Actueel | 20 december 2022
20 december 2022

Microsoft maakt data-opslag in EU mogelijk

Zakelijke klanten van Microsoft kunnen vanaf 1 januari data opslaan en verwerken in de Europese Unie. Vanaf die datum gaat het zogeheten EU Data Boundary-project van start, waarbij de gegevens gegarandeerd alleen op Europese servers terechtkomen. Het geldt voor data vanuit Microsoft 365, Azure, Power Platform en Dynamics 365. Microsoft komt met het project tegemoet...
Actueel | 20 december 2022
20 december 2022

Call for 2023 Insight250 Nominations

ESOMAR last week opened nominations for the Insight250 awards, celebrating the worldwide leaders and innovators in market research, consumer insights, and data-driven marketing. The 2022 Insight250 Winners were announced at ESOMAR’s 75th Annual Congress in Toronto, Canada. In 2023 the awards will be announced on International Market Research Week at the beginning of May. In 2023, an...
Actueel | 20 december 2022
20 december 2022

Mystery shopping-platform Secret View haalt € 1,5 miljoen aan investering op

Secret View heeft 1,5 miljoen euro opgehaald in een zogenaamde Series A-investeringsronde, geleid door KIKK Capital, met ontwikkelingsmaatschappij Oost NL als partner. Met deze investering wil Secret View internationaal uitbreiden en de ontwikkeling van zijn mystery shopping-platform versnellen. Secret View werd opgericht in 2015 met als missie om de mystery shopping-markt op te schudden. Traditionele...
Actueel | 20 december 2022
20 december 2022

Wijziging Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming

Door het Ministerie van Binnenlandse Zaken is een wetsvoorstel uitgebracht met daarin verschillende technische en inhoudelijke aanpassingen van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG). Het ingediende wetsvoorstel bevat verder wijzigingen van bepalingen met betrekking tot gegevensbescherming in een aantal andere wetten. De hoofdlijnen van het wetsvoorstel zijn: Vanaf de leeftijd van 12 tot 16 jaar...
Actueel | 15 december 2022
15 december 2022

Meer mediagebruik online en on-demand, maar minder divers aanbod dreigt

Nederlanders hebben anno 2022 een ruime keuze aan media-aanbod, zowel online als offline, van Nederlandse en van internationale aanbieders. Maar er zijn ook ontwikkelingen in het Nederlandse medialandschap die de diversiteit van het media-aanbod kunnen bedreigen. Zeker is dat de verschuiving naar online doorzet. Uit de nieuwe publicaties Mediamonitor 2022 en Televisieaanbod en kijkgedrag 2022...
Actueel | 15 december 2022
15 december 2022

Europese Commissie wil geen gepersonaliseerde advertenties op Meta

Als het aan de Europese Commissie ligt mag Meta straks in Europa geen gepersonaliseerde advertenties op basis van data die klanten in hun profiel hebben staan bij Facebook, Instagram en Whatsapp. Het voornemen is nog geen zekerheid want ook de Ierse privacy-waakhond moet zich erover buigen. Dat laatste is nodig omdat Meta’s Europese hoofdkantoor gevestigd...
Actueel | 15 december 2022
15 december 2022

Voorbereidingen tweede meting NEMESIS-studie in volle gang

Begin december besteedden verschillende media aandacht aan de resultaten van de eerste ronde van de NEMESIS-studie. De resultaten laten zien dat ruim een kwart van de volwassen Nederlanders (26%) in het afgelopen jaar last heeft gehad van angsten, een depressie of problemen door het gebruik van alcohol of drugs. De voorbereidingen voor een tweede meting...
Actueel | 15 december 2022
15 december 2022

Minister Adriaansens bezoekt ondernemerspanel

Afgelopen maand geleden vond de eerste live bijeenkomst plaats van het ondernemerspanel op het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) in Den Haag. De bijeenkomst was georganiseerd door MWM2 en het ministerie van EZK. Ook minister Micky Adriaansens was op deze bijeenkomst aanwezig om vragen van ondernemers te beantwoorden en het belang van het...
Actueel | 13 december 2022
13 december 2022

Sensory Branding versus private labels

Haystack Consulting heeft in november 2022 onderzoek gedaan naar de acties die mensen op dit moment nemen om de impact van de hogere kosten van levensonderhoud te verzachten. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1000 personen van 18-65 jaar in vier landen, waaronder Nederland. Een bijdrage van Haystack Consulting. Een van de...
Actueel | 13 december 2022
13 december 2022

ESOMAR houdt extra AV over verkiezingen

Nadat vorige week bekend werd dat de Council-verkiezing van ESOMAR voor de periode 2023-2024 onrechtmatig was verlopen, en de uitslag ongeldig werd verklaard, wil de organisatie de leden op 13 en 14 december in een extra vergadering informeren en plannen voorleggen voor nieuwe verkiezingen. ESOMAR zegt dat de verkiezingen voor de Council opnieuw zullen plaatsvinden...
Actueel | 08 december 2022
08 december 2022

MarketResponse, 4 orange en CMNTY gaan samen verder

MarketResponse, marketingdata-specialist 4orange (waarin MarketResponse al een meerderheidsbelang heeft) en softwareontwikkelaar CMNTY gaan samen. Reden is, volgens MarketResponse, dat marktonderzoek, data-analyse en marketing vandaag de dag volledig met elkaar zijn vervlochten. Het vernieuwde MarketResponse dat hiermee ontstaat beschikt over zeventig specialisten en opereert vanuit Utrecht, Amsterdam en New York. MarketResponse wil anticiperen op nieuwe eisen...
Actueel | 08 december 2022
08 december 2022

Communiceren over maatschappelijke doelen – storytelling werkt

Tony Chocolonely die campagne voert voor een inclusief Sinterklaasfeest zonder racisme, Dopper die een documentaire maakte over mensen die strijden tegen plastic afval in de oceanen, Uber die samen met Veilig Verkeer Nederland adverteerde over veiliger reizen: het zijn allemaal voorbeelden van communicatie over maatschappelijke doelen van organisaties. Maar hebben ze ook effect? Sanne Smit...

Ook de laatste bytes ontvangen?