Onderzoek | 27 oktober 2022
27 oktober 2022

4,8 miljoen mensen maken gebruik van deeleconomie-platformen

Newcom heeft in de zomer van 2022 wederom onderzoek gedaan naar het gebruik van (platformen in de) deeleconomie. Op dit moment maken 4.8 miljoen mensen gebruik van die platformen; vooral de ‘kleinere’ platforms zijn in opkomst. We zien, horen en lezen in de media veel over de deeleconomie. Maar wat zijn de werkelijke gebruikscijfers in Nederland?...
Onderzoek | 25 oktober 2022
25 oktober 2022

Nederlanders minder vaak op pad, maar waarom?

Een op de vier Nederlanders is van plan om de komende maanden minder vaak een dagje uit te gaan dan het afgelopen half jaar. Wat zijn daarvan de redenen en wat zijn tegenwoordig de populairste activiteiten onder de Nederlanders? Markteffect zocht het uit. Bijna alle Nederlanders (88%) gaan op jaarbasis wel eens een dagje uit...
Onderzoek | 25 oktober 2022
25 oktober 2022

Emotioneel welzijn herstelt zich wereldwijd

Uit wereldwijd onderzoek van Kantar blijkt dat de meeste mensen (65%) zeggen dat hun emotionele welzijn beter is of hetzelfde als vóór de pandemie. Maar ondanks deze verbetering heeft de huidige kostenstijging op meer mensen invloed dan de pandemie had. Uit de studie van Kantar blijkt dat 60% van de mensen op dit moment ‘bezorgdheid’...
Onderzoek | 20 oktober 2022
20 oktober 2022

Hogere (energie)kosten, maar geen bezuiniging op etentjes

Steeds meer huishoudens en bedrijven worden diep geraakt door de ongekend hoge kosten. Steeds meer Nederlanders hebben moeite om hun energierekening te betalen en dat zorgt voor grote bezorgdheid. Dat komt naar voren uit de Monitor Consumentengedrag van de VU Amsterdam en Validators. Hoe boksen Nederlanders op tegen de hogere kosten en waar wordt op...
Onderzoek | 13 oktober 2022
13 oktober 2022

Meer onvrede en spanning in de samenleving

Miles Research bekeek samen met partner Trendpanel hoe we met elkaar omgaan in Nederland. Belangrijk, omdat er de laatste jaren veel zaken spelen die impact hebben op het maatschappelijk debat: van corona, oorlog, energiecrisis, inflatie en stikstofcrisis tot protesterende boeren. We lijken daardoor steeds meer verdeeld. Het eerste dat opvalt in het onderzoek is dat...
Onderzoek | 11 oktober 2022
11 oktober 2022

Hoe kijken Nederlanders naar gezondheid en zorg?

In verschillende studies, zoals de World Mental Health Day survey & Global Health Service Monitor, onderzocht Ipsos hoe de Nederlandse bevolking, in vergelijking met 34 andere landen, kijkt naar gezondheid en zorg. Daaruit komen zes key insights naar voren. 1. Meer zorgen over het coronavirus dan over mentale gezondheid Alhoewel het coronavirus nog steeds de grootste zorg...
Onderzoek | 11 oktober 2022
11 oktober 2022

TikTok-gebruikers maken zich zorgen over privacy

Het succes van TikTok heeft voor veel Nederlanders ook een keerzijde. Ruim één op de drie maakt zich er zorgen over dat de app te veel over hen weet. Voor degenen die al langere tijd een account hebben is dit zelfs 53%. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van stichting Massaschade & Consument....
Onderzoek | 06 oktober 2022
06 oktober 2022

CMO’s worstelen met data-ethiek

De World Federation of Advertisers (WFA) deed onderzoek naar het probleem dat marketeers hebben met de regelgeving rond datagestuurde marketing, en dan gaat het natuurlijk over privacy en ethiek. De meerderheid van de CMO’s bij multinationals hecht belang aan een ethische benadering van data, maar de helft weet niet wat dit betekent voor de praktijk...
Onderzoek | 06 oktober 2022
06 oktober 2022

Zorgen Nederlanders over online veiligheid nemen af

Ruim de helft (54%) van de Nederlanders maakt zich (minstens) enige zorgen over de eigen online veiligheid in de thuissituatie. In 2021 was dit nog 61%. Het aandeel dat zich (zeer) weinig zorgen maakt neemt toe van 38% naar 45%. Dat blijkt uit het jaarlijkse Cybersecurity onderzoek Veilig Online 2022 dat I&O Research uitvoerde in...
Onderzoek | 06 oktober 2022
06 oktober 2022

Veel interesse voor lokale informatiebronnen

Het Commissariaat voor de Media deed grootschalig onderzoek naar de interesse in gemeentelijk nieuws en gebruik en waardering van alle informatiebronnen die lokaal nieuws en informatie ontsluiten. Wat blijkt: over het algemeen zijn Nederlanders geïnteresseerd in lokaal nieuws. Niet eerder is het gebruik van lokale informatiebronnen voor alle online en offline geconsumeerde mediakanalen in deze...
Onderzoek | 06 oktober 2022
06 oktober 2022

Wereldwijd zorgen over oorlog, koopkracht en het klimaat

De oorlog in Oekraïne blijft 's werelds grootste zorg, maar ook de financiële en milieucrises dichter bij huis houden mensen bezig, blijkt uit Kantar Global Issues Barometer wave 3. De oorlog in Oekraïne, die nu al acht maanden woedt, is nog steeds de grootste zorg voor de helft van de wereldbevolking. De bezorgdheid is vooral...
Onderzoek | 04 oktober 2022
04 oktober 2022

De vitaliteit van zorgmedewerkers van week op week in kaart

Miles Research heeft samen met PGGM&CO de Vitaliteitsmonitor voor de zorg- en welzijnssector ontwikkeld. De monitor brengt van week op week de fitheidsscore in beeld van werknemers in de sector. Gebeurt er iets in de samenleving dat invloed is op het gemoed van medewerkers in de zorg- en welzijnssector dan is het in de monitor...

Ook de laatste bytes ontvangen?