Onderzoek | 29 januari 2020
29 januari 2020

Newcom Nationale Social Media onderzoek

Social Media zijn niet meer weg te denken uit het media landschap en staan volop in de belangstelling. Maar welke platformen worden op dit moment gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn de stijgers en dalers? Je leest het in het Newcom Nationale Social Media onderzoek.

Actueel | 23 januari 2020
23 januari 2020

De kracht van video: merkherkenning en boodschap-overdracht

Al decennialang weten we dat het gebruikmaken van video een enorm versterkend effect kan hebben op het resultaat van een campagne. We weten ook dat de kans dat je video gezien wordt – door de toenemende strijd om aandacht – al lang niet meer vanzelfsprekend is.

Onderzoek | 03 december 2019
03 december 2019

1 Miljoen TikTok gebruikers in Nederland

Social media app TikTok heeft in Nederland op dit moment ruim 1 miljoen gebruikers. De app is voornamelijk populair onder de jeugd. TikTok heeft maar liefst 830.000 gebruikers binnen de leeftijdsgroep 6 t/m 18 jaar. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 1.911 Nederlanders.

Onderzoek | 07 november 2019
07 november 2019

Nederlanders zijn minder social media gaan gebruiken

Nederlanders zijn het afgelopen jaar minder social media gaan gebruiken. Het gemiddelde gebruik per dag is in 2019 gedaald tot onder de 80 minuten. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Onderzoek | 18 september 2019
18 september 2019

Jongerenonderzoek onder GenZ en Millennials

Social media verliest aan populariteit onder jongeren, samenhangend is het bewustzijn omtrent hun privacy wel gestegen en blijkt het print magazine bestand tegen de digitalisering. Dit blijkt onder andere uit de nieuwste editie van het Jongerenonderzoek onder GenZ en Millennials. Het onderzoek werd uitgevoerd door  MediaTest en Wayne Parker Kent.

Onderzoek | 18 september 2019
18 september 2019

YEP’s sorteren beperkt voor op hun oude dag

Young Elderly Persons, mensen van 55 tot 75 jaar, in of vlak voor die derde levensfase, voelen zich over het algemeen behoorlijk tevreden met hun leven. Ze zijn doorgaans (nog) gezond, actief en leiden een sociaal leven.

Onderzoek | 02 september 2019
02 september 2019

Opvoeden in tijden van sociale media: op zoek naar de balans

Kinderen en hun ouders in Nederland zijn over het algemeen goed te spreken over hoe ze met elkaar omgaan. Kinderen krijgen de mogelijkheden te doen wat kinderen horen te doen: naar school gaan, leren, contact met andere kinderen onderhouden, sporten en gamen. Daarbij doen ze veel online.

Onderzoek | 13 augustus 2019
13 augustus 2019

Nationaal Social Media Onderzoek 2019

Newcom voert al sinds 2010 het nationaal onderzoek uit naar het gebruik van Social Media. Social Media zijn niet meer weg te denken uit het media landschap en staan volop in de belangstelling. Maar welke platformen worden op dit moment gebruikt? En met welke frequentie? Wat zijn de stijgers en dalers?

Onderzoek | 03 juli 2019
03 juli 2019

1 op de 3 Nederlanders op Instagram

Het jaarlijkse What’s Happening Online van Ruigrok NetPanel laat zien dat ook dit jaar het gebruik van Instagram sterk gegroeid is. 1 op de 3 Nederlanders is actief op dit sociale medium. Sinds 2013 is het gebruik van ervan zelfs verdrievoudigd. Hiermee staat Instagram in onze top 4 van meest gebruikte online netwerken, naast Whatsapp, Facebook en Messenger.

Onderzoek | 23 mei 2019
23 mei 2019

Aantal Nederlanders dat koopt via smartphone in 4 jaar tijd verdriedubbeld

44% van de Nederlanders shopt met zijn of haar smartphone. Het mobiel winkelen is verdriedubbeld ten opzichte van 2015, toen was dit nog 14%. Deze cijfers komen uit recent onderzoek van Ruigrok NetPanel.

Actueel | 25 september 2018
25 september 2018

Nepnieuws: De feiten spreken! Maar voor wie?

Ze roepen al heel lang dat je niet alles moet geloven wat je leest, maar het fake news- fenomeen geeft dat advies een nieuwe dimensie. Cijfers worden vaak misbruikt om het kromme recht te praten. Maar kunnen keiharde data de nepberichten ook bestrijden?

Interviews | 19 januari 2018
19 januari 2018

GoSpooky, gids voor sociale platforms

GoSpooky is een piepjong bureau dat grotemensenbedrijven helpt met het invullen en optimaliseren van campagnes in hippe jongerenkanalen als Snapchat en Instagram. Medeoprichter Tim van der Wiel (21) vertelt hoe GoSpooky met behulp van slimme analytics en dashboards klanten door die wirwar van social platforms gidst. 

Ook de laatste bytes ontvangen?