Onderzoek | 23 augustus 2021
Nederlander weinig bewust van dagelijkse boodschappen
De Nederlandse consument heeft een vertekend beeld van het eigen gedrag bij het kopen van voedsel. Dit blijkt uit onderzoek van Direct Research in opdracht van LTO Nederland. De gemiddelde Nederlander overschat de kosten van voedsel en denkt in de supermarkt twee keer zoveel uit te geven dan in werkelijkheid gebeurt. Tegelijk wordt door de...
Onderzoek | 23 augustus 2021
Grote interesse in woninginrichting
De afgelopen jaren is er veel gebeurd in de woonbranche. De huizenmarkt staat onder druk en ook het vele thuiswerken heeft invloed op de interesse voor woninginrichting van de Nederlandse consument. Dat blijkt uit onderzoek van DPG Grow, uitgevoerd door Panel Inzicht. Bijna alle respondenten (94%) zeggen interesse te hebben in woninginrichting. Slechts een klein...
Best practices | 18 augustus 2021
De nummer 1 hit voorspellen – met hersenactiviteit!
Natuurlijk is het succes van een nummer van ontzettend veel factoren afhankelijk, zoals draaien op de radio, mond-tot-mond reclame en het marketingbudget. Maar is de hersenactiviteit van de luisteraars - hun emotionele reactie – ook belangrijk? Nikki Leeuwis van Unravel Research deed er onderzoek naar en schreef er een blog over. Binnen de entertainmentwereld is...
Onderzoek | 18 augustus 2021
Consumptie huishoudens groeit
In juni 2021 hebben consumenten 6,4% meer besteed dan in juni 2020, meldt het CBS. De stijging is minder groot dan in april en mei, toen de consumptie met respectievelijk 12,1 en 11% groeide. De hoge groeicijfers in het voorjaar van 2021 komen onder meer doordat de consumptie in het voorjaar van 2020 op een...
Onderzoek | 18 augustus 2021
B2B-organisaties blijven achter in customer experience
B2B-organisaties lopen op gebied van customer experience behoorlijk achter op andere organisaties, blijkt uit onderzoek van Blauw Research in 11 sectoren in Nederland. En dat is vreemd want B2B-organisaties hebben vaak meer één-op-één klantcontacten dan B2C-organisaties. Uit de Customer Experience Benchmark van Blauw komt naar voren dat de online dienstverlening van B2B-organisaties minder goed aansluit...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Onderzoek | 17 augustus 2021
Nederland wereldwijd hardste groeier in e-commerce
Nederlandse ondernemers en bedrijven hebben zich ten opzichte van andere landen volop aangepast aan de verschuiving naar digitale verkoop. De Q2 Shopping Index van Salesforce laat zien dat de omzet in vergelijking met het tweede kwartaal 2020 in Nederland met 28% is gegroeid. Wereldwijd steeg die omzet met een bescheiden 3% en in buurland België...
Actueel | 16 augustus 2021
AP publiceert aanbevelingen voor smart cities
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) publiceert aanbevelingen voor de ontwikkeling van zogenoemde smart city-toepassingen. De aanbevelingen zijn bedoeld voor gemeenten die met slimme sensoren en meetapparatuur data in de openbare ruimte verzamelen of dat van plan zijn. In mei en juni schreven we al uitgebreid over de boete die de Autoriteit Persoonsgegevens oplegde aan de gemeente...
Bureaus | 16 augustus 2021
Haystack Consulting lanceert ‘Finish First’ – innovation done differently!
Op elk moment kunnen springen, is wat ons overeind houdt - niet alleen in Covid-tijden, maar ook in een onderzoeksindustrie die steeds snellere doorlooptijden in onderzoek eist. Van innovaties, lanceringen en communicatie wordt verwacht dat ze sneller dan ooit van start gaan. Wie niet snel reageert, loopt het risico irrelevant te zijn nog voor de...
Onderzoek | 16 augustus 2021
Nederlanders besteden €1,4 miljard aan productabonnementen
Nederlandse consumenten geven jaarlijks € 1,4 miljard uit aan abonnementen op fysieke producten. Hiervan pakt de productcategorie voeding het grootste marktaandeel (59%). Dit blijkt uit het onderzoek Product Abonnementen van Multiscope. Het merendeel van de jaarlijkse omzet van productabonnementen gaat naar voeding (59%). Dit komt neer op ongeveer € 846 miljoen. Op flinke afstand volgen...
Onderzoek | 11 augustus 2021
Kijktijd en marktaandelen juli 2021
De Stichting KijkOnderzoek (SKO) meldt dat de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV-schermtijd) in juli uitkwam op gemiddeld 180 minuten per dag. In juni was dit 175 minuten. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 139 minuten. Hiervan werd 118 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 41 minuten per...
Best practices | 11 augustus 2021
Design thinking steeds relevanter tijdens pandemie
Een paar maanden geleden verscheen er een interessant artikel in Industrial Marketing Management (IMM), hét wetenschappelijke tijdschrift op het gebied van B2B-marketing. Twee onderzoekers presenteerden daarin een analyse waarin zij uiteenzetten waarom design thinking juist tijdens de Covid-19-pandemie relevanter is dan ooit. Als Daily Data Bytes nemen we je graag mee in hun denkwereld. Een...
Onderzoek | 11 augustus 2021
Herstel omzet onderzoeksindustrie UK
Engelse onderzoeksbureaus voorzien in 2021 meer inkomsten dan wat ze behaalden in 2020, blijkt uit onderzoek van de Market Research Society (MRS) en Watermelon. Uit het onderzoek naar de impact van Covid-19, gehouden in april en mei, blijkt dat 67% van de onderzochte bureaus in derde coronagolf is getroffen door inkomstendaling. In de eerste golf...