Actueel | 29 februari 2024
29 februari 2024

De revolutie van CreativAI in Out-Of-Home advertising

De Gen AI-hulpmiddelen schieten als paddenstoelen uit de grond. Ze zijn steeds meer in gebruik voor content-creatie. Een recente reclamevorm die de branche omarmt, gebruikt AI in de vorm van Computer Generated Imagery (CGI). Paul Ketelaar en Joyce Massop schreven er voor SWOCC een artikel over (en klik vooral ook de filmpjes aan). Een recent…

Actueel | 29 februari 2024
29 februari 2024

MIE’24: politieke peilingen, AI en het succes van de radio

Ipsos I&O is met drie programma’s vertegenwoordigd op het MIE. En je kunt ze ontmoeten in stand 26. De belangrijkste politieke peilers van Nederland vragen zich af of de peilingen nog gewenst zijn, in een round table gaan we het hebben over AI en marktonderzoek, en in een lezing komen luistergedrag en commercieel succes aan…

Actueel | 22 februari 2024
22 februari 2024

AI-detectietools filteren te streng

Data van mindere kwaliteit vormen een risico, en ze leiden tot minder effectieve zakelijke beslissingen. Logisch dat er dus veel tijd en middelen worden besteed aan het opschonen van kwantitatieve data, en aan de kwaliteit van open antwoorden. En wat is de – soms twijfelachtige – rol van AI in dat geheel? Over dat laatste…

Onderzoek | 20 februari 2024
20 februari 2024

Persoonlijke interactie versus AI-chatbot: 1-0

Eén op de vijf consumenten tussen de 18 en 30 jaar gebruikt AI voor advies over hun aankopen in de webshop. Bijna 10% zegt zelf meer waarde te hechten aan AI als adviseur dan aan mensen. Maar onder alle Nederlandse consumenten ligt het gemiddelde gebruik van een chatbot op zo’n 10%. Jongeren scoren hoger: 16%….

Actueel | 15 februari 2024
15 februari 2024

Nieuw! Sarah, uw 24/7 AI-marketingmedewerker

Het moest er een keer van komen: de eerste digitale AI-marketingmedewerker. Ze heet Sarah en ze is door AI-startup Typetone opgeleid tot content marketeer. Ze kan al van A tot Z contentstrategieën bedenken, maken en uitvoeren. Sarah doet er ongeveer tien minuten over om een contentstrategie te maken voor de komende drie maanden. Vervolgens kan…

Actueel | 13 februari 2024
13 februari 2024

VU en UvA bundelen krachten in AI Taskforce

Sinds eind vorig jaar bestaat binnen de VU en de UvA een gezamenlijke AI Taskforce, een groep van acht experts van beide universiteiten die de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie verkent. Wat doet de taskforce? In de taskforce komen diverse disciplines samen, van het bèta-domein tot filosofie, en van rechten tot onderwijswetenschappen. In hun rol als…

Actueel | 06 februari 2024
06 februari 2024

Kunnen LLM’s inzichten voorspellen?

Voorspellen van inzichten, dat is een vak… en een gave. Nu werpen ook grote taalmodellen zich op als krachtige instrumenten voor bedrijven om juist die inzichten te generen. Helpen ze? Phillip Sewell, chief executive officer bij Predyktable, schreef er een artikel over. Slimme data-professionals weten dat begrip van consumentengedrag en voorspellen wat consumenten gaan doen,…

Actueel | 25 januari 2024
25 januari 2024

Unilever en Accenture werken samen aan AI-onderzoek

Accenture gaat een samenwerking aan met Unilever, met als doel het gebruik van Unilevers AI-onderzoek en de toepassing van technologieën te versnellen en te verbeteren. Samen willen Unilever en Accenture nieuwe manieren gebruiken om generatieve AI op te schalen, met behulp van Accentures AI Navigator en een switchboard, waarmee een gebruiker een combinatie van modellen…

Actueel | 23 januari 2024
23 januari 2024

Kabinet presenteert visie op generatieve AI

Het kabinet presenteerde vorige week als een van de eerste EU-lidstaten een visie op generatieve AI. In de visie benadrukt het kabinet het belang van het ondernemen van actie met het oog op de mogelijkheden en uitdagingen van deze technologie. De visie wil aansluiten op al lopende miljoeneninvesteringen vanuit onderzoeksinstellingen, bedrijfsleven en overheden om Nederland…

Actueel | 23 januari 2024
23 januari 2024

Bilendi & respondi’s BARI wordt moderator

Bilendi & respondi heeft zijn Discuss multi-channel onderzoeksplatform verbeterd en moderatievaardigheden toegevoegd aan zijn AI-onderzoeksassistent ‘BARI’. Bilendi & respondi biedt online panels aan in dertien Europese landen: de ‘big 5’ van Europa plus België, Nederland, Zweden, Finland, Denemarken, Zwitserland, Oostenrijk en Noorwegen. Bilendi heeft twee jaar geleden de Duitse respondi-Group overgenomen. In juni vorig jaar…

Actueel | 16 januari 2024
16 januari 2024

EU wil meer weten over relatie Microsoft en OpenAI

De stijgende financiële invloed van Microsoft op OpenAI roept steeds meer vragen op. De Europese Commissie kondigt een onderzoek aan om na te gaan of er sprake is van een fusie in plaats van een investering. In november afgelopen jaar was er veel gedoe rond CEO Sam Altman van OpenAI. Hij kreeg ontslag maar was…

Actueel | 16 januari 2024
16 januari 2024

‘AI geeft kwalitatief onderzoek geen diep inzicht’

Bijna elke week verschijnt er een nieuw bedrijf dat beweert ‘qual at scale’ of ‘robust qual’ te leveren, waarbij AI wordt gebruikt om ‘inzichten te leveren uit duizenden een-op-een-kwalitatieve interviews, gemodereerd door een AI-onderzoeker’. Deze claims kloppen niet, zegt Jack Wilson, Innovation Lead bij 2CV. AI faciliteert enquêtes, geen diepte-interviews, vindt Wilson. Met AI kun…

Ook de laatste bytes ontvangen?