Meerderheid consumenten communiceert liever niet met chatbot
Consumenten stellen hun vraag voor bedrijven het liefst aan een medewerker van vlees en bloed via telefoon, per e-mail of in face-to-face contact. Slechts een klein deel van de consumenten (4,8 procent) heeft een voorkeur voor een chatbot of virtuele assistent.
Meester Robot, ik gehoorzaam U!
De wereld robotiseert. Robots zijn nu al niet meer weg te denken uit onze samenleving. Robots, in welke vorm dan ook, maken ons leven een stuk gemakkelijker en prettiger. Ze helpen ons in het productieproces, ze wijzen ons de weg, ze kunnen functioneren als een personal assistant en er zijn robots die oprecht je maatje willen zijn.
Data-science, kwalitatief onderzoek en de smaak van frisdrank
Verbinden van gegevensbronnen leidt tot betere insights. Insights-afdelingen staan onder druk. Meer dan ooit verwacht men dat ze snellere, goedkopere en effectievere inzichten leveren. Maar kan het ook anders? In plaats van beter en sneller onderzoek, kunnen insights-afdelingen ook naar bestaande gegevensbronnen kijken en vaak zijn die kwalitatief.
Hoe combineren bureaus kwalitatatief en kwantitatief? Het waarom achter de data
In de insights-industrie vullen kwalitatief en kwantitatief onderzoek elkaar steeds meer aan. Vijf Nederlandse bureaus, Motivaction, Ipsos, DirectResearch, Beautiful Lives en Blauw, geven praktijkvoorbeelden van deze fusietrend.
Rabobank wil de klant horen en zien: bij de boer aan de keukentafel
Het prominent gevestigde onderzoekslab van Rabobank Nederland is een van de plekken waar de bank kwalitatief onderzoek doet. ‘Maar we gaan ook de boer op’, zegt Marco van Loon, senior researcher van de User Experience Center.
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Expertise center (4): Insight-management wordt volwassen
De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bij staat in het veranderende onderzoekslandschap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze bezoekt in dit jaar diverse opdrachtgevers om het Center toe te lichten en de behoefte van organisaties te peilen.
Nieuwe rol voor insights departments? De analytics translator
Meer en meer data, en meer en meer behoefte aan analyse. Genoeg te doen voor researchers, data scientists en insights professionals. Maar kunnen zij ook goed genoeg de inzichten vertalen naar de alledaagse praktijk van bedrijven. Tijd voor de analytics translator, zegt Sjoerd Koornstra.
Effectief adverteren: boodschappen doen in het brein
Is het meten van effecten van commercials in een laboratoriumomgeving een goede evaluatiemethode? Moeten we niet testen in een meer realistische setting, bijvoorbeeld als iemand kijkt naar een televisieprogramma, samen met anderen? Sjoerd Koornstra beschrijft een case waarin bewust kijken en onbewust verwerken samenkomen.
Steekproeven, zelfselectie en online panels
Stijgende kosten en groeiende non-respons, hoe lang kunnen opdrachtgevers zich nog nette kanssteekproeven en kwaliteitspanels veroorloven? Dat was het centrale thema op een internationale workshop in Mannheim afgelopen zomer. Natuurlijk heeft iedere onderzoeker en gebruiker van data belang bij goede kwaliteit en hoge accuraatheid, maar welk prijskaartje hangt daaraan? En waarop is de superioriteit van aselecte kanssteekproeven eigenlijk gebaseerd?1
Conspicuous consumption: Kijk mij eens vakantie vieren…
Wat willen consumenten uitstralen met hun vakanties en culturele participatie. Ze willen in ieder geval in het oog lopen met hun gedrag. Er is een term voor: ‘conspicuous consumption’. En die sociale zichtbaarheid van consumentengedrag zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Expertise Center: een perfecte match
De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoekslandschap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze bezoekt in dit jaar diverse opdrachtgevers om het Center toe te lichten en de behoefte van organisaties te peilen. In elk nummer van Clou doet ze daar verslag van.
Expertise Center (2): de toegevoegde waarde van data en insights
De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoekslandschap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en bezoekt dit jaar diverse opdrachtgevers om het Center toe te lichten en de behoefte van organisaties te peilen. Dit jaar doet ze er verslag van in Clou(Today).