Onderzoek | 10 mei 2022
10 mei 2022

Consument besteedt €8,6 miljard aan duurzamere woning

In 2021 gaven Nederlanders ruim €8,6 miljard uit aan duurzame aanpassingen aan de woning. Verlichting werd het vaakst verduurzaamd. De hoogste bestedingen werden gedaan in de categorie verwarming. Dit blijkt uit het onderzoek Duurzaam Wonen van Multiscope. In 2021 heeft 52% van de Nederlandse huishoudens minimaal één duurzame aanpassing aan de woning gedaan. Dat komt...
Onderzoek | 03 mei 2022
03 mei 2022

Weinig Nederlanders bereid te vechten voor het vaderland

Ruim twee derde van de Nederlanders is niet bereid te vechten voor het vaderland als Nederland betrokken raakt in een militair conflict. Dat is de uitkomst van een onderzoek van het nieuwe tv-programma Dit is de Kwestie, in samenwerking met Motivaction. Naar aanleiding van de huidige oorlog tussen Rusland en Oekraïne onderzocht het programma hoe...
Onderzoek | 03 mei 2022
03 mei 2022

‘Corona-anticipatiekracht’ van organisaties zorgt voor meer enthousiaste klanten

De invloed van covid op de klantbeleving in Nederland was in 2021 nog steeds aanzienlijk, maar minder groot dan in 2020. Ondanks leveringsproblemen, personeelstekorten en schaarste van grondstoffen, steeg het aantal enthousiaste klanten. Dat blijkt uit het NPS-benchmarkrapport ‘Customer experience in Nederland 2022’ van Integron. Net als voorgaande jaren toont het rapport verschillen per branche....
Onderzoek | 03 mei 2022
03 mei 2022

Meerderheid maakt zich zorgen om klimaat

Een ruime meerderheid (72%) van de Nederlanders maakt zich zorgen over klimaatverandering, blijkt uit onderzoek van I&O Research. Het percentage verschilt niet significant van de meting in november 2021 (72%). Een kwart (26%) zegt zich niet zoveel of helemaal geen zorgen te maken. Nog steeds zijn Nederlanders overwegend van mening dat het kabinet zich moet...
Onderzoek | 26 april 2022
26 april 2022

Krimpflatie en de stijgende prijsgevoeligheid onder consumenten

De situatie in Oekraïne, inflatie, hogere gasprijzen…het zijn allemaal redenen om steeds beter op de euro’s in onze portemonnee te letten. De Monitor Consumentengedrag van Validators en de VU laat zien dat de focus van de consument dan ook meer op prijs komt te liggen, en dat het merk steeds minder relevant lijkt. Een merk...
Onderzoek | 26 april 2022
26 april 2022

Prijsbewuste winkels profiteren van inflatie

Van de tien retailers met de hoogste groeiverwachting voor de komende twee jaar, blinken er acht uit in hun prijsstelling. In deze tijd van extreem hoge inflatie heeft de prijsbewuste winkelier het beste toekomstperspectief. Mede dankzij de scherpe prijsstelling behoudt bol.com zijn koppositie. Parfumeriemerk Douglas is sinds afgelopen jaar het hardst gedaald. Dat blijkt uit...
Onderzoek | 19 april 2022
19 april 2022

Nederland en Australië gelukkigste landen ter wereld

Uit wereldwijd onderzoek van Ipsos blijkt dat twee derde van de ondervraagden zichzelf 'gelukkig' noemt. Het gelukkigst zijn Nederland en Australië, waar respectievelijk 86% en 85% zichzelf als 'zeer' of 'tamelijk' gelukkig omschrijft, gevolgd door China en de UK (83%), India (82%), Frankrijk en Saoedi-Arabië (81%) en Canada (80%). Wereldwijd is het gelukspercentage niet alleen...
Onderzoek | 14 april 2022
14 april 2022

Meerderheid Nederlandse werknemers voelt zich veilig bij werkgever

Over het algemeen heerst er binnen Nederland een open en goede organisatiecultuur. De maatschappelijke onrust rondom gevallen van ongewenst en ongepast gedrag vertaalt zich niet naar lagere tevredenheidscijfers of meer gevoelens van onveiligheid bij werkend Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijkse medewerkerbelevingsonderzoek van onderzoeks- en adviesbureau Integron. De meeste medewerkers voelen zich emotioneel veilig bij...
Onderzoek | 14 april 2022
14 april 2022

Fijne collega’s zorgen voor werkgeluk jongeren

Wie gelukkig wil zijn met de keuze voor een (bij)baan, kan maar beter fijne collega’s om zich heen hebben. Die dragen namelijk het meeste bij aan het werkgeluk van Nederlandse jongeren. Dat blijkt uit onderzoek van Domino’s Nederland, uitgevoerd door DVJ Insights. Highlights onderzoek: Fijne collega’s, helemaal jezelf kunnen zijn en salaris staan in de...
Onderzoek | 12 april 2022
12 april 2022

Ouders vinden mediaopvoeding van kinderen tot 6 jaar niet urgent

Bij driekwart van de ouders staat mediaopvoeding op de laatste plaats – na gezonde voeding, voldoende bewegen, sociaal gedrag en hygiëne. Wel zien ze positieve effecten van media, zoals betere taalontwikkeling en rekenvaardigheid. Ook vinden ze media goed voor de creativiteit. Dit blijkt uit het Iene Miene Media-onderzoek dat eind maart werd gepresenteerd. Het onderzoek...
Onderzoek | 12 april 2022
12 april 2022

Kwart ondernemers: eigen bedrijf doet te weinig aan MVO

Ruim een kwart van de Nederlandse ondernemers vindt dat het eigen bedrijf onvoldoende doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Dat blijkt uit onderzoek van Scaleup Impact, uitgevoerd door Panelwizard. Dit kan grote gevolgen hebben. Zo denkt 19% dat bedrijven zonder MVO-doelstellingen over vijf jaar niet meer bestaan. MVO dient meer dan alleen een maatschappelijk belang,...
Onderzoek | 07 april 2022
07 april 2022

Merken als steun en toeverlaat van Gen Alfa

Gen Alfa (vanaf 2010) heeft hoge verwachtingen van merken, volgens onderzoek van insight consultant Beano Brain. Die generatie heeft wel een vertrouwde voorkeur. De top 5 van merken wordt aangevoerd door YouTube, gevolgd door Netflix. Het team van Beano Brain praatte een jaar lang met Britse kinderen en tieners over hun voorkeuren en keek naar...

Ook de laatste bytes ontvangen?