Onderzoek | 12 januari 2023
Effecten van merksponsoring in muziekvideo’s
Regelmatig verschijnen er bij SWOCC blogs over sponsorvermeldingen maar nog niet eerder was er eentje over sponsorvermeldingen in muziekvideo’s of clips. Voorbeeld: de clip van Justin Bieber voor What do you mean waarin duidelijk zijn Calvin Klein-onderbroek is te zien. Wat zijn de effecten van sponsoruitingen op jongeren en op hun reclamekennis? Hoe kijken zij...
Onderzoek | 10 januari 2023
Volwassenen maken zich zorgen om huidige generatie jongeren
Markteffect heeft onderzoek gedaan naar de zorgen en problemen die spelen voor en bij jongeren van 15 tot en met 22 jaar. Het blijkt dat een meerderheid (61%) van de Nederlanders van 18 jaar en ouder zich zorgen maakt om de jongeren en dat geldt vooral voor 55-plussers. Het woningtekort voor starters (91%), het tekort...
Onderzoek | 22 december 2022
Bezuinigen op boodschappen en meer huismerken
Ruim 1 op de 3 Nederlanders bezuinigt op de boodschappen. Vooral aanbiedingen vinden we interessant. Ook switchen we van A-merk naar huismerk en naar goedkope basisproducten om te besparen. Een positief bijeffect van bezuinigingen is dat we snoep en koek vaker laten staan. Dit alles levert geld op én een goed gevoel. Dat blijkt uit...
Onderzoek | 22 december 2022
Voorzichtige kijk burgers op overheidsuitgaven
Overheden passen verschillende strategieën toe om de inflatie te bestrijden. Vaak gaan die maatregelen gepaard met een stijging in de overheidsuitgaven. Kantar Public wilde meer inzicht krijgen in de houding van burgers tegenover deze situatie en hun perspectief op de afweging die overheden moeten maken tussen bijstaan van huishoudens of het beperken van het overheidstekort...
Onderzoek | 22 december 2022
Duurzaam consumentengedrag is conjunctuurgevoelig
Consumenten denken meer aan zichzelf en geven hun geld minder graag uit aan duurzaamheid. Ze zijn prijsgevoeliger en letten minder op duurzaamheid bij de aankoop van producten en diensten. Dat blijkt uit de Monitor Merk & Maatschappij 2022 van MarketResponse en b-open. De prijs is een grotere drempel bij de aanschaf van duurzame producten. Zo...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 20 december 2022
Stabilisatie online aankopen en bestedingen
In het derde kwartaal van 2022 zijn de online consumentenbestedingen iets toegenomen, tot € 7,2 miljard euro (+ 4% meer dan in Q3 2021). De groei wordt veroorzaakt door meer online bestedingen aan diensten (+14%), aangejaagd door een groei in pakketreizen (+20%) en tickets voor attracties en evenementen (+19%). Dit blijkt uit de meest recente...
Onderzoek | 15 december 2022
Around the world in 50 stats
Het Amerikaanse platform voor consumer insights GWI verzamelt nu data uit – nieuw record! - zo’n 50 markten wereldwijd. Noorwegen en Chili kwamen er als laatste bij. Tijd om al uit al die landen eens wat feestelijke statistieken te halen die er toe doen. Tennis in Chili, Russische katten, bier in Mexico? Kun jij raden...
Onderzoek | 13 december 2022
De energietoeslag gaat naar het kerstdiner
Meer mensen aan tafel dan vorig jaar, een energietoeslag die wordt besteed aan het kerstdiner en ruim de helft van de Nederlanders die bereid is om te koken voor vrienden die geen geld hebben om Kerstmis te vieren. Dat zijn een paar uitkomsten uit het kerstonderzoek van GfK in opdracht van supermarktketen ALDI. Het overgrote...
Onderzoek | 13 december 2022
Nederland telt meest inclusieve werkomgevingen
Nederland is Canada gepasseerd als land met 's werelds meest diverse, gelijkwaardige en inclusieve werkplekken, volgens Kantars Inclusion Index 2022. Dit nieuwe benchmarkonderzoek meet op wereldwijde schaal de voortgang van het ontwikkelen van een inclusieve en diverse werkomgeving. Van alle gemeten sectoren is de branche persoonlijke verzorging (kappers, schoonheidssalons enz.) ’s werelds meest inclusieve sector,...
Onderzoek | 08 december 2022
Inflatie, WK en klimaatverandering in de peiling
Terwijl de inflatie over het hoogtepunt heen lijkt te zijn, blijven de zorgen om prijsstijgingen vooralsnog onverminderd aanwezig. Dat blijkt uit de nieuwe Maatschappelijke Barometer van Ipsos van de maand november. Verder blijkt dat je (nog) niet echt kunt spreken van een oranjekoorts en is klimaatverandering voor meerderheid van Nederland een problematische kwestie Nog steeds...
Onderzoek | 08 december 2022
Door recessie kopen we alleen het hoognodige in de supermarkt
Er wordt al maanden gespeculeerd over een recessie. Uit onderzoek van Markteffect bleek in september dat 80% van Nederland een recessie verwachtte en in november is dit gestegen tot 88%. De meest genoemde categorie om bij een recessie op te gaan bezuinigen is vakantie. Maar ook in de boodschappen wordt fors gesneden. Bijna twee op...
Onderzoek | 08 december 2022
Kopzorgen over WK in Qatar, maar zeker ook vertrouwen in Oranje
De interesse in het WK is dit jaar tot een dieptepunt gedaald: van twee derde in de jaren 90, naar 47% in 2014 en 34% nu. In een laatste peilstok vlak voor de start van het WK, vroeg Motivaction hoe het WK voor hen leeft en op welke manier. Hoe moet ik me voelen als...