Onderzoek | 19 oktober 2021
Bijna helft grote bedrijven gebruikt AI
In 2019 gebruikte 45% van de grote bedrijven (+500 werkzame personen) één of meer artificial intelligence-technologieën. Gemiddeld maakte 12% van de bedrijven gebruik van bijvoorbeeld spraakherkenning, machine learning en patroon- of gezichtsherkenning. Dit meldt het CBS in de publicatie ICT, kennis en economie 2021. In de informatie en communicatie zette 34% van de bedrijven in...
Actueel | 18 oktober 2021
Healthcare Insights ‘AI in de zorg’
Professor Andre Dekker (Maastricht University) sprak eerder deze maand tijdens de Healthcare Insights Talk van de MOA over het inzetten van AI. Over het waarom, de mogelijkheden en de ontwikkelingen. Hij schreef er een bijdrage over. We willen voorspellingen doen aan de hand van meer variabelen dan het menselijk brein kan. Hiervoor moeten we data...
Onderzoek | 13 oktober 2021
Overheidsorganisaties investeren steeds meer in AI
Overheidsorganisaties wereldwijd passen steeds meer kunstmatige intelligentie toe om hun publieke doel te bereiken, maar overheidsmedewerkers maken zich ook zorgen over de impact van de technologie. Dat blijkt uit onderzoek van Gartner. 36% van de (overheids)respondenten in het Gartner-onderzoek is van plan om in 2021 meer te investeren in AI en ML. Chatbots of conversational...
Best practices | 12 oktober 2021
‘Hoe meer data-science hoe groter de behoefte aan kwalitatief onderzoek’
Over vijf jaar stap je vanachter je computer thuis de winkel van Apple in New York binnen om de nieuwste iPhone op te pakken en te bekijken. ‘Maar de menselijke kant in dat contact ga je niet krijgen van een algoritme. Daar heb je kwalitatief onderzoek voor nodig’, denkt Theo van der Steen van Underlined....
Bureaus | 11 oktober 2021
Kantar brings AI-based creative testing to digital video adverts
Kantar announced the global launch of Digital Video AI, a fully AI-powered creative effectiveness tool that predicts the performance of digital video advertising. Building on the launch of Link AI for TV advertising in 2020, Digital Video AI is a creative measurement tool designed to evaluate online video ads against the behavioural and creative metrics...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 04 oktober 2021
AI-systeem onderzoekt mening over AI
Website Innovationsorigins.com meldt dat SAS, een in Duitsland gevestigd bedrijf voor analyse- en AI-softwareoplossingen, een index heeft opgesteld van de acceptatie van AI door het grote publiek. De index is gebaseerd op ongeveer 45.000 artikelen in Duitstalige kwaliteitsmedia en op ongeveer 220.000 tweets over het onderwerp sinds 2019. De index is volledig geautomatiseerd met het...
Onderzoek | 22 september 2021
Wat vinden we gezichtsherkenning?
In een onderzoek van Getapp (onderdeel van Gartner) komt naar voren hoe Nederlanders over gezichtsherkenning denken. Hoeveel mensen hebben al gebruik gemaakt van facial recognition en voor wat? En in welke toepassingen is de meeste interesse? De meest gebruikte vorm van biometrie is de vingerafdruk. 59% van de respondenten heeft ‘m al eens verstrekt, vooral...
Onderzoek | 15 september 2021
Consumers respond more to ads in suitable contexts
Ad context increases memorability up to 40%, according to new biometric research from Integral Ad Science (IAS) and Neuro-Insight. ‘Using the latest neuroscience and neurometrics, this study demonstrates the specific ways that a webpage’s context can dramatically alter how audiences recall and respond to ads,’ said Tony Marlow, CMO, IAS. ‘As our industry prepares for...
Actueel | 16 augustus 2021
Eerste Data Science Film Festival ter wereld in Den Bosch
Van 26 t/m 29 augustus 2021 vindt het eerste International Data Science Film Festival plaats, het eerste filmfestival ter wereld dat zich volledig richt op Data Science en AI. Het IDSFF strijkt neer in het Mariënburgklooster, de thuisbasis van Jheronimus Academy of Data Science (JADS), in het centrum van 's-Hertogenbosch. Het festival biedt vier dagen...
Actueel | 05 juli 2021
Gaia-X heeft Nederlandse hub
Gaia-X, het Europese initiatief om een data- en cloudinfrastructuur te ontwikkelen waarbij data-soevereiniteit geborgd kan worden, heeft sinds vorige week een Nederlandse hub. Dit is aangekondigd door TNO dat als coördinator van de hub optreedt. De hub gaat invulling geven aan het Nederlandse standpunt over de Europese data- en cloudinfrastructuur. Vanuit de hub wordt kennis...
Actueel | 22 juni 2021
Nieuw platform voor data science en analytics
Het vakgebied van dataverzameling en inzichtontwikkeling is het afgelopen decennium enorm uitgebreid. De MOA heeft daarom met een groep professionals gesproken over een specifieke profgroep op het gebied van data science. Het resultaat is de oprichting van het MOA Platform for Human Data. Speerpunten van het platform zijn data, data science, AI, Machine Learning en...
Actueel | 21 juni 2021
Kabinet streeft naar mensgerichte AI
De aandacht voor de impact van algoritmen en AI op de samenleving is de laatste jaren sterk toegenomen. Het kabinet vindt het belangrijk om ook te wijzen op de kansen die AI en algoritmen bieden voor innovatie en om maatschappelijke problemen aan te pakken, maar het benadrukt ook beleid en regelgeving rond algoritmen en AI....