Onderzoek | 21 juni 2022
Context van advertenties bepaalt de aandacht
Advertenties trekken meer aandacht als de lezer of kijker de inhoud waarbij de advertentie wordt getoond interessant vindt. Dat blijkt uit onderzoek van Havas Media Group. Daaruit bleek verder dat de attentiewaarde rond interessante artikelen bijna zes keer zo groot is als bij algemene pagina’s en anderhalf keer zo groot als bij homepages. Belangrijkste resultaten...
Onderzoek | 21 juni 2022
60% Nederlanders wil milieuvriendelijker vervoer
Volgens het merendeel van de Nederlanders moet vervoer in de toekomst milieuvriendelijker. Jongeren willen voornamelijk meer snelheid in het vervoer. Over nieuwe vervoersopties, zoals een hyperloop, passagiersdrone of zelfrijdende taxi is men niet erg enthousiast. Dit blijkt uit het Smart Mobility-onderzoek van Multiscope. Drie op de vijf Nederlanders (60%) vinden dat vervoermiddelen in de toekomst...
Onderzoek | 16 juni 2022
Relaties in Nederland krijgen gemiddeld een 8,1
Goed nieuws: Nederlanders zijn erg tevreden met hun huidige relatie. Ze geven die gemiddeld een 8,1. Dit cijfer is ongeveer gelijk voor alle leeftijden, voor mensen in korte en in lange relaties, en bij alle opleidingsniveaus en inkomensgroepen. Volgens de deelnemers aan het onderzoek, uitgevoerd door I&O Research in opdracht van de Universiteit van Utrecht...
Onderzoek | 16 juni 2022
Auto blijft steeds vaker aan de kant
Reizigers laten steeds vaker de auto staan, blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van RAI Vereniging. De drie belangrijkste motieven hiervoor zijn de hoge brandstofprijzen (64%), belang van gezondheid (46%) en klimaat/milieu (35%). Reizigers kiezen nu vaker voor het gebruik van de fiets, aanschaf van een (elektrische) fiets, scooter of motor, of gaan minder...
Onderzoek | 14 juni 2022
NRC-podcast-effectonderzoek
Podcastconsumptie is sterk in opkomst, maar de advertentie-euro’s blijven vooralsnog achter. NRC Media bracht de kracht van adverteren rond het medium in kaart, samen met Mindshare. Podcasting is het snelst groeiende mediumtype van de afgelopen vijf jaar. Consumenten luisteren massaal naar podcasts en de mediaconsumptietijd die eraan wordt besteed neemt nog altijd toe. Toch is...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 14 juni 2022
Drukte op Schiphol verpest vakantievoorpret meerderheid Nederlanders
Het is druk op Schiphol. Vluchten worden geannuleerd en de rijen staan tot buiten de deur. PanelWizard legde Nederlanders de stelling voor: ‘Als ik nu met het vliegtuig op vakantie zou gaan, zou de drukte op Schiphol mijn vakantievreugde bij voorbaat al verpesten.’ Uit het onderzoek blijkt, dat dit voor bijna zeven op de tien (68%) Nederlanders...
Onderzoek | 07 juni 2022
Werknemers geloven niet in verandervermogen van hun organisatie
Uit het Nationaal Onderzoek Verandervermogen 2022 blijkt dat slechts 16% van de Nederlandse werknemers ervan overtuigd is dat hun organisatie effectief kan omgaan met verandering. Het onderzoek is uitgevoerd door RenM|Matrix in opdracht van Business Fitscan dat zich toelegt op het meten en adviseren over het verandervermogen van organisaties. Hoewel het gemeten verandervermogen in 2022...
Onderzoek | 02 juni 2022
Slechts 51% marketeers definieert ‘Moment of Truth’
Voor ieder merk of product is er één moment dat beslissend is voor het wel of niet kopen van het product of de dienst. DVJ Insights merkt in de gesprekken die het jaarlijks voert met CMO’s en marketingdirecteuren hoe belangrijk dat moment is en hoeveel inspanning er nodig is om tijdens dit belangrijke moment effectief...
Onderzoek | 02 juni 2022
Consumenten dansen op de vulkaan
Hoewel het consumentenvertrouwen de afgelopen maand daalde tot het laagste niveau ooit, geven we weer steeds meer geld uit aan ervaringen die ons in de afgelopen twee jaar zijn ontzegd. Na jaren van beperkingen is er o.a. behoefte aan lekker uit eten gaan, culturele activiteiten en vakanties. En dat is terug te zien in de...
Onderzoek | 02 juni 2022
Forse groei Europese digitale advertentiemarkt
De Europese digitale advertentiemarkt groeide in 2021 met 30,5% tot € 92 miljard, volgens de laatste cijfers van IAB Europe, de Europese vereniging voor digitale marketing en reclame. De enorme groei laat zien dat de digitale advertentiemarkt terug is van weggeweest, hoewel voorzichtigheid is geboden gezien de stijgende inflatie - vooral in Oost-Europa en Turkije....
Onderzoek | 02 juni 2022
Ruim helft Zuid-Hollanders snakt naar meer natuur
Uit onderzoek van Delta, in opdracht van het Zuid-Hollands Landschap, blijkt dat 88% van de inwoners natuur in hun omgeving belangrijk vindt. Ruim de helft wil meer natuur in de provincie, bijvoorbeeld om te kunnen ontspannen en sporten, maar ook omdat ze zich zorgen maken over de biodiversiteit in de provincie. Zuid-Holland is de drukst...
Onderzoek | 24 mei 2022
Social media: contact, ontspanning én verkoop
Afgelopen week publiceerde Ruigrok NetPanel 15de editie van ‘What’s Happening Online’. Uit het onderzoek blijkt dat social media een grote rol spelen in de aankoop van producten. Zo komen Nederlanders door advertenties op social media in contact met nieuwe merken en is het de plek waar ze inspiratie opdoen. Waar social media voor de één...