Onderzoek | 24 mei 2022
24 mei 2022

Kunstmatige intelligentie meeste impactvolle technologie

CEO’s beoordelen kunstmatige intelligentie als meest impactvolle technologie, terwijl metaverse het minst scoort. Dat blijkt uit een Gartner-enquête, die verder concludeert dat duurzaamheid, personeel en inflatie het denken van de CEO’s in 2022 domineren. Een recent onderzoek onder CEO's en senior executives laat aanzienlijke verschuivingen zien in hun denken over mensen, doel, prijzen en productiviteit,...
Onderzoek | 24 mei 2022
24 mei 2022

63% Nederlanders tuiniert om mentaal welzijn

Ruim 6 op de 10 Nederlanders gebruiken tuinieren om het hoofd leeg te maken. Toch ziet 42% van de mensen het werken in de tuin als een verplichting. Dat blijkt uit een enquête die DirectResearch heeft uitgevoerd in opdracht van tuincentrum Fonteyn. Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen het leuk vinden om in de...
Onderzoek | 19 mei 2022
19 mei 2022

WK in Qatar niet populair onder Nederlanders

Ruim de helft van de Nederlanders staat negatief tegenover Qatar als gastland voor aankomend Wereldkampioenschap voetbal. Twee derde vindt zelfs dat het WK voetbal niet in Qatar gehouden moet worden, vanwege de schending van de mensenrechten in dat land. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction. Vorige maand liet hoofdsponsor ING weten niet af te reizen...
Onderzoek | 17 mei 2022
17 mei 2022

Klantreviews concurreren met marketing

Reviews van klanten en het delen van ervaringen met merken op social media zijn doorslagevender voor aankoop dan de kwaliteit van producten en een uitstekende winkelervaring. Dat blijkt uit de Shopper Experience Index van Bazaarvoice dat wereldwijd een onderzoek deed onder shoppers. Klantrecensies en user-generated content in de vorm van foto's en video's zijn van...
Onderzoek | 17 mei 2022
17 mei 2022

Vertrouwen in evenementen terug

Na twee jaar afgelaste festivals en concerten was er in april van dit jaar een omslag te zien. Het online bereik van Ticketmaster steeg in die maand met 784 duizend unieke bezoekers tot boven het niveau van april 2019, zo blijkt uit de online resultaten van GfK GXL/DAM. In vergelijking met april 2020-2021 is er...
Onderzoek | 17 mei 2022
17 mei 2022

Binnen twee jaar alles in de cloud

Organisaties kunnen en willen niet meer om de cloud heen. Driekwart van de organisaties verwacht dan ook binnen twee jaar dat alles draait in de cloud. Dat blijkt uit de Ordina Digital Monitor, een onderzoek in samenwerking met Markteffect. De monitor brengt in kaart hoe het ervoor staat op IT-gebied in Nederland. Een aantal uitkomsten:...
Onderzoek | 12 mei 2022
12 mei 2022

Politieke kleur heeft impact op mening over Oekraïne

Miles Research volgt samen met partner Trendpanel de oorlog in Oekraïne al voordat deze echt begon. Inmiddels zijn er vier metingen geweest onder Nederlandse respondenten. De eerste was enkele dagen voor de oorlog, de laatste is net afgerond. Daarin zijn ook de politieke voorkeuren meegenomen. En die blijken een stevige impact te hebben op de...
Onderzoek | 12 mei 2022
12 mei 2022

Motivaction en HPB meten impact maatschappelijke betrokkenheid

Motivaction en HPB | Het PR Bureau willen samen het belang van de maatschappelijke rol van bedrijven bij het Nederlandse publiek in beeld brengen. Begin juni starten zij een grootschalig onderzoek naar de vraag hoe consumenten het belang van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoord ondernemen zien. Het onderzoek moet ook aantonen hoe het duurzame gedrag van...
Onderzoek | 12 mei 2022
12 mei 2022

Vrees voor inperking privacy door EU-wallet

Maar liefst 65% van de Nederlanders is bang dat hun digitale privacy steeds beperkter wordt met de invoering van een Europese portemonnee. Dat blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl uitgevoerd door Panelwizard. Maar ruim een derde vindt het wel goed als de EU de digitale identiteit invoert. Met een Europese digitale identiteit kunnen EU-burgers op verschillende platforms inloggen. Vooral vrouwen...
Onderzoek | 10 mei 2022
10 mei 2022

Boodschappen doen verschilt per provincie

Uit onderzoek van DPG Grow, uitgevoerd door Panel Inzicht, blijkt dat de klantreis bij het boodschappen doen verschilt per provincie. In Friesland en Drenthe speelt de reclamefolder een belangrijke rol en in Noord-Holland wordt vooral online boodschappen gedaan. Reclamefolders zijn een grote inspiratiebron voor de dagelijkse aankopen. In Friesland en Drenthe is de reclamefolder zelfs...
Onderzoek | 10 mei 2022
10 mei 2022

Consument besteedt €8,6 miljard aan duurzamere woning

In 2021 gaven Nederlanders ruim €8,6 miljard uit aan duurzame aanpassingen aan de woning. Verlichting werd het vaakst verduurzaamd. De hoogste bestedingen werden gedaan in de categorie verwarming. Dit blijkt uit het onderzoek Duurzaam Wonen van Multiscope. In 2021 heeft 52% van de Nederlandse huishoudens minimaal één duurzame aanpassing aan de woning gedaan. Dat komt...
Onderzoek | 03 mei 2022
03 mei 2022

Weinig Nederlanders bereid te vechten voor het vaderland

Ruim twee derde van de Nederlanders is niet bereid te vechten voor het vaderland als Nederland betrokken raakt in een militair conflict. Dat is de uitkomst van een onderzoek van het nieuwe tv-programma Dit is de Kwestie, in samenwerking met Motivaction. Naar aanleiding van de huidige oorlog tussen Rusland en Oekraïne onderzocht het programma hoe...

Ook de laatste bytes ontvangen?