Onderzoek | 02 februari 2023
02 februari 2023

Minder tijd online, maar meer op social media

Het online gedrag verandert continu: wereldwijd maken mensen minder gebruik van internet in algemene zin, maar ze zitten juist meer op sociale media. Dat blijkt uit Digital 2023, een onderzoek naar sociale media en digitale trends van We Are Social en Meltwater. Het onderzoek wijst ook uit dat mensen meer doelgericht internet gebruiken, met een...
Onderzoek | 31 januari 2023
31 januari 2023

Trends in digitale media: veel gebruikt, weinig vertrouwen

De gemiddelde gebruiksduur van veel online platformen laat een stijging zien, waarmee ze steeds meer verankerd zijn in het dagelijks leven van de Nederlandse consument. Dat geldt zowel voor uitgesteld kijken en vooruitkijken als voor het streamen van video en muziek. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert...
Onderzoek | 26 januari 2023
26 januari 2023

InSites Consulting noemt 12 trends voor een betekenisvolle wereld

Een nieuw consumentenonderzoek van InSites Consulting identificeert 12 trends die weerspiegelen wat voor mensen belangrijk is om een meer betekenisvolle wereld te verwezenlijken. Het rapport stelt dat 2023 het moment is voor culturele en ecologische transitie, en het gaat dieper in op de collectieve wens om de wereld rondom ons te herscheppen. Het rapport is...
Onderzoek | 24 januari 2023
24 januari 2023

We staan positief in het leven, maar zijn pessimistisch over de toekomst

Nederlanders zijn uitgesproken over de samenleving: het merendeel van de Nederlanders ziet de toekomst van het land somber in. Desondanks staat men positief in het leven en zijn meer mensen optimistisch dan pessimistisch over hun persoonlijke toekomst. Dat blijkt uit het grootschalige doelgroeponderzoek De hartslag van Nederland van DPG Media, uitgevoerd door Panel Inzicht. Een...
Onderzoek | 17 januari 2023
17 januari 2023

Goede voornemens terug van weggeweest

De feestdagen zijn voorbij, het nieuwe jaar is begonnen. En met de goede voornemens is ook een begin gemaakt, of niet. Het maken van voornemens is een al lang bestaande traditie voor veel Nederlanders. Ze waren even weg in de tijd van de coronabeperkingen maar ze lijken terug van weggeweest. Natascha Schippers en Mara Huiskes...
Onderzoek | 12 januari 2023
12 januari 2023

Als de prijzen stijgen, vindt Gen Z wel een uitweg

In vervolg op de Price Inflation Study van DVJ Insights, dat in november vorig jaar uitkwam, rees bij het bureau de vraag hoe het precies zit met het koopgedrag van Gen Z. Wordt deze generatie geraakt door de huidige economische omstandigheden? Heeft Gen Z andere gevoelens en emoties bij de voortdurende inflatie en wat doet...
Onderzoek | 12 januari 2023
12 januari 2023

Effecten van merksponsoring in muziekvideo’s

Regelmatig verschijnen er bij SWOCC blogs over sponsorvermeldingen maar nog niet eerder was er eentje over sponsorvermeldingen in muziekvideo’s of clips. Voorbeeld: de clip van Justin Bieber voor What do you mean waarin duidelijk zijn Calvin Klein-onderbroek is te zien. Wat zijn de effecten van sponsoruitingen op jongeren en op hun reclamekennis? Hoe kijken zij...
Onderzoek | 10 januari 2023
10 januari 2023

Volwassenen maken zich zorgen om huidige generatie jongeren

Markteffect heeft onderzoek gedaan naar de zorgen en problemen die spelen voor en bij jongeren van 15 tot en met 22 jaar. Het blijkt dat een meerderheid (61%) van de Nederlanders van 18 jaar en ouder zich zorgen maakt om de jongeren en dat geldt vooral voor 55-plussers. Het woningtekort voor starters (91%), het tekort...
Onderzoek | 22 december 2022
22 december 2022

Bezuinigen op boodschappen en meer huismerken

Ruim 1 op de 3 Nederlanders bezuinigt op de boodschappen. Vooral aanbiedingen vinden we interessant. Ook switchen we van A-merk naar huismerk en naar goedkope basisproducten om te besparen. Een positief bijeffect van bezuinigingen is dat we snoep en koek vaker laten staan. Dit alles levert geld op én een goed gevoel. Dat blijkt uit...
Onderzoek | 22 december 2022
22 december 2022

Voorzichtige kijk burgers op overheidsuitgaven

Overheden passen verschillende strategieën toe om de inflatie te bestrijden. Vaak gaan die maatregelen gepaard met een stijging in de overheidsuitgaven. Kantar Public wilde meer inzicht krijgen in de houding van burgers tegenover deze situatie en hun perspectief op de afweging die overheden moeten maken tussen bijstaan van huishoudens of het beperken van het overheidstekort...
Onderzoek | 22 december 2022
22 december 2022

Duurzaam consumentengedrag is conjunctuurgevoelig

Consumenten denken meer aan zichzelf en geven hun geld minder graag uit aan duurzaamheid. Ze zijn prijsgevoeliger en letten minder op duurzaamheid bij de aankoop van producten en diensten. Dat blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij 2022 van MarketResponse en b-open. De prijs is een grotere drempel bij de aanschaf van duurzame producten. Zo...
Onderzoek | 20 december 2022
20 december 2022

Stabilisatie online aankopen en bestedingen

In het derde kwartaal van 2022 zijn de online consumentenbestedingen iets toegenomen, tot € 7,2 miljard euro (+ 4% meer dan in Q3 2021). De groei wordt veroorzaakt door meer online bestedingen aan diensten (+14%), aangejaagd door een groei in pakketreizen (+20%) en tickets voor attracties en evenementen (+19%). Dit blijkt uit de meest recente...

Ook de laatste bytes ontvangen?