Neobanking is alleen in emerging markets sterk aanwezig

Door Jan Roekens | 21-10-2019

Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Kantar naar het gebruik van nieuwe banken onder 3.000 consumenten. Neobanks, zoals Alipay, N26, Monzo, Revolut – en in Nederland Knab en Bunq – staan bekend als uitdagers (challenger banks) die een revolutie ontketenen in de wereld van retail-banking. Daar is in de ontwikkelde markten vooralsnog echter weinig van te merken.


China koploper in neobanking

Koploper op het gebied van neobanking is China. Maar liefst 93% van de consumenten daar gebruikt wel eens diensten van een neobank. Dat komt vooral doordat Chinezen gewend zijn om veel zaken via hun mobiele telefoon te regelen, waaronder hun bankzaken. Neobanks, Alipay, WeChat en JD hebben daar goed op ingespeeld. De meeste Chinezen maken gebruiken van meerdere neobanks.

Ook in India hebben deze challengerbanken stevig voet aan de grond gekregen. Mede dankzij de populariteit van PayTM heeft 50% van de Indiase consumenten er inmiddels ervaring mee. En een op de drie Brazilianen doet zaken met Nubank, een van de neobanks aldaar.

Neobanks nog nauwelijks voet aan de grond in ontwikkelde markten

We zien een volstrekt ander beeld als we kijken naar economieën die sinds jaar en dag een goed ontwikkeld betaalsysteem hebben. Zo maakt nauwelijks 3% er gebruik van in de meeste West-Europese landen. Nederland en Duitsland lopen relatief voorop met ca. 4%, maar in Frankrijk en Spanje is het slechts 2%, wat vergelijkbaar is met de Verenigde Staten. In het moderne Singapore neobankiert zelfs minder dan 1% van de consumenten.

Andere bevindingen uit het onderzoek:

Klanten van nieuwe banken blijven daarnaast intensief gebruikmaken van traditionele banken. Het vergt een flinke tijd en investering om de share of electronic wallet te vergroten.
In Europa en de VS kampen neobanks met een gebrek aan vertrouwen. Zelfs klanten van een neobank hebben veel minder vertrouwen in die neobank dan in de traditionele bank(en) waarmee ze ook zakendoen. Omdat vertrouwen van essentieel belang is in de bankenwereld, betekent dit een flinke belemmering van de groei van neobanks in deze markten.

Reg van Steen, Client Director en expert in de financiële markten bij Kantar Nederland:
“In China, India en Brazilië hebben deze nieuwe banken de sprong naar de massamarkt inmiddels gemaakt. Elders laten consumenten neobanks links liggen of ze gebruiken alleen een enkel specifiek voordeel ervan, zoals gratis geld pinnen in het buitenland. Neobanks moeten hier hun merkpropositie verder uitbouwen. Met alleen ‘gratis en gemakkelijk’ overtuig je consumenten niet, en bouw je nooit een overtuigende ‘share of electronic wallet’ op. Ondertussen zijn traditionele banken lang niet zo traditioneel als misschien wordt gedacht; zij slagen er vaak uitstekend in om snel in te spelen op ontwikkelingen in de markt. Wat niet wegneemt dat zij soms verder mogen gaan dan alleen het optimaliseren van functionaliteiten; ook de emotionele kant mag niet onderbelicht blijven”.

Over het onderzoek

‘From Bricks to Clicks: The impact of neobanks so far’ is gebaseerd op data en insights vanuit heel Kantar en komt met unieke inzichten in de daadwerkelijke klantpenetratie, share of wallet, betrouwbaarheid en likeability van deze nieuwe categorie banken.

Het volledige rapport is te downloaden via de website van Kantar.

Bron: Persbericht Kantar, 15 oktober 2019

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant