Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Volgorde media-inzet bepaalt effectiviteit campagne

Uit onderzoek van Ad Alliance blijkt dat een campagne die start met TV en wordt gevolgd door een online platform het effectiefst is. De merkherinnering en onbewuste merkvoorkeur zijn dan het hoogst. De resultaten zijn gebaseerd op twee onderzoeken in samenwerking met Unravel Research en DVJ Insights. De resultaten van de onderzoeken laten zien dat...
Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Ander reisgedrag na de pandemie

Thuiswerken heeft blijvend een grote impact op het mobiliteitsgedrag. Ruim 1,9 miljoen werkende forenzen gaan structureel ander reisgedrag vertonen. Zij willen meer dagen thuis blijven werken. Een half miljoen werkenden wil zelfs blijvend de werksituatie veranderen en zoveel mogelijk thuis werken. Dat blijkt uit de Nationale Smart Mobility Monitor van Newcom. Nu het thuiswerkadvies is...
Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Flitsbezorging stijgt met 30%

Naar schatting 925.000 consumenten hebben wel eens gebruik gemaakt van flitsbezorging. Vooral door de expansie van de bezorggebieden en forse marketinginspanningen is de markt sinds eind 2021 met 30% gegroeid. Van de vier spelers, Gorillas, Flink, Zapp en Getir, heeft vooral Flink het bezorggebied fors uitgebreid in de afgelopen maanden. Dat blijkt uit onderzoek van...
Onderzoek | 05 april 2022
05 april 2022

Consument vindt duurzaamheidscommunicatie ongeloofwaardig

Consumenten stellen hoge eisen aan de wijze waarop bedrijven communiceren over hun duurzaamheidsbeleid. 52% van de consumenten vindt dat beloftes over de duurzaamheid van een product vaak ongeloofwaardig zijn. 67% meent dat het duurzaamheidsbeleid van bedrijven over het algemeen onduidelijk is. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse en b-open, in samenwerking met IVRM Reputatie. Volgens...
Onderzoek | 31 maart 2022
31 maart 2022

Forse groei gebruik spraakassistenten

Het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van spraakassistenten steeg afgelopen jaar naar 37%. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van DirectResearch in opdracht van Achmea, DDMA, NPO, Project Zilver en Y.digital. Hoewel het gebruik onder jongeren (18-34 jaar) het hoogst is, laat de groep oudere volwassenen (65+) de grootste stijging zien. Het...
Onderzoek | 31 maart 2022
31 maart 2022

42% zzp’ers krijgt te weinig betaald

Vier op de tien Nederlandse zelfstandig ondernemers vinden dat zij onvoldoende financieel beloond worden voor het werk dat zij leveren. Dit blijkt uit onderzoek van GaragePark, uitgevoerd door PanelWizard. Het lijkt erop dat de ondervraagden het ondernemerschap zich rooskleuriger hadden voorgesteld, want 18% heeft het zzp-bestaan onderschat. Vooral respondenten jonger dan 30 jaar hebben zich...
Onderzoek | 29 maart 2022
29 maart 2022

Begint Nederland te wennen aan de oorlog in Oekraïne?

Miles Research bracht samen met partner Trendpanel in kaart hoe men in Nederland aankijkt tegen de situatie in Oekraïne. Opvallende uitkomst is dat de ergste schrik ervanaf lijkt te zijn. Het bureau vroeg mensen drie dagen voor de inval hoe ze de tegen de situatie aankeken. Een week na de inval en twee weken later...
Onderzoek | 29 maart 2022
29 maart 2022

5 miljoen Nederlanders eten wekelijks vleesvervangers

Markteffect heeft in de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel (2de week maart) onderzoek uitgevoerd naar het sentiment rondom vleesvervangers. Vleesconsumptie blijft dalen. Eén op de drie Nederlanders (35%) eet nu minder vlees eten dan 12 maanden geleden. De bekendheid van vleesvervangers blijft onveranderd hoog. 94% is bekend met de term. Het aantal Nederlanders dat...
Onderzoek | 24 maart 2022
24 maart 2022

Na corona – ander consumptiepatroon in één op de drie huishoudens

Tussen maart en juni 2020 voerde Motivaction een viertal peilingen uit om de impact van covid op het voedings- en winkelgedrag in Nederland te volgen. Twee jaar na dato was de tijd rijp om een aantal van de toen gestelde vragen opnieuw aan de consument voor te leggen. De eerste conclusie: in 30% van de...
Onderzoek | 24 maart 2022
24 maart 2022

Blij na de pandemie, zorgen over inflatie

De nieuwste editie van de Ipsos Coronavirus Tracker laat zien dat inflatie een behoorlijke indruk begint te maken en dat we ons bestedingspatroon aanpassen. Maar we zien ook de oplevingen na de coronacrisis. Om met wat onderzoeksresultaten te beginnen: het valt op dat 86% van de respondenten verwacht dat inflatie hun winkelgedrag zal veranderen. Tegelijkertijd...
Onderzoek | 24 maart 2022
24 maart 2022

Google Maps en McDonald’s favoriet onderweg

Nederlanders gebruiken het vaakst Google Maps om onderweg te navigeren. De keuze voor een app wordt voornamelijk bepaald door het type vervoermiddel. Nederlanders stoppen daarnaast onderweg het liefst bij McDonald's. Dit blijkt uit Smart Mobility van Multiscope. Wie onderweg is lijkt niet zonder Google Maps te kunnen. 57% van de Nederlanders zegt deze app onderweg...
Onderzoek | 22 maart 2022
22 maart 2022

Delen data steeds meer aanvaard

Ondanks culturele en economische verschillen zien consumenten over de hele wereld steeds meer het nut van delen van hun gegevens. Dat blijkt uit het rapport 'Global Data Privacy: What the Consumer Really Thinks' van de Global Data & Marketing Alliance (GDMA). De GDMA ijvert voor een wereldwijde consistente benadering van gegevensbescherming. Er zijn tekenen dat...

Ook de laatste bytes ontvangen?