Actueel | 25 mei 2023
25 mei 2023

Topic of the Year-symposium op 1 juni

Op 1 juni a.s. vindt in het House of Watt in Amsterdam Topic of the Year-symposium plaats. Op het symposium spreken de genomineerden voor de Data & Insights-award voor Insights Scientist van het jaar. De jury van de prijs bepaalt na het symposium wie winnaar wordt van de award. Deelname aan het congres is gratis....
Actueel | 25 mei 2023
25 mei 2023

Voorzichtig zijn met claims over duurzaamheid

Producten worden steeds vaker verpakt in duurzamere verpakkingen, zoals melk in bruine kartonnen pakken. Dit maakt het product zelf niet per se duurzamer – de melk in het pak is niet veranderd. Door de duurzaamheid van de verpakking te benadrukken, maken merken daardoor wellicht een grotere duurzaamheidsclaim dan ze kunnen waarmaken. Sophie Boerman schreef er...
Actueel | 25 mei 2023
25 mei 2023

Joaquim Bretcha langer interim-Director General ESOMAR

Nadat vorige week gemeld werd dat ESOMAR CEO Parves Khan de organisatie verlaat, is nu bekendgemaakt dat Joaquim Bretcha tot september 2024 aanblijft als interim-Director General. Hij werd in deze functie aangesteld in maart van dit jaar. De verlenging van het contract met Bretcha houdt volgens ESOMAR verband met het feit dat de organisatie de...
Actueel | 25 mei 2023
25 mei 2023

Autoriteit Persoonsgegevens opent haar deuren

Op zaterdag 3 juni neemt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) deel aan het Rondje Rechtsstaat en opent de deuren voor publiek in het kader van de Week van de Rechtsstaat. Naast de AP doen negen andere instituties die de rechtsstaat vormgeven, mee aan deze dag, waaronder de Eerste en Tweede Kamer, de Raad van State en...
Actueel | 23 mei 2023
23 mei 2023

Licht optimisme in de Europese marktonderzoeksector

In het tweede kwartaal van dit jaar heeft de Europese onderzoeksfederatie EFAMRO een nieuwe Moodindicator uitgevoerd. Onderzoeksbureaus, die lid zijn van hun nationale branchevereniging, werd gevraagd naar de hun verwachtingen voor de eigen organisatie en voor de binnenlandse markt. In het tweede kwartaal van 2023 hebben 287 bureau gereageerd, en dat aantal zal nog hoger...
Actueel | 23 mei 2023
23 mei 2023

Parves Khan verlaat ESOMAR

ESOMAR CEO Parves Khan heeft aangekondigd de organisatie te verlaten aan het eind van volgende maand. Ze gaat zich de komende tijd o.a. richten op liefdadigheidswerk en advies, en ze brengt een boek uit. Wel zal ze voor ESOMAR behouden blijven want ze wordt lid van nieuw team, de AI Taskforce. Parves Khan (foto) nam...
Actueel | 23 mei 2023
23 mei 2023

Real-time heatmap wint Sensor Data Challenge 2023

Afgelopen maand organiseerden CBS, de Haagse Hogeschool, het RIVM en de Universiteit Utrecht voor de vierde keer de Sensor Data Challenge. Daarin werkten studenten en professionals aan de vraag hoe kunnen sensoren gecombineerd worden met applied data-science om gedrag in werk- en leefomgeving te meten, voorspellen en verbeteren. Winnaar was het team Leanatics van de...
Actueel | 16 mei 2023
16 mei 2023

Validators introduceert Creative Testing Platform op MIE’23

Tijdens het Marketing Information Event (MIE) op 9 en 10 mei introduceerde Validators het label Creative Testing Platform. Het platform bestaat uit vijf unieke tools die aan iedereen beschikbaar worden gesteld. Met het platform kunnen creaties worden getest, met ondersteuning door experts. Onder het motto ‘democratizing the data’ introduceert Validators een nieuwe manier van werken...
Actueel | 16 mei 2023
16 mei 2023

Toluna neemt MetrixLab over

Toluna kondigde gisteren aan MetrixLab (onderdeel van de Macromill-groep) over te nemen. De overname moet op 1 juni a.s. een feit zijn. Toluna is aanbieder van snelle kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmogelijkheden, met aanbod variërend van DIY tot een volledig dienstenpakket. Met de overname van MetrixLab wil Toluna wereldwijd zijn capaciteit versterken door toevoeging van geavanceerde...
Actueel | 16 mei 2023
16 mei 2023

Samenwerking CHOICE en WAVE Marketing Consultancy

CHOICE insights + strategy, specialist in marketing en communicatie insights, en WAVE Marketing Consultancy, gespecialiseerd in operationeel en strategisch marketingadvies, gaan nauw samenwerken. Zowel CHOICE als WAVE Marketing Consultancy blijven onder de eigen naam opereren, maar door de samenwerking wordt het voor beide partijen mogelijk om geïntegreerde trajecten op het gebied van insights, data-science, fact...
Actueel | 16 mei 2023
16 mei 2023

GfK moet consumentenpanel verkopen bij fusie met NielsenIQ

De geplande fusie tussen NielsenIQ en GfK, die in juli 2022 werd aangekondigd, kan alleen plaatsvinden als GfK zijn consumentenpanel verkoopt. Anders dreigt de nieuwe onderneming volgens de Europese Commissie te machtig te worden. Dat meldt Reuters. De aankondiging van de geplande fusie tussen NielsenIQ en GfK deed veel stof opwaaien. NielsenIQ analyseert verkoopgegevens voor...
Actueel | 16 mei 2023
16 mei 2023

Europees Parlement legt generatieve AI strenge regels op

De Europese Unie staat op het punt om als eerste mondiale speler een regelgevend kader voor AI aan te nemen. Het Europees Parlement heeft afgelopen donderdag zijn standpunt vastgelegd in de aanloop naar de onderhandelingen met de lidstaten en de Europese Commissie. Aan de zogenaamde AI Act heeft het bijkomende verplichtingen toegevoegd voor generatieve AI...

Ook de laatste bytes ontvangen?