Afscheid van marktonderzoek: Recht doen aan de complexe wereld
Kees van Duyn maakt zich zorgen. Is marktonderzoek as-we-know-it hersendood, vraag hij zich af. En zo ja, ‘waarom vinden we het zo moeilijk om afscheid te nemen van het lichaam?’ Een oproep tot discussie over systemen, het plat slaan van zaken en de echte waarde van insights.
Komt een olifant de kamer binnen …. : Expertise Center (6)
De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoeksland- schap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze schrijft erover in ClouToday. Deze keer over het ongemak van verandering.
Verder kijken dan de data: Meer aandacht nodig voor integriteit
Rambam (BNNVARA) noemt zichzelf een ‘onderzoeksprogramma waarin boeven, bureaucraten en onzin-praters met ongelijke munt worden terugbetaald’. In de uitzending van 24 januari 2019 was de marktonderzoekbranche aan de beurt. De teneur was dat uitkomsten van onderzoek op bestelling te krijgen zijn.
People analytics in de praktijk
HR-professionals willen meer doen met data, maar zij missen daarvoor de kennis en vaardigheden. Dat blijkt uit onderzoek dat de Hogeschool Utrecht heeft uitgevoerd onder leden van AWVN. Hoe til je people analytics in je organisatie naar een hoger plan?
Stop with why
In zijn blog licht Bram Jonkheer, Blauw Research toe waarom het stellen van de ‘waaromvraag’ niet altijd de belangrijkste vraag is voor je onderzoek. Hij geeft hiervoor drie redenen.
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
De toekomstige rol van de marktonderzoeker
Wat is de overeenkomst tussen een piloot, een regisseur en een waarzegger? Antwoord: het zijn allemaal beroepen met unieke vaardigheden en eigenschappen die bedrijfsmarktonderzoekers zullen moeten bezitten, willen ze in 2025 aangenomen worden als ‘bedrijfsresearcher 2.0’.
Verschillen in analyticstools
Veel organisaties gebruiken een gratis analyticstool. Wanneer wordt het interessant of zelfs nodig om over te stappen naar een betaald analyticsplatform? Welke mogelijkheden zijn hiervoor en wat moet er gebeuren om deze overstap te maken? Je leest het in de blog van Felipe Wesbonk, Traffic Builders.
Wifi-me-niet register in de maak
De MOA, branchevereniging voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics komt met een register waarin burgers zich kunnen inschrijven als ze niet willen dat zij aan de hand van wifi als passant worden geteld in winkelgebieden.
Expertise Center (5): adviseren, trainen, netwerken
De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoekslandschap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze bezoekt opdrachtgevers om het Center toe te lichten en de behoefte van organisaties te peilen.
Segmentatie, zó 2018!?
Om te begrijpen hoe je relevantie voor je merk creëert en te bepalen welke associaties en benefits je in conceptontwikkeling en communicatie moet gebruiken om je merk beter bereikbaar te maken, kan de Censydiam benadering worden ingezet.
The war for Attention
Our attention is nowhere and everywhere at once and companies are fighting to get a glimpse of this new piece of gold. Jeroen Jonker Roelants, Head of Product Marktplaats (eBay), gives an eye-witness report on MIE.nl right from the ‘Attention War’ battlefield.
Growth hacking in 2019
If you have read anything related to start-ups or marketing this decade, you will undoubtedly have come across the popular term “Growth Hacking” and wondered what all the fuss was about. MIE has some very interesting and successful growth hackers about how to become a more data-oriented and consumer centric organisation.