Nederlandse Loterij en Blauw Sponsorship Impact winnen SponsorRing
Tijdens de uitreiking van de jaarlijkse SponsorRingen – de vakprijs voor de beste sponsorcases van Nederland – hebben Nederlandse Loterij en Blauw Sponsorship Impact de SponsorRing voor Data & Insights gewonnen. De uitreiking vond afgelopen week plaats in de Sugar Factory in Halfweg. ▼ In 2022 tekende NLO het langste sponsorcontract in de Nederlandse geschiedenis…
Norstat neemt Sample Solutions over
Norstat heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Sample Solutions, specialist in hoogwaardige B2B- en moeilijk bereikbare B2C-steekproeven. Met de overname wil Norstat de mogelijkheid verbeteren om hoogwaardige, geverifieerde B2B-respondenten in heel Europa te leveren. Tegelijkertijd breidt Norstat zijn dienstenaanbod uit voor zowel publieke als private klanten. ▼ Sample Solutions, opgericht in 2010 en…
Gratis internet kent hoge prijs
Internetgebruikers betalen een hoge prijs voor gratis apps en websites. De overheid slaagt er momenteel onvoldoende in om de risico’s van online tracking te beperken. Dat is de conclusie van het afgelopen week gepubliceerde rapport De prijs van gratis internet. Daarin roept het Rathenau Instituut de Tweede Kamer op om met het trackingbeleid een andere…
MarketResponse introduceert Klantrelatiescore
MarketResponse introduceert een nieuwe maatstaf: de Klantrelatiescore. De score meet niet alleen klantvriendelijkheid, maar ook vertrouwen en emotionele verbondenheid. De introductie valt samen met het 40-jarig bestaan van het bureau. ▼ Sinds 2007 organiseert MarketResponse de verkiezing van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland, op basis van grootschalig onderzoek onder duizenden consumenten. Daarbij wordt gebruikgemaakt van…
Waarom kleinere influencers het grootste effect hebben
Influencermarketing is niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Maar hoe effectief is deze vorm van marketing nu echt? En welke keuzes leveren daadwerkelijk rendement op? Tijdens het jaarlijkse Insights Scientist Symposium gingen toonaangevende wetenschappers én praktijkexperts in op de nieuwste inzichten rondom influencermarketing. Lisette Kruizinga – de Vries en Linda van Rijn schreven…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
GRIT Insights Practice Report – het is tijd voor de Strategic Insight Consultant
De 34ste editie van het Greenbook Research Industry Trends Report is verschenen. We berichtten er vorige week al over. Toen ging het vooral over de highlights van het rapport. Deze keer lichten we er de rol van de insights-professional aan bedrijfszijde uit. ‘De echte race is niet langer die naar insights – het is de…
AI kan nog wel wat leren van het menselijk brein
Waarom weet je intuïtief dat je over een pad kunt lopen, maar in een meer kan zwemmen? Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam leggen voor het eerst de unieke hersenpatronen bloot waarmee mensen razendsnel inschatten hoe ze zich in een omgeving kunnen bewegen. De studie werpt niet alleen nieuw licht op hoe het menselijke brein…
Column – ‘De marktonderzoeker moet zo nodig belangrijker worden’
De meeste branchegenoten verbazen zich er niet eens meer over dat de ontwikkelingen in het vak mekaar al pootje lichten voordat ze tot wasdom zijn gekomen. Synthetische data vechten met AI om de Grote Aandachtsprijs, AI slaat de gemiddelde onderzoeker buiten de ring, de terugmeppende onderzoeker laat AI eerst maar eens de eenvoudige klusjes opknappen,…
Wanneer is de European Accessibility Act van toepassing?
Het Data & Insights Network heeft een notitie vervaardigd over wanneer en waarom de European Accessibility Act van toepassing is op onderzoeksorganisaties. De focus ligt op situaties waarin onderzoeksorganisaties digitale diensten aan respondenten aanbieden via eigen online panelplatforms (websites of apps). ▼ De European Accessibility Act (EAA) stelt toegankelijkheidseisen aan digitale consumentendiensten. Voor onderzoeksorganisaties betekent…
Edward Blom: ‘Gezond verstand is óók intelligence’
Edward Blom, organisatieadviseur in data en digitalisering, geeft deze zomer de training CDMP – Certified Data Management Professional. In dit artikel vertelt hij over het belang van een effectieve data-uitvoering als oplossing voor onder meer gezonde besturing en innovatieve AI/Data science-projecten. ▼ In alles wat Edward aanpakt, werkt hij aan duurzame verbindingen tussen mensen en de…
Tweede ronde AiNed InnovatieLabs bijna van start
De tweede ronde van de AiNed InnovatieLabs komt eraan. Een kans voor innovatieve mkb’ers, startups, scale-ups, kennisinstellingen, grote ondernemingen en maatschappelijke organisaties om samen te werken aan AI-oplossingen die Nederland verder brengen. ▼ Een AiNed InnovatieLab is een samenwerkingsverband waarin marktbehoeften, technologie en kennis samenkomen. In korte, gerichte innovatietrajecten wordt gewerkt aan nieuwe AI-producten, -diensten…
MI Network biedt diverse vacatures aan bij bedrijven en opdrachtgevers
Ben jij toe aan een volgende stap in je carrière? Of ben je daar nog niet uit, maar ben je wel nieuwsgierig naar ‘wat er nog meer is’? Het Marketing Intelligence Network biedt rollen aan zowel aan bureau- als aan klantzijde, voor profit én non-profit. Klik snel door en bekijk een kleine greep uit het…