Onderzoek | 01 februari 2022
01 februari 2022

Hootsuite – trends en vooruitzichten sociale media in 2022

Het Digital 2022-rapport van Hootsuite / We Are Social is uit, met daarin insights over een jaar waarin het gebruik van sociale media alleen maar toenam, verkoop via sociale media zich heeft genesteld en advertenties stuiten op weerstand. Het rapport signaleert ook trends en doet voorspellingen. Het hele – zeer uitgebreide - rapport is online...
Onderzoek | 01 februari 2022
01 februari 2022

Ruim driekwart Nederlanders wil geen gegevens delen met horeca

Hoewel het merendeel van de Nederlanders wel persoonlijke informatie wil delen voor een digitaal identiteitsbewijs is 79% niet bereid dat te doen voor toegang tot horecagelegenheden. Opvallend is dat een derde van de millennials en Gen Z wel bereid is om persoonlijke gegevens te ruilen voor toegang tot restaurants en bars. Dat blijkt het Digital...
Onderzoek | 01 februari 2022
01 februari 2022

Reclamespotjes verliezen de ‘fun’-factor

Welke reclames maken indruk en waarom? Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders reclame over het algemeen minder leuk vindt dan vijf jaar geleden. Twee op de vijf Nederlanders (39%) vinden ze even leuk en slechts 13% vindt ze wel leuker. Oorzaken voor de dalende ‘fun’-factor zijn slecht acteerwerk, schreeuwerige...
Onderzoek | 01 februari 2022
01 februari 2022

Alles online in 2021

De NOBO-cijfers over mediagebruik laten zien dat ons online gedrag sinds de pandemie sterk is veranderd. Er wordt intensiever geïnternet, online vergaderen brak door en webwinkels zagen hun omzet exploderen. Ook streamen we veel film en muziek en volgen we het online nieuws intensief. Het gezamenlijke bereik van de sites en apps van de deelnemende...
Best practices, Onderzoek | 27 januari 2022
27 januari 2022

Topic of the Year 2022 bekend: Customer Experience

Het Topic of the Year 2022 is bekendgemaakt. Het onderwerp is: Customer Experience Management in the Digital Age. Wetenschappers die hierin hun sporen hebben verdiend (of hard op weg zijn) kunnen worden genomineerd in de categorie Insights Scientist van het jaar, onderdeel van de MOAwards 2022. Customer Experience (CX) wordt gezien als de nieuwe graal...
Actueel, Onderzoek | 27 januari 2022
27 januari 2022

We zitten bijna 5 uur per dag op onze mobiel

Mobiel blijft dominant, want we zaten in 2021 een recordtotaal van 3,8 miljard uur op het scherm te turen en omgerekend per dag kwam dat uit op 4,8 uur. Dat blijkt uit State of Mobile van onderzoeksbureau App Annie. Naarmate consumenten de mobiele levensstijl meer en meer koesteren, zal mobiel uitgroeien tot het apparaat van...
Actueel, Bureaus, Onderzoek | 25 januari 2022
25 januari 2022

Kantar neemt Italiaanse AI-specialist MindIT over

Kantar neemt de in Italië gevestigde AI-specialist MindIT over, een spin-out van de Universiteit van Bologna en specialist in machine learning. Daarmee worden Kantar's Trade Optimisation SaaS-activiteiten verder uitgebouwd, waardoor de ontwikkeling van een end-to-end Revenue Growth Management (RGM)-platform wordt versneld. Cedric Guyot, Executive MD Trade Optimisation bij Kantar: 'We weten dat RGM een topprioriteit...
Actueel, Onderzoek | 25 januari 2022
25 januari 2022

CBS Businessportal voor dataleveranciers vanaf 2024 open

Het CBS ontwikkelt een Businessportal dat het voor bedrijven en organisaties eenvoudiger maakt om CBS-data aan te leveren. Daarnaast ontsluit het Businessportal voor bedrijven en organisaties statistische uitkomsten en bedrijfsgegevens. De planning is om het in januari 2024 op te leveren. Projectcoördinator Ger Slootbeek van het CBS is blij met het brede draagvlak binnen het...
Actueel, Onderzoek | 25 januari 2022
25 januari 2022

43% Nederlanders betaalt het liefst contactloos

Recent gepubliceerde jaarcijfers van de Betaalvereniging Nederland over betaaltransacties in 2021 laten zien dat ons betaalgedrag is veranderd. Vooral contactloos betalen is zeer populair. Dat blijkt uit de nieuwe Digitale Monitor van ING, uitgevoerd door DVJ Insights. Het pinnen met de betaalpas in een pinautomaat nu is verschoven naar contactloos betalen met mobiel, wearable of...
Actueel, Onderzoek | 25 januari 2022
25 januari 2022

Marketeers moeten werken aan vertrouwen

Overheid en media hebben te kampen met wantrouwen, en van het bedrijfsleven wordt ook verwacht dat het met een vertrouwenwekkende boodschap naar buiten komt. In de Edelman Trust Barometer worden aanbevelingen gedaan. Een meerderheid van de respondenten (59%) neigt naar wantrouwen totdat ze een bewijs van betrouwbaarheid zien. Bijna de helft van de 36.000 respondenten...
Actueel, Onderzoek | 25 januari 2022
25 januari 2022

Grote merken stellen consument teleur

In Nederland voldoen 80 grote merken niet aan de belangrijkste verwachtingen van consumenten. Om relevant te blijven moeten merken meer laten zien wat ze daadwerkelijk doen voor onze samenleving en het klimaat. Dit blijkt uit het Authenticity Gap-onderzoek van Omnicom PR Group. Consumenten maken zich serieus zorgen over de toenemende digitalisering van de samenleving en...
Onderzoek | 20 januari 2022
20 januari 2022

Gen Z en millennials omzeilen vaker traditionele retailkanalen

Covid heeft het gedrag en de voorkeuren van consumenten veranderd. Zo betrekken Gen Z- en millennial-shoppers nu vaker producten rechtstreeks van merken, maar driekwart van alle shoppers verwacht na de pandemie toch wel weer de fysieke winkel te bezoeken, blijkt uit onderzoek van Capgemini Research Institute. Belangrijkste insights Meer dan twee derde (68%) van Gen...

Ook de laatste bytes ontvangen?