Nu per saldo positief oordeel Klimaatakkoord
Het oordeel over het concept-Klimaatakkoord is – na de doorrekening van het CPB en PBL en de door het kabinet aangekondigde wijzigingen – omgeslagen van per saldo negatief naar per saldo positief.
Coalitie moet op zoek naar nieuwe partners in de Eerste Kamer
In de peilingen is de coalitie haar meerderheid in de Tweede Kamer al een tijdje kwijt. Nu is dit geen opvallend fenomeen
Net Promoter Score binnen B2B naar 14 procent gestegen
De Net Promoter Score (NPS) is in 2018 gestegen naar 14%. In 2017 kwam dit uit op 10%. Ondanks de stijging van het aantal promoters, beveelt de helft van de klanten organisaties passief en 17% van de klanten organisaties helemaal niet aan.
Nationale Week Zonder Vlees in beeld
Ipsos brengt voor de tweede jaar op rij de social buzz rondom de campagne in kaart. De week van 11 t/m 17 maart stond weer in het teken van de Nationale Week Zonder Vlees, een campagne die na een succesvolle eerste editie in 2018 jaarlijks zal terugkeren.
Verwachte groei gebruik smart speakers 80% het komende half jaar
Voor het eerst is in Nederland op grote schaal het gebruik van verschillende voice-toepassingen onderzocht. Kantar voerde dit onderzoek uit onder 37.000 Nederlandse huishoudens.
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Expertise Center (5): adviseren, trainen, netwerken
De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoekslandschap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze bezoekt opdrachtgevers om het Center toe te lichten en de behoefte van organisaties te peilen.
NS en Altuïtion: De onbewuste beleving van de treinreiziger
Een wel heel letterlijk geval van klantreisonderzoek: NS vroeg Altuïtion te verkennen hoe zij hun klanten een betere reiservaring kunnen bieden. Op het MIE presenteren klant en bureau de resultaten. Hier alvast een voorproefje.
The Future of Data Collection
De MOA neemt afscheid van prof.dr. Edith de Leeuw als MOA-hoogleraar Methoden en Statistiek aan de Universiteit van Utrecht. Tijdens het afscheidssymposium kijkt Edith de Leeuw1 nog één keer vooruit naar the Future of Data Collection.
Meerderheid consumenten communiceert liever niet met chatbot
Consumenten stellen hun vraag voor bedrijven het liefst aan een medewerker van vlees en bloed via telefoon, per e-mail of in face-to-face contact. Slechts een klein deel van de consumenten (4,8 procent) heeft een voorkeur voor een chatbot of virtuele assistent.
Meester Robot, ik gehoorzaam U!
De wereld robotiseert. Robots zijn nu al niet meer weg te denken uit onze samenleving. Robots, in welke vorm dan ook, maken ons leven een stuk gemakkelijker en prettiger. Ze helpen ons in het productieproces, ze wijzen ons de weg, ze kunnen functioneren als een personal assistant en er zijn robots die oprecht je maatje willen zijn.
Data-science, kwalitatief onderzoek en de smaak van frisdrank
Verbinden van gegevensbronnen leidt tot betere insights. Insights-afdelingen staan onder druk. Meer dan ooit verwacht men dat ze snellere, goedkopere en effectievere inzichten leveren. Maar kan het ook anders? In plaats van beter en sneller onderzoek, kunnen insights-afdelingen ook naar bestaande gegevensbronnen kijken en vaak zijn die kwalitatief.
Hoe combineren bureaus kwalitatatief en kwantitatief? Het waarom achter de data
In de insights-industrie vullen kwalitatief en kwantitatief onderzoek elkaar steeds meer aan. Vijf Nederlandse bureaus, Motivaction, Ipsos, DirectResearch, Beautiful Lives en Blauw, geven praktijkvoorbeelden van deze fusietrend.