Onderzoek | 17 november 2020
17 november 2020

Phebi’s stemtechnologie en emotie-AI geeft nieuw inzicht

De gezondheidszorg is een datagedreven business. Daarom hebben gezondheidsonderzoekers, die patiënten en zorgverleners bestuderen en op een dieper niveau willen begrijpen, Phebi sinds het ontstaan omarmd. Met de Phebi-plug-in maken ze enquêtes spraakgestuurd, waardoor de UX wordt gestroomlijnd en op natuurlijke wijze langere en rijkere antwoorden genereert. Met de Phebi Portal verkennen ze stem-, emotie-...
Interviews | 11 november 2020
11 november 2020

‘3,5 miljard kilometer per dag – datagedreven door TomTom’

Als ‘locatiespecialist’ verzamelt TomTom iedere dag een gigantische hoeveelheid geanonimiseerde data. Datawetenschapper Zeinab Bakhtiarinoodeh vertelt aan de hand van drie cases hoe TomTom die data gebruikt. Dagelijks krijgt TomTom gps-informatie binnen van voertuigen van over de hele wereld – bij elkaar bedraagt die data meer dan 70 miljoen rij-uren per dag. ‘Dat is dagelijks 3,5...
Onderzoek | 10 november 2020
10 november 2020

Insight-engines – informatieplatforms onder de loep

Om de juiste beslissingen te nemen hebben bedrijven informatie nodig over de consument. Die informatie is niet alleen snel nodig, maar is ook steeds sneller voorhanden – door allerlei onderzoeks- en datatechnieken. Veel bedrijven kijken ook naar wat er al bekend is over consumenten. Die ontwikkeling is niet zo vreemd want door het coronavirus en...
Onderzoek | 04 november 2020
04 november 2020

De markt van marktonderzoekers en data-analisten (deel 3)

Wat is het verschil in ervaring tussen bureau- en bedrijfsonderzoekers? Werken marketing intelligence-experts bij opdrachtgevers in andere functies dan bij bureaus? Wat is de man-vrouw-verdeling binnen de markt en binnen bepaalde rollen? Ewout Witte van MI Match schreef een uitgebreide analyse in drie delen. Dit keer het derde en laatste deel: de topzware organisatie. Marktonderzoekbureaus...
Actueel | 03 november 2020
03 november 2020

EmotionAI

Wat heeft emotie te maken met data en AI? Kunnen emoties op schaal gemeten worden? Hierover sprak Mike Stevens tijdens de Data Insights-week namens de Digital Analytics-profgroep. In een presentatie eerder dit jaar gaf hij een overzicht van verschillende AI-toepassingen in research & analytics. Om emoties te meten zijn verschillende tools beschikbaar binnen consumer insights,...
Onderzoek | 28 oktober 2020
28 oktober 2020

Data-science verbetert aanrijtijden ambulances

Uit onderzoek blijkt dat in een aantal regio’s de responstijden van de ambulances fors stijgen en dat is een zorgelijke ontwikkeling. CbusineZ, de innovatie- en investeringsmaatschappij van CZ, gaat participeren in een onderneming die met behulp van data-science helpt die aanrijtijden te verbeteren. Met een nieuw systeem kan op basis van historische data een betere...
Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

Phebi voice-enablement – standaardtool bij web-surveys

Phebi is een nieuwe softwaretoepassing die zich richt op voice-enablement, onder ander voor de marktonderzoekwereld. Het gaat om een tool die in februari 2020, tijdens het Greenbook IIex 2020-event in de Beurs van Berlage in Amsterdam, werd gelanceerd én meteen werd beloond met een award voor succesvolste nieuwe toepassing. Plug-in en portal De overkoepelende Phebi-softwareparaplu...
Onderzoek | 20 oktober 2020
20 oktober 2020

De markt van marktonderzoekers en data-analisten (deel 1)

Wat is het verschil in ervaring tussen bureau- en bedrijfsonderzoekers? Werken marketing intelligence-experts bij opdrachtgevers in andere functies dan bij bureaus? Wat is de man-vrouw-verdeling binnen de markt en binnen bepaalde rollen? Ewout Witte van Marketing Intelligence Match schreef een uitgebreide analyse in drie delen, te beginnen met de facts & figures. Tekst Ewout Witte...
Actueel | 15 oktober 2020
15 oktober 2020

Versnelling digitale transformatie nationale overheden

Op 5 oktober vond de startbijeenkomst plaats van de Coalition of the Willing, onder leiding van staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De coalitie is een initiatief van acht Europese landen (België, Duitsland, Denemarken, Estland, Frankrijk, Finland, Portugal en Nederland) om gezamenlijk resultaten te boeken én van elkaar te leren op het vlak...
Actueel | 15 oktober 2020
15 oktober 2020

Data Insights Week – 26 t/m 30 oktober

Van 26 t/m 30 oktober 2020 vindt de Data Insights Week plaats, een week lang live en on-demand interactieve webinars van een breed scala aan data-experts. Zestig minuten lang krijg je toegang tot de laatste data-inzichten, informatie en ideeën op het gebied van big data en data science. De DA-Profgroep van de MOA biedt in...
Onderzoek | 14 oktober 2020
14 oktober 2020

Kennisbank AI en Publieke Waarden bundelt kennis

Politici, beleidsmedewerkers, onderzoekers en andere geïnteresseerden kunnen voortaan terecht bij de kennisbank AI en Publieke Waarden, met daarin o.a. Kamerstukken, notities en onderzoeksrapporten. Steeds meer Nederlandse overheden houden zich bezig met AI-toepassingen. Of het nou gaat om het bestrijden van criminaliteit, verwerken van landbouwdata of zelfrijdende auto’s, zowel lokale als nationale overheden passen steeds vaker...
Actueel | 08 oktober 2020
08 oktober 2020

Join the big data meets survey science virtual conference 2020

On November 6, 13, 20 and 27, and December 4 join more than 400 international researchers, practitioners, students, and experts to explore how to merge big data and survey science at BigSurv20. BigSurv20 will take place virtually every Friday of November and the first Friday of December 2020 and will feature a big data challenge...

Ook de laatste bytes ontvangen?