Onderzoek | 10 november 2020
Insight-engines – informatieplatforms onder de loep
Om de juiste beslissingen te nemen hebben bedrijven informatie nodig over de consument. Die informatie is niet alleen snel nodig, maar is ook steeds sneller voorhanden – door allerlei onderzoeks- en datatechnieken. Veel bedrijven kijken ook naar wat er al bekend is over consumenten. Die ontwikkeling is niet zo vreemd want door het coronavirus en...
Onderzoek | 04 november 2020
De markt van marktonderzoekers en data-analisten (deel 3)
Wat is het verschil in ervaring tussen bureau- en bedrijfsonderzoekers? Werken marketing intelligence-experts bij opdrachtgevers in andere functies dan bij bureaus? Wat is de man-vrouw-verdeling binnen de markt en binnen bepaalde rollen? Ewout Witte van MI Match schreef een uitgebreide analyse in drie delen. Dit keer het derde en laatste deel: de topzware organisatie. Marktonderzoekbureaus...
Actueel | 03 november 2020
EmotionAI
Wat heeft emotie te maken met data en AI? Kunnen emoties op schaal gemeten worden? Hierover sprak Mike Stevens tijdens de Data Insights-week namens de Digital Analytics-profgroep. In een presentatie eerder dit jaar gaf hij een overzicht van verschillende AI-toepassingen in research & analytics. Om emoties te meten zijn verschillende tools beschikbaar binnen consumer insights,...
Onderzoek | 28 oktober 2020
Data-science verbetert aanrijtijden ambulances
Uit onderzoek blijkt dat in een aantal regio’s de responstijden van de ambulances fors stijgen en dat is een zorgelijke ontwikkeling. CbusineZ, de innovatie- en investeringsmaatschappij van CZ, gaat participeren in een onderneming die met behulp van data-science helpt die aanrijtijden te verbeteren. Met een nieuw systeem kan op basis van historische data een betere...
Onderzoek | 20 oktober 2020
Phebi voice-enablement – standaardtool bij web-surveys
Phebi is een nieuwe softwaretoepassing die zich richt op voice-enablement, onder ander voor de marktonderzoekwereld. Het gaat om een tool die in februari 2020, tijdens het Greenbook IIex 2020-event in de Beurs van Berlage in Amsterdam, werd gelanceerd én meteen werd beloond met een award voor succesvolste nieuwe toepassing. Plug-in en portal De overkoepelende Phebi-softwareparaplu...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 20 oktober 2020
De markt van marktonderzoekers en data-analisten (deel 1)
Wat is het verschil in ervaring tussen bureau- en bedrijfsonderzoekers? Werken marketing intelligence-experts bij opdrachtgevers in andere functies dan bij bureaus? Wat is de man-vrouw-verdeling binnen de markt en binnen bepaalde rollen? Ewout Witte van Marketing Intelligence Match schreef een uitgebreide analyse in drie delen, te beginnen met de facts & figures. Tekst Ewout Witte...
Actueel | 15 oktober 2020
Versnelling digitale transformatie nationale overheden
Op 5 oktober vond de startbijeenkomst plaats van de Coalition of the Willing, onder leiding van staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De coalitie is een initiatief van acht Europese landen (België, Duitsland, Denemarken, Estland, Frankrijk, Finland, Portugal en Nederland) om gezamenlijk resultaten te boeken én van elkaar te leren op het vlak...
Actueel | 15 oktober 2020
Data Insights Week – 26 t/m 30 oktober
Van 26 t/m 30 oktober 2020 vindt de Data Insights Week plaats, een week lang live en on-demand interactieve webinars van een breed scala aan data-experts. Zestig minuten lang krijg je toegang tot de laatste data-inzichten, informatie en ideeën op het gebied van big data en data science. De DA-Profgroep van de MOA biedt in...
Onderzoek | 14 oktober 2020
Kennisbank AI en Publieke Waarden bundelt kennis
Politici, beleidsmedewerkers, onderzoekers en andere geïnteresseerden kunnen voortaan terecht bij de kennisbank AI en Publieke Waarden, met daarin o.a. Kamerstukken, notities en onderzoeksrapporten. Steeds meer Nederlandse overheden houden zich bezig met AI-toepassingen. Of het nou gaat om het bestrijden van criminaliteit, verwerken van landbouwdata of zelfrijdende auto’s, zowel lokale als nationale overheden passen steeds vaker...
Actueel | 08 oktober 2020
Join the big data meets survey science virtual conference 2020
On November 6, 13, 20 and 27, and December 4 join more than 400 international researchers, practitioners, students, and experts to explore how to merge big data and survey science at BigSurv20. BigSurv20 will take place virtually every Friday of November and the first Friday of December 2020 and will feature a big data challenge...
Actueel | 06 oktober 2020
Digital Analytics meets Data Science
Afgelopen donderdag 1 oktober werd voor de vijfde keer dit jaar de Digital Analytics Talk gehouden, via MS Teams aangeboden door de MOA profgroep Digital Analytics. Zo’n 100 geïnteresseerden hadden zich ingeschreven. Leden van de MOA hebben altijd gratis toegang tot deze bijeenkomsten. De Talk van 1 oktober stond in het teken van ‘Digital Analytics...
Actueel | 30 september 2020
Women in data science: focus op vrouwelijke rolmodellen
Afgelopen week vond in Amsterdam de Nederlandse versie van Global Women in Data Science plaats. De conferentie wordt sinds 2015 jaarlijks georganiseerd op Stanford University en op veel locaties wereldwijd. De Nederlandse versie van het event is een initiatief van data science-bureau Pipple. Vanwege de corona-maatregelen was het event toegankelijk voor niet meer dan 100...