Actueel | 17 september 2024
17 september 2024

CO-efficiënt bestaat 30 jaar

Kwalitatief onderzoeksbureau CO-efficiënt vierde op 5 september 2024 haar 30-jarig bestaan. Maudie Kunst en Nieske Witlox, oprichters en eigenaren van CO-efficiënt, zijn trots op deze mijlpaal en de ontwikkeling die het bedrijf in de afgelopen vijf jaar heeft doorgemaakt. ▼ De beide eigenaren van CO-efficiënt zeggen dat er de afgelopen vijf jaar veel is veranderd,…

Actueel | 12 september 2024
12 september 2024

Greyhounds – oude bekenden ontmoeten, nieuwe ideeën opdoen

Binnen het Data & Insights Network bestaat een profgroep die zich tooit met de naam Greyhounds. Leden van de Greyhounds zijn professionals die na hun werkzame leven op het terrein van marktonderzoek, data en insights op de hoogte willen blijven van de ontwikkelingen in het vak, en het sociale aspect niet willen vergeten. ▼ Naast…

Actueel | 12 september 2024
12 september 2024

Cäsar neemt EMC Cultuuronderzoeken over

Segmentatiespecialist Cäsar neemt per 1 oktober de activiteiten van EMC Cultuuronderzoeken over. Cäsar breidt hiermee zijn activiteiten uit naar de cultuursector, waarbij data wordt ingezet en gebruikt als essentieel onderdeel van het communicatieproces. ▼ Cäsar biedt een data- en segmentatieplatform waarmee campagne- en verzorgingsgebieden worden samengesteld. Aan deze gebieden worden gewenste mediumtypes gekoppeld zoals buitenreclame,…

Actueel | 12 september 2024
12 september 2024

CHOICE ISO27001 gecertificeerd

CHOICE insights + strategy is sinds kort ISO 27001:2022 gecertificeerd. Het certificaat is de wereldwijde norm voor informatiebeveiliging en het omvat een grondige evaluatie van de informatiesystemen, risicobeheerprocessen en controlemaatregelen om zo voorbereid te zijn op cyberdreigingen en datalekken. ▼ Voor de klanten van CHOICE betekent de ISO 27001:2022-certificering dat zij kunnen rekenen op de…

Actueel | 12 september 2024
12 september 2024

Darren Till: ‘Het is bijna alsof je een onderzoeksassistent bij je hebt’

Op de AI Summit series die het Data & Insights Network (in samenwerking met Digital Power) organiseert in Amsterdam vertelt Bulbshare’s Darren Till op 19 september over de kansen en verwachtingen die AI schept. ‘We laten zien hoe je met AI veel van het zware werk lichter maakt, zoals een enquête opstellen of video’s analyseren.’…

Actueel | 10 september 2024
10 september 2024

Trends in customer experience

Sinds MarketResponse in 2007 voor het eerst de klantvriendelijkheid van Nederlandse bedrijven onderzocht, is er nogal wat veranderd. Uit de afgelopen 15 jaar van de verkiezing zijn drie belangrijke trends naar voren gekomen. MarketResponse zet ze op een rij. ▼ Trend 1: Het verschil tussen goed en slecht wordt kleiner In de beginjaren waren de…

Actueel | 10 september 2024
10 september 2024

Verbiest en Olde Olthof bezoeken het ESOMAR Congres in Athene (deel 1)

De wereldwijde marktonderzoekvereniging ESOMAR organiseert deze week in Athene het jaarlijkse congres. Dat gaat dit jaar over de toekomst van marketing insights. Twee positief kritische D&IN- leden, Sylvie Verbiest en Coen Olde Olthof, zijn er deze week bij en ze doen in deze en komende nieuwsbrieven verslag. Ze starten met een indringend tweegesprek. ▼ Sylvie:…

Actueel | 10 september 2024
10 september 2024

Beter informeren over datalekken

Het Data & Insights Network werkt aan een binnenkort te verschijnen protocol datalekken, een standaard voor de sector. Daarmee wil de branche het risico op datalekken zoveel mogelijk beperken en direct handelend optreden. Dat dat welkom is blijkt wel uit een onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Organisaties geven slachtoffers van datalekken onvoldoende informatie. ▼…

Actueel | 05 september 2024
05 september 2024

TV-reclamemarkt daalt – lineaire kijktijd stabiliseert

De TV-reclamemarkt daalde de eerste helft van dit jaar met 3,3% en kwam uit op € 426 miljoen. Op basis van deze cijfers en de vooruitzichten voor de rest van het jaar, verwacht mediabedrijf Screenforce dat de markt in 2024 tussen 1 en 2% zal krimpen. De lineaire kijktijd daalde de eerste helft van het…

Actueel | 05 september 2024
05 september 2024

AI-persona’s halen meer uit data – maar je moet ze wel opvoeden

AI-persona’s worden steeds populairder in de onderzoekswereld, maar in hoeverre kunnen ze opvattingen van consumenten reproduceren? Liam Kay-McClean beschrijft op research-live.com een experiment om te testen hoe dicht persona’s bij de echte consument komen. ‘We moesten de persona’s echt onderzoeken – het is een echte vaardigheid.’ ▼ In de afgelopen maanden is het gebruik van…

Actueel | 05 september 2024
05 september 2024

Ton Schoonderbeek verlaat NMO

Er is een stevig fundament neergezet, zegt de organisatie achter het Nationaal Media Onderzoek (NMO), en daarmee loopt de opdracht van algemeen directeur Ton Schoonderbeek als kwartiermaker ten einde. NMO zoekt een opvolger. Schoonderbeek blijft tot uiterlijk eind februari 2025. Patricia Sonius blijft als Directeur Onderzoek verbonden aan NMO. ▼ Op 1 januari 2024 werd…

Ook de laatste bytes ontvangen?