Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Dark Patterns tegen Bright Patterns

Consumenten zijn vaak bezorgd over hun online privacy. Veel mensen denken dat ze er geen invloed op hebben, zelfs als je de keuze hebt om data te delen of niet. De keuze wordt niet makkelijker gemaakt door ‘dark patterns’. Wat zijn dat en hoe kunnen merken er afstand van nemen? Joanna Strycharz schreef er voor SWOCC een blog over. Consumenten willen controle…

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Marketeers willen meer AI-training

De meeste digitale marketeers gebruiken al generatieve AI of experimenteren ermee, maar is behoefte aan meer training, zo blijkt uit nieuw onderzoek van IAB Europe. De brancheorganisatie deed samen met Microsoft Advertising onderzoek onder nationale IAB’s en bedrijfsleden van IAB Europe. Generatieve AI zal naar verwachting binnen digitale reclame taken gaan  automatiseren, inhoud personaliseren en…

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Ipsos Generations Report 2024

In de nieuwe editie van het Generations Report van Ipsos komen de afname van de wereldbevolking, Gen Z, het belang van de culturele context en de diversiteit binnen generaties aan bod. En… de gevolgen voor het bedrijfsleven.  Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het rapport: We moeten ons voorbereiden op de afname van de wereldbevolking…

Personalia | 14 mei 2024
14 mei 2024

Lucy Bristowe benoemd tot CEO UK & West-Europe bij Kantar Media

Kantar Media heeft Lucy Bristowe aangesteld als CEO UK & West-Europa. Ze volgt Louise Ainsworth, die na zes jaar terugtreedt. Bristowe begint op 1 juni a.s. Lucy Bristowe rapporteert aan Global CEO Patrick Béhar. Ze deed ervaring op in onderzoeksteams bij Channel 4 en Sky Media. Ze speelde verder een sleutelrol in de ontwikkeling van…

Personalia | 14 mei 2024
14 mei 2024

Diede Vendrig mede-eigenaar Unravel Behavior

Diede Vendrig is mede-eigenaar geworden van Unravel Behavior, de zusteronderneming van Unravel Research. Unravel richt zich op de toepassing van gedrags- en neurowetenschappen om consumentengedrag te begrijpen en te beïnvloeden. Unravel Behavior concentreert zich op ‘nudging’, de meer maatschappelijke kant van gedragsverandering. Diede Vendrig is medewerkster van het eerste uur en tevens genomineerd voor de…

Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Data-ethiek hoog op CBS-agenda

In maart jl. spraken het CBS en gemeenten, provincies en ministeries met elkaar over data-ethiek. Voor het CBS is het een actueel onderwerp. Vanwege het grote belang stelde het bureau al in december 2020 al een ethische commissie in, die elke twee weken vergadert over externe verzoeken voor nieuw statistisch onderzoek. Voorzitter van de ethische…

Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Datakwaliteit cruciaal voor vertrouwen in de sector

Datakwaliteit stijgt al enige tijd op de agenda van data- en analyticsbranche. Melanie Courtright, chief executive officer bij de Insights Association, schetst het belang van datakwaliteit voor bureaus en opdrachtgevers – en voor het algemeen vertrouwen in research. In het dynamische landschap van onderzoek is datakwaliteit heilig. Het opent de weg naar insights en vervolgens…

Personalia | 07 mei 2024
07 mei 2024

Marijke Wiersma managing director Annalect

Omnicom Media Group heeft per 1 mei jl. Marijke Wiersma aangesteld als managing director van het data-, tech- en analyticslabel Annalect Nederland. Marijke Wiersma maakte in 2023 al promotie tot managing partner binnen Annalect Nederland en maakt nu de stap naar managing director; ze rapporteert daarmee direct aan de directie van OmnicomMediaGroup Nederland. Wiersma was…

Personalia | 07 mei 2024
07 mei 2024

Cornélie Klercq-Bakker Marketing & Research Expert bij Screenforce

Cornélie Klercq-Bakker is begin begonnen als Marketing & Research Expert bij Screenforce. Ze heeft jarenlange ervaring in de TV-industrie, onder meer bij The Walt Disney Company en RTL Nederland. De afgelopen twee jaar was ze werkzaam als Head of Data & Marketing bij Banijay Benelux, waar ze in een adviserende rol aan verbonden blijft. Cornélie…

Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Nieuw AP-kader gezichtsherkenning

In een nieuw juridisch algemeen kader over gezichtsherkenning geeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) antwoord op een aantal veelgestelde juridische vragen over dit onderwerp. Het document is bedoeld voor privacyprofessionals en organisaties die gezichtsherkenning willen inzetten.  Gezichtsherkenning is in de meeste gevallen verboden, maar er zijn uitzonderingen. Het document geeft antwoord op vragen waarover onduidelijkheid bestaat…

Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Verbod op telemarketing mag geen gevolgen hebben voor tele-onderzoek

De Nederlandse regering is in gesprek met de EU-Commissie om lidstaten in staat te stellen huis-aan-huisverkoop en telemarketing te verbieden. EFAMRO, ESOMAR en D&IN hebben het kabinet en de EU-commissie laten weten bezorgd te zijn over de gevolgen voor tele-onderzoek. De drie organisaties zeggen te willen pleiten voor een uitzonderingssituatie wanneer de EU zou besluiten…

Best practices | 07 mei 2024
07 mei 2024

Morgen van start – de state of the art van het vak in 10 webinars!

Heb je de best gewaardeerde sessies van het MIE gemist? Dan is dit je kans om dat goed te maken. De top 10-sessies van MIE’24 zijn nu via exclusieve webinars beschikbaar. Mis deze kans niet om je te laten inspireren door de best beoordeelde sessies over actuele onderwerpen als AI, digitale inclusie en meer. Vanaf…

Ook de laatste bytes ontvangen?