Onderzoek | 14 januari 2019
14 januari 2019

Meerderheid consumenten communiceert liever niet met chatbot

Consumenten stellen hun vraag voor bedrijven het liefst aan een medewerker van vlees en bloed via telefoon, per e-mail of in face-to-face contact. Slechts een klein deel van de consumenten (4,8 procent) heeft een voorkeur voor een chatbot of virtuele assistent.

Actueel | 22 november 2018
22 november 2018

Meester Robot, ik gehoorzaam U!

De wereld robotiseert. Robots zijn nu al niet meer weg te denken uit onze samenleving. Robots, in welke vorm dan ook, maken ons leven  een stuk gemakkelijker en prettiger. Ze helpen ons in het productieproces, ze wijzen ons de weg, ze kunnen functioneren als een personal assistant en er zijn robots die oprecht je maatje willen zijn.

Onderzoek | 22 november 2018
22 november 2018

Data-science, kwalitatief onderzoek en de smaak van frisdrank

Verbinden van gegevensbronnen leidt tot betere insights. Insights-afdelingen staan onder druk. Meer dan ooit verwacht men dat ze snellere, goedkopere en effectievere inzichten leveren. Maar kan het ook anders? In plaats van beter en sneller onderzoek, kunnen insights-afdelingen ook naar bestaande gegevensbronnen kijken en vaak zijn die kwalitatief.

Best practices | 22 november 2018
22 november 2018

Hoe combineren bureaus kwalitatatief en kwantitatief? Het waarom achter de data

In de insights-industrie vullen kwalitatief en kwantitatief onderzoek elkaar steeds meer aan. Vijf Nederlandse bureaus, Motivaction, Ipsos, DirectResearch, Beautiful Lives en Blauw, geven praktijkvoorbeelden van deze fusietrend.

Interviews | 22 november 2018
22 november 2018

Rabobank wil de klant horen en zien: bij de boer aan de keukentafel

Het prominent gevestigde onderzoekslab van Rabobank Nederland is een van de plekken waar de bank kwalitatief onderzoek doet. ‘Maar we gaan ook de boer op’, zegt Marco van Loon, senior researcher van de User Experience Center.

Actueel | 22 november 2018
22 november 2018

Expertise center (4): Insight-management wordt volwassen

De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bij staat in het veranderende onderzoekslandschap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze bezoekt in dit jaar diverse opdrachtgevers om het Center toe te lichten en de behoefte van organisaties te peilen. 

Best practices | 26 september 2018
26 september 2018

Nieuwe rol voor insights departments? De analytics translator

Meer en meer data, en meer en meer behoefte aan analyse. Genoeg te doen voor researchers, data scientists en insights professionals. Maar kunnen zij ook goed genoeg de inzichten vertalen naar de alledaagse praktijk van bedrijven. Tijd voor de analytics translator, zegt Sjoerd Koornstra.

Best practices | 25 september 2018
25 september 2018

Effectief adverteren: boodschappen doen in het brein

Is het meten van effecten van commercials in een laboratoriumomgeving een goede evaluatiemethode? Moeten we niet testen in een meer realistische setting, bijvoorbeeld als iemand kijkt naar een televisieprogramma, samen met anderen? Sjoerd Koornstra beschrijft een case waarin bewust kijken en onbewust verwerken samenkomen.

Onderzoek | 25 september 2018
25 september 2018

Steekproeven, zelfselectie en online panels

Stijgende kosten en groeiende non-respons, hoe lang kunnen opdrachtgevers zich nog nette kanssteekproeven en kwaliteitspanels veroorloven? Dat was het centrale thema op een internationale workshop in Mannheim afgelopen zomer. Natuurlijk heeft iedere onderzoeker en gebruiker van data belang bij goede kwaliteit en hoge accuraatheid, maar welk prijskaartje hangt daaraan? En waarop is de superioriteit van aselecte kanssteekproeven eigenlijk gebaseerd?1

Best practices | 25 september 2018
25 september 2018

Conspicuous consumption: Kijk mij eens vakantie vieren…

Wat willen consumenten uitstralen met hun vakanties en culturele participatie. Ze willen in ieder geval in het oog lopen met hun gedrag. Er is een term voor: ‘conspicuous consumption’. En die sociale zichtbaarheid van consumentengedrag zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Actueel | 24 september 2018
24 september 2018

Expertise Center: een perfecte match

De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoekslandschap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze bezoekt in dit jaar diverse opdrachtgevers om het Center toe te lichten en de behoefte van organisaties te peilen. In elk nummer van Clou doet ze daar verslag van.

Actueel | 21 juni 2018
21 juni 2018

Expertise Center (2): de toegevoegde waarde van data en insights

De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoekslandschap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en bezoekt dit jaar diverse opdrachtgevers om het Center toe te lichten en de behoefte van organisaties te peilen. Dit jaar doet ze er verslag van in Clou(Today).

Ook de laatste bytes ontvangen?