Onderzoek | 05 oktober 2020
Uiterlijk telt
Maar liefst 62% van de werkende Nederlanders beoordeelt een nieuwe collega op zijn of haar uiterlijk. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, uitgevoerd door Panelwizard. Van alle ondervraagden is een vijfde eerder bereid om van een knappe collega werkzaamheden over te nemen dan van een minder aantrekkelijke collega. Opvallend genoeg ligt de bereidheid om werk...
Actueel | 30 september 2020
MOAwards 2020 – Winnaars met bravoure en ambitie
Grote winnaar bij de uitreiking van de MOAwards 2020 afgelopen vrijdag was Markteffect. Het Eindhovense bureau mag zich een jaar lang Marketing Research & Analytics Bureau van 2020 mag noemen. ‘Het is een lastig jaar, voor alle bureaus’, aldus een geëmotioneerde Edgar de Beule, oprichter en directeur van Markteffect. De dertiende uitreiking van de MOAwards...
Best practices | 30 september 2020
Topic of the Year – over het succes van nieuwe producten
In 2020 is Brilliant New Products: Consumer Match or Mismatch? gekozen als Topic of the Year. Het mislukken van een nieuw product kost bedrijven over het algemeen veel geld. Inzichten in de redenen waarom nieuwe producten of diensten succesvol worden dan wel floppen zijn dan ook uitermate belangrijk. In het MOA Topic of the Year-boek...
Onderzoek | 29 september 2020
Column Eveline van Zeeland – We willen meer nudging
Met regelmaat komen mensen bij mij met de vraag ‘Eveline, we willen meer met nudging doen, kan jij ons daarbij helpen?’. Veelal zijn dit professionals die zien dat nudging populair is. Die populariteit wakkert vervolgens een behoefte aan. Helaas zal die behoefte via hun vraag bijna nooit bevredigd worden. Je kunt namelijk niet meer aan...
Actueel | 23 september 2020
Koning-Keizer-Admiraal
Welkom bij deel 2 van Myth Busters, een blog waarin Kees van Duyn en Robert van Ossenbruggen de jubelverhalen over innovaties aan zich voorbij laten gaan, en een kritische blik werpen op datgene wat we met z’n allen voor zoete koek slikken. De beurt is deze keer aan Kees van Duyn die schrijft over het...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Interviews | 23 september 2020
‘Eén visie, één verhaal’
Ze lijken zelden volkomen tevreden, hun werk lijkt nooit af. Een onderzoeksmethodiek kan een volgende keer vast beter, net als het intern delen van insights. Ze zijn permanent nieuwsgierig en staan altijd ‘aan’. Ook wanneer er intern geen concrete vraag opdoemt, initiëren ze zelf iets. Ze zijn open minded en dus experimenteren ze graag. We...
Onderzoek | 22 september 2020
Non-respons – een internationale studie
In een van de eerste internationale trendanalyses naar non-respons beschreven De Leeuw en De Heer (in 2002) dat in de periode 1980-1997 landen verschilden in responspercentages en non-responstrends. In een nieuw artikel, afgelopen juli gepubliceerd in het Journal of Offical Statistics, presenteren Annemieke Luiten, Joop Hox en Edith de Leeuw trendgegevens over de periode 1998-2015,...
Interviews | 16 september 2020
Lois van der Molen ‘Je kunt niet in je eentje gedrag veranderen’
Lois van der Molen (24) is genomineerd voor de MOAward Young Talent 2020. Sinds haar afstuderen bijna twee jaar geleden werkt ze bij SKIM, in het team Telecom, Services en Technologie. ‘Impact maken op het gebied van gezondheid en duurzaamheid is iets wat ik persoonlijk heel interessant vind. Dus ik probeer ook wel na te...
Actueel | 16 september 2020
Column Eveline van Zeeland: Waanzinnig goed onderzoek
Nog voor de coronatijd was ik bij een lezing van de Spaanse wetenschapper Oriol Iglesias. Hij deelde zijn 'Triple R' - formule voor een goede onderzoekspublicatie: Relevance × Rigor × Rhetoric. Natuurlijk begint alles met relevantie. Toch zie ik vreselijk veel onderzoeksrapporten voorbijkomen waarbij ik me afvraag ‘waarom al deze moeite?’. Bij onderzoeken voor praktische...
Actueel | 15 september 2020
KVK zoekt nieuwe partner klantonderzoek
KVK is voornemens om binnenkort met een aanbesteding van start te gaan voor het vinden van een nieuwe partner voor klantonderzoek. Eind februari 2021 verloopt de huidige raamovereenkomst. Om meer informatie te verkrijgen over de markt en bestaande leveranciers doet KVK een marktconsultatie. Daarin gaat KVK o.a. op zoek naar de ontwikkelingen op het gebied...
Bureaus | 10 september 2020
QualCollective – small maar mighty
Burat Research & Strategy, het Amsterdamse kwalitatieve onderzoeksbureau van Sabine Rats en Wim Buedts, heeft met een aantal buitenlandse bureaus een nieuw Europees netwerk van kwalitatieve onderzoekbureaus opgericht. Het initiatief krijg de naam QualCollective en bestaat uit bureaus uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en de UK. QualCollective wil zich positioneren als een slim...
Bureaus | 10 september 2020
De stand van het vak ‘Het nieuwe normaal is nog niet bereikt’
We vroegen vier bureaudirecteuren naar hun ervaringen in een jaar waarin alles opeens anders was. Hoe heeft corona hun werk veranderd? Hoe spelen ze in op 'het nieuwe normaal’? Vorige week was de beurt aan Karin Rutten van DESAN en Bram van Schaik van Kantar. Deze week reageren Jos Vink van Blauw Research en Jorgen...