus | 03 september 2020
03 september 2020

Delta introduceert DeltaGO

Netflix, Spotify, Basic-Fit, Hello Fresh, Bloomon, Boldking…. tegenwoordig zijn veel producten en diensten in abonnement beschikbaar. Waarom niet ook onderzoek, dacht Delta. In gesprek met een aantal opdrachtgevers kwam het bureau erachter dat er behoefte aan is, bijvoorbeeld wanneer er maar één onderzoeker in de organisatie werkt die wel een inhoudelijke sparringpartner kan gebruiken. Of...
Bureaus | 03 september 2020
03 september 2020

Op het snijpunt van digitaal en face-to-face

Bijdrage Kennispartner   Margré Nijkamp en Sander Kluiters zijn in 2018 begonnen met het InnovatieLab bij Motivaction. Ze zijn daarmee continu op zoek naar nieuwe ontwikkelingen in kwalitatief marktonderzoek. Gebruik van laptop en smartphone tijdens onderzoek verbetert niet alleen de kwaliteit van de output maar draagt ook bij aan het fun-element en de betrokkenheid van...
Onderzoek | 02 september 2020
02 september 2020

Biculturele Nederlanders kijken minder tv

Het aantal biculturele Nederlanders dat regelmatig naar de grote Nederlandse tv-zenders kijkt, neemt steeds verder af. Onder Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders daalde het weekbereik van NPO1 van 31% in 2018 naar 21% in 2020. Ook het weekbereik van RTL4 liep terug: van 41% in 2018 naar 34% nu. Het bereik van de grote Nederlandse...
Actueel | 02 september 2020
02 september 2020

De stand van het vak – Covid versnelt de trends

We vroegen vier bureaudirecteuren naar hun ervaringen in een jaar waarin alles opeens anders was. Hoe heeft corona hun werk veranderd? Hoe spelen ze in op 'het nieuwe normaal’? Deze keer Karin Rutten van DESAN en Bram van Schaik van Kantar. Volgende week Jos Vink van Blauw Research en Jorgen Botermans van Marketresponse. ‘We gaan...
Onderzoek | 01 september 2020
01 september 2020

Positief over thuiswerken

Sinds de start van de coronacrisis hebben veel studies gekeken naar de mate, de beleving en de toekomst van thuiswerken. In hun publicatie, met daarin data van Motivaction, vat het Kennis¬ instituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) de belangrijkste bevindingen samen. Tussen de 55 en 70% van de thuiswerkers heeft positieve ervaringen met thuiswerken tijdens de coronacrisis....

Ook de laatste bytes ontvangen?