Onderzoek | 20 mei 2019
20 mei 2019

Vakantiegeld: een bedrag om naar uit te kijken

In november 2018 bracht het CBS naar buiten dat de armoede in Nederland stijgt. Tegelijkertijd stelde het SCP dat er juist minder mensen onder het bestaansminimum leven. Een representatief onderzoek van Motivaction onder 864 Nederlanders wijst echter uit dat 26% vakantiegeld nodig heeft om van rond te komen.

Actueel | 13 mei 2019
13 mei 2019

Nudge: een subtiel duwtje in de goede richting

In zijn blog beschrijft Jan Urlings, Delta Marktonderzoek, hoe nudges ons gedrag op een onbewuste manier beïnvloeden. Ingegeven door het boek van Thaler en Sunstein wordt nudging al snel in verband gebracht met overheden & hun burgers. Ten onrechte, want nudges zijn minstens even goed toepasbaar in ‘de commerciële wereld’, aldus Urlings.

Onderzoek | 08 mei 2019
08 mei 2019

Nederlandse kiezer vindt EU onmisbaar

Nederlanders voelen zich weinig betrokken bij de Europese Parlementsverkiezingen, veel minder dan bij de Tweede Kamer- of gemeenteraadsverkiezingen. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research over EU en Europese Parlementsverkiezingen 23 mei.

Onderzoek | 08 mei 2019
08 mei 2019

Focus op gelijke onderwijskansen broodnodig

In Nederland hebben leerlingen op scholen in achterstandswijken het beduidend moeilijker dan leerlingen die onderwijs genieten in reguliere wijken. 93% van de leerkrachten signaleert vaak kinderen met problemen op school, terwijl dit in reguliere wijken 59% is.

Onderzoek | 30 april 2019
30 april 2019

Marktonderzoek in de beweegzorg

Marketing – en marktonderzoek – in de zorg is een relatief nieuw domein. Iets wat weggelegd is voor in eerste instantie de grotere instellingen, als ziekenhuizen en regionale ouderen- of geestelijke gezondheidszorg.

Onderzoek | 30 april 2019
30 april 2019

Nederlands Verplaatsingspanel

Kantar, DAT.Mobility en Mobidot lanceren op eigen initiatief het Nederlands Verplaatsingspanel (NVP) en creëren hiermee samen een unieke, grootschalige informatiebron over mobiliteit, verplaatsingsgedrag, motieven en achtergrondkenmerken van Nederlanders.

Onderzoek | 17 april 2019
17 april 2019

MWM2 Panelevaluatie: veel vertrouwen in privacy 

Deelnemers aan een Research Panel hebben er veel vertrouwen in dat er bij een panel goed wordt omgegaan met hun persoonlijke gegevens. Tegelijkertijd zijn niet alle privacyregels bij de deelnemers aan een panel even goed bekend.

Actueel | 16 april 2019
16 april 2019

Afscheid van marktonderzoek: Recht doen aan de complexe wereld

Kees van Duyn maakt zich zorgen. Is marktonderzoek as-we-know-it hersendood, vraag hij zich af. En zo ja, ‘waarom vinden we het zo moeilijk om afscheid te nemen van het lichaam?’ Een oproep tot discussie over systemen, het plat slaan van zaken en de echte waarde van insights.

Actueel | 16 april 2019
16 april 2019

Komt een olifant de kamer binnen …. : Expertise Center (6)

De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoeksland- schap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze schrijft erover in ClouToday. Deze keer over het ongemak van verandering.

Interviews | 15 april 2019
15 april 2019

Scenario thinking geeft focus: creativiteit in business

Ze zijn gepokt en gemazeld in de reclame, Willem van Harrewijen en Hubert van Wensen. Inmiddels runnen ze innovatiebureau The USP Company, maar zijn ze nog altijd onverminderd ‘creatief bezig’ én doen veel onderzoek. Mogelijk door die combinatie – en hun zelfverklaarde eigenwijsheid – zeggen ze in staat te zijn om verder vooruit te kijken dan de komende drie jaar. Waardevol voor merken die toekomstbestendig willen zijn.

Actueel | 15 april 2019
15 april 2019

Verder kijken dan de data: Meer aandacht nodig voor integriteit

Rambam (BNNVARA) noemt zichzelf een ‘onderzoeksprogramma waarin boeven, bureaucraten en onzin-praters met ongelijke munt worden terugbetaald’. In de uitzending van 24 januari 2019 was de marktonderzoekbranche aan de beurt. De teneur was dat uitkomsten van onderzoek op bestelling te krijgen zijn.

Actueel | 02 april 2019
02 april 2019

Stop with why

In zijn blog licht Bram Jonkheer, Blauw Research toe waarom het stellen van de ‘waaromvraag’ niet altijd de belangrijkste vraag is voor je onderzoek. Hij geeft hiervoor drie redenen. 

Ook de laatste bytes ontvangen?