Onderzoek | 30 april 2019
30 april 2019

Marktonderzoek in de beweegzorg

Marketing – en marktonderzoek – in de zorg is een relatief nieuw domein. Iets wat weggelegd is voor in eerste instantie de grotere instellingen, als ziekenhuizen en regionale ouderen- of geestelijke gezondheidszorg.

Onderzoek | 30 april 2019
30 april 2019

Nederlands Verplaatsingspanel

Kantar, DAT.Mobility en Mobidot lanceren op eigen initiatief het Nederlands Verplaatsingspanel (NVP) en creëren hiermee samen een unieke, grootschalige informatiebron over mobiliteit, verplaatsingsgedrag, motieven en achtergrondkenmerken van Nederlanders.

Onderzoek | 17 april 2019
17 april 2019

MWM2 Panelevaluatie: veel vertrouwen in privacy 

Deelnemers aan een Research Panel hebben er veel vertrouwen in dat er bij een panel goed wordt omgegaan met hun persoonlijke gegevens. Tegelijkertijd zijn niet alle privacyregels bij de deelnemers aan een panel even goed bekend.

Actueel | 16 april 2019
16 april 2019

Afscheid van marktonderzoek: Recht doen aan de complexe wereld

Kees van Duyn maakt zich zorgen. Is marktonderzoek as-we-know-it hersendood, vraag hij zich af. En zo ja, ‘waarom vinden we het zo moeilijk om afscheid te nemen van het lichaam?’ Een oproep tot discussie over systemen, het plat slaan van zaken en de echte waarde van insights.

Actueel | 16 april 2019
16 april 2019

Komt een olifant de kamer binnen …. : Expertise Center (6)

De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoeksland- schap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze schrijft erover in ClouToday. Deze keer over het ongemak van verandering.

Interviews | 15 april 2019
15 april 2019

Scenario thinking geeft focus: creativiteit in business

Ze zijn gepokt en gemazeld in de reclame, Willem van Harrewijen en Hubert van Wensen. Inmiddels runnen ze innovatiebureau The USP Company, maar zijn ze nog altijd onverminderd ‘creatief bezig’ én doen veel onderzoek. Mogelijk door die combinatie – en hun zelfverklaarde eigenwijsheid – zeggen ze in staat te zijn om verder vooruit te kijken dan de komende drie jaar. Waardevol voor merken die toekomstbestendig willen zijn.

Actueel | 15 april 2019
15 april 2019

Verder kijken dan de data: Meer aandacht nodig voor integriteit

Rambam (BNNVARA) noemt zichzelf een ‘onderzoeksprogramma waarin boeven, bureaucraten en onzin-praters met ongelijke munt worden terugbetaald’. In de uitzending van 24 januari 2019 was de marktonderzoekbranche aan de beurt. De teneur was dat uitkomsten van onderzoek op bestelling te krijgen zijn.

Actueel | 02 april 2019
02 april 2019

Stop with why

In zijn blog licht Bram Jonkheer, Blauw Research toe waarom het stellen van de ‘waaromvraag’ niet altijd de belangrijkste vraag is voor je onderzoek. Hij geeft hiervoor drie redenen. 

Actueel | 28 maart 2019
28 maart 2019

De toekomstige rol van de marktonderzoeker

Wat is de overeenkomst tussen een piloot, een regisseur en een waarzegger? Antwoord: het zijn allemaal beroepen met unieke vaardigheden en eigenschappen die bedrijfsmarktonderzoekers zullen moeten bezitten, willen ze in 2025 aangenomen worden als ‘bedrijfsresearcher 2.0’.

Onderzoek | 26 maart 2019
26 maart 2019

De status van IT in de zorgbranche

95% van de zorgmanagers en 79% van de IT-specialisten vindt dat de communicatie tussen zorgverleners en/of tussen afdelingen binnen hun eigen organisatie efficiënter kan.

Onderzoek | 26 maart 2019
26 maart 2019

Zijn Nederlanders een held met hun geld?

In de Week van het Geld leren leerlingen op school omgaan met geld. Door kinderen al jong om te leren gaan met geld, wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd.

Onderzoek | 21 maart 2019
21 maart 2019

Ipsos voert wederom exitpolls uit

Als de stembussen sluiten is daar om 21.00 uur: de uitslag van de exitpoll. In 1967 werd de eerste exitpoll gehouden. Inmiddels is de exitpoll een vast onderdeel van de verkiezingsuitzending van de NOS. Ipsos voert bij vrijwel alle verkiezingen een exitpoll voor de NOS uit.

Ook de laatste bytes ontvangen?