Onderzoek | 20 april 2023
20 april 2023

Stagnatie klantloyaliteit in B2B

Voor het eerst in jaren stagneert de NPS binnen B2B. Sinds 2016 vertoonde de ‘klantenthousiasme-graadmeter’ juist een stijgende lijn: van gemiddeld +7 naar +16 het afgelopen jaar. Nu staat hij op 15. In praktijk betekent dat gemiddeld minder promoters die klanten aanbevelen bij anderen en meer klanten die overstappen. De gemiddelde klanttevredenheid bedraagt 7,9. Dat...
Actueel | 28 maart 2023
28 maart 2023

DDMA publiceert visierapport over marketingteam van de toekomst

Een van de grootste uitdagingen in marketing vandaag de dag is het bijhouden van het tempo van verandering en het afstemmen van je marketingteam daarop. Welke veranderingen gaan de komende jaren van invloed zijn op je marketingteam? Om organisaties hierbij te ondersteunen publiceerde DDMA afgelopen week het visierapport: ‘Het marketingteam van de toekomst’, met negen...
Actueel | 17 januari 2023
17 januari 2023

Blauw Research lanceert nieuw label voor UX-onderzoek: yourUX

Onderzoeksbureau Blauw Research lanceert een nieuw label, genaamd yourUX. Met deze lancering wil Blauw opdrachtgevers beter en sneller helpen bij user experience (UX) onderzoek. Voor Blauw is het lanceren van yourUX een logisch gevolg van de groei die het bedrijf de laatste jaren heeft doorgemaakt én de ontwikkelingen in de markt. Jos Vink, CEO van...
Actueel | 27 oktober 2022
27 oktober 2022

ESOMAR publiceert Global Market Research Report 2022

ESOMAR brengt deze week de jaarlijkse editie van het Global Market Research Report (GMR) uit. Het rapport is samengesteld op basis van onderzoek in 105 landen en regio's die wereldwijd meer dan 83% van de insights-industrie vertegenwoordigen. Voor 2023 wordt wereldwijd een groeiende omzet voorzien. Het rapport behandelt onderwerpen als groeivoorspelling, veranderend klantenbestand, ontwikkelingen in...
Best practices | 27 oktober 2022
27 oktober 2022

Update Data & Analytics Congres 15 november

Tijdens het vijfde Data & Analytics Congres op 15 november delen (inter)nationale topsprekers graag hun visie en praktijktips op het gebied van onder andere personalisatie, segmentatie en het nieuwe algoritmekeurmerk. Vandaag stellen wij weer drie sprekers voor. Hoe creëer je waarde met data-science in marketing? [keynote] Jaap Wieringa | Prof. Marketing RUG De explosieve groei...
Actueel | 06 oktober 2022
06 oktober 2022

Nominaties PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 bekend

Tien boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2022. Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze prijs de innovatieve ontwikkelingen in het marketingvak een podium bieden. Vorig jaar wonnen Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout met hun boek De strategie van de kreeft. Dit zijn de tien nominaties voor de...
Actueel | 22 maart 2022
22 maart 2022

Marketing mag best wat nobeler

Je hoort de leerkrachten op leeftijd soms verzuchten: ‘Vroeger was leraar zijn nog een nobel beroep’. Als je leraar was, dan wás je iemand. Datzelfde verlangen naar nobiliteit zouden marketeers ook best mogen hebben. Eveline van Zeeland schreef er een bijdrage over. Marketing is in de basis een heel eervol vak. Het draait om waarde...
Bureaus | 15 februari 2022
15 februari 2022

Braingineers introduceert AI-tool voor het analyseren van kijkgedrag

Deze week lanceert Braingineers een nieuwe tool voor de design- en (digital) marketingindustrie: Brainsight. Daarmee is het mogelijk om beeldmateriaal met artificiële intelligentie te voorspellen en te analyseren: wat valt kijkers direct op wanneer zij een design of advertentie zien? Om kijkgedrag te meten, voor bijvoorbeeld websites, videocontent of advertenties, wordt regelmatig eyetracking-onderzoek ingezet met...
Personalia | 10 februari 2022
10 februari 2022

DDMA stelt Nanda Appelman aan als market insights-specialist

Branchevereniging DDMA heeft Nanda Appelman, hiervoor werkzaam als senior research consultant bij Epiphany RBC, per 1 februari aangesteld als market insights-specialist. Nanda Appelman deed ruime ervaring in marktonderzoek op binnen de media- en marketingbranche, waaronder bij Talpa Network en IPG Mediabrands. Ze bouwde daar allround onderzoekservaring op, zowel in het zelfstandig uitvoeren als in het...
Bureaus | 08 februari 2022
08 februari 2022

Twee DVJ’ers genomineerd voor Greenbook’s Future List

Greenbook publiceert elk jaar de zogenaamde Future List. Het is een awards-programma met als doel ‘insight leaders’ te ondersteunen, aan te moedigen en te inspireren. Op de nominatielijst voor 2022 staan twee medewerkers van DVJ Insights. De Greenbook Future List wil mensen die nog in de eerste 10 jaar van hun carrière zitten, en die...
Best practices | 03 februari 2022
03 februari 2022

Mobiele marketing in 2022 – vier trends

Greenbook beschrijft vier trends in mobiele marketing. Van nog gebruikersvriendelijker emails, via succesvolle toepassing van games als onderdeel van marketingcampagnes en de opkomst van metaverse en mobiele advertenties ten koste van direct mail. 1. Optimale emails voor mobiel Optimaliseren van email voor mobiele apparaten gebeurt al langer. Aanpassen van afbeeldingsformaten, vermijden van knijpen en scrollen,...

Ook de laatste bytes ontvangen?