Onderzoek | 19 maart 2019
19 maart 2019

Nu per saldo positief oordeel Klimaatakkoord

Het oordeel over het concept-Klimaatakkoord is – na de doorrekening van het CPB en PBL en de door het kabinet aangekondigde wijzigingen – omgeslagen van per saldo negatief naar per saldo positief.

Onderzoek | 19 maart 2019
19 maart 2019

Coalitie moet op zoek naar nieuwe partners in de Eerste Kamer

In de peilingen is de coalitie haar meerderheid in de Tweede Kamer al een tijdje kwijt. Nu is dit geen opvallend fenomeen. Regeren in Nederland eist zijn tol. Coalitiepartijen worden steevast afgerekend op regeringsdeelname. ChristenUnie is tot op heden de uitzondering op de regel.

Onderzoek | 19 maart 2019
19 maart 2019

Net Promoter Score binnen B2B naar 14 procent gestegen

De Net Promoter Score (NPS) is in 2018 gestegen naar 14%. In 2017 kwam dit uit op 10%. Ondanks de stijging van het aantal promoters, beveelt de helft van de klanten organisaties passief en 17% van de klanten organisaties helemaal niet aan.

Onderzoek | 19 maart 2019
19 maart 2019

Nationale Week Zonder Vlees in beeld

Ipsos brengt voor de tweede jaar op rij de social buzz rondom de campagne in kaart. De week van 11 t/m 17 maart stond weer in het teken van de Nationale Week Zonder Vlees, een campagne die na een succesvolle eerste editie in 2018 jaarlijks zal terugkeren.

Onderzoek | 14 maart 2019
14 maart 2019

Verwachte groei gebruik smart speakers 80% het komende half jaar

Voor het eerst is in Nederland op grote schaal het gebruik van verschillende voice-toepassingen onderzocht. Kantar voerde dit onderzoek uit onder 37.000 Nederlandse huishoudens.

Actueel | 21 januari 2019
21 januari 2019

Expertise Center (5): adviseren, trainen, netwerken

De MOA werkt aan het Expertise Center, een kennis- en adviesinstituut dat opdrachtgevers bijstaat in het veranderende onderzoekslandschap. Els Molenaar is er voor de MOA volop mee bezig en ze bezoekt opdrachtgevers om het Center toe te lichten en de behoefte van organisaties te peilen.

Interviews | 16 januari 2019
16 januari 2019

NS en Altuïtion: De onbewuste beleving van de treinreiziger

Een wel heel letterlijk geval van klantreisonderzoek: NS vroeg Altuïtion te verkennen hoe zij hun klanten een betere reiservaring kunnen bieden. Op het MIE presenteren klant en bureau de resultaten. Hier alvast een voorproefje.

Actueel | 15 januari 2019
15 januari 2019

The Future of Data Collection

De MOA neemt afscheid van prof.dr. Edith de Leeuw als MOA-hoogleraar Methoden en Statistiek aan de Universiteit van Utrecht. Tijdens het afscheidssymposium kijkt Edith de Leeuw1 nog één keer vooruit naar the Future of Data Collection.  

Onderzoek | 14 januari 2019
14 januari 2019

Meerderheid consumenten communiceert liever niet met chatbot

Consumenten stellen hun vraag voor bedrijven het liefst aan een medewerker van vlees en bloed via telefoon, per e-mail of in face-to-face contact. Slechts een klein deel van de consumenten (4,8 procent) heeft een voorkeur voor een chatbot of virtuele assistent.

Actueel | 22 november 2018
22 november 2018

Meester Robot, ik gehoorzaam U!

De wereld robotiseert. Robots zijn nu al niet meer weg te denken uit onze samenleving. Robots, in welke vorm dan ook, maken ons leven  een stuk gemakkelijker en prettiger. Ze helpen ons in het productieproces, ze wijzen ons de weg, ze kunnen functioneren als een personal assistant en er zijn robots die oprecht je maatje willen zijn.

Onderzoek | 22 november 2018
22 november 2018

Data-science, kwalitatief onderzoek en de smaak van frisdrank

Verbinden van gegevensbronnen leidt tot betere insights. Insights-afdelingen staan onder druk. Meer dan ooit verwacht men dat ze snellere, goedkopere en effectievere inzichten leveren. Maar kan het ook anders? In plaats van beter en sneller onderzoek, kunnen insights-afdelingen ook naar bestaande gegevensbronnen kijken en vaak zijn die kwalitatief.

Best practices | 22 november 2018
22 november 2018

Hoe combineren bureaus kwalitatatief en kwantitatief? Het waarom achter de data

In de insights-industrie vullen kwalitatief en kwantitatief onderzoek elkaar steeds meer aan. Vijf Nederlandse bureaus, Motivaction, Ipsos, DirectResearch, Beautiful Lives en Blauw, geven praktijkvoorbeelden van deze fusietrend.

Ook de laatste bytes ontvangen?