Actueel | 23 maart 2023
23 maart 2023

Autoriteit Persoonsgegevens keurt AVG-gedragscode NLdigital definitief goed

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is akkoord met SCOPE Europe als toezichthouder voor de Data Pro gedragscode van branchevereniging NLdigital. Met het aanstellen van SCOPE Europe als geaccrediteerde toezichthouder is de Data Pro Code nu officieel de eerste volledig goedgekeurde AVG-gedragscode in Nederland en de vijfde in Europa. SCOPE Europe is een internationale organisatie die ondersteuning...
Onderzoek | 23 februari 2023
23 februari 2023

Helft Nederlanders geeft geboortedatum in ruil voor korting

Volgens onderzoek van NordVPN is bijna de helft van de Nederlanders (43%) bereid zijn of haar geboortedatum te geven in ruil voor een cadeau, korting of gratis dienst van een retailer. Dat is een van de hoogste percentages van acht onderzochte landen wereldwijd. Een geboortedatum op zich lijkt misschien onschuldige informatie, maar samen met iemands...
Onderzoek | 21 februari 2023
21 februari 2023

Staatssecretaris start privacy-onderzoek naar monitoring Twitterberichten

In oktober 2022 bleek uit onderzoek van Trouw en AG Connect dat onder andere het ministerie van Sociale Zaken, de Belastingdienst en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op grote schaal Twitter-berichten opslaan om te peilen hoe burgers over het beleid denken. SP-Kamerlid Renske Leijten stelde er vragen over en nu komt staatssecretaris voor Digitalisering van...
Actueel | 14 februari 2023
14 februari 2023

Overheden hebben meer aandacht voor naleving privacy

Sinds de inwerkingtreding van de AVG in 2018 hebben overheden veel gedaan om zorgvuldiger om te gaan met persoonsgegevens. Toch is verdere verbetering zeker mogelijk en nodig, met name bij gemeenten en ministeries. Dat blijkt uit onderzoek van Pro Facto en Hooghiemstra & Partners, in opdracht van het WODC. De overheid heeft een voorbeeldfunctie in...
Onderzoek | 07 februari 2023
07 februari 2023

Data delen oké, maar zorgen over privacy blijven

De zorgen om online privacy onder Nederlandse consumenten zijn nog net zo groot als vier jaar geleden: 64% maakt zich er in meer of mindere mate zorgen om. Wel is er meer bereidheid om persoonsgegevens te delen, vooral in de groep onder 35 jaar. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2023. Het bewustzijn van...
Actueel | 26 januari 2023
26 januari 2023

Privacytoezichthouders wijzen overheden op vereisten bij gebruik clouddiensten

Europese privacytoezichthouders hebben een lijst met aanbevelingen opgesteld voor overheidsinstellingen die persoonsgegevens van burgers opslaan in de cloud. Zij benadrukken hiermee de verantwoordelijkheid van de overheid om te waarborgen dat de gegevens van burgers veilig zijn. De lijst met 13 aanbevelingen staat in een rapport over een gezamenlijke actie van de European Data Protection Board (EDPB), het...
Actueel | 24 januari 2023
24 januari 2023

Plan voor alternatieve cookiebanner IAB Europe goedgekeurd

Begin 2022 oordeelde de Belgische privacytoezichthouder (GBA) dat het Transparancy and Consent Framework (TCF) van IAB Europe (platform voor digitale marketing en reclame) in strijd is met de AVG. Het gevolg was een boete van 250.000 euro én de verplichting om met een plan te komen om de veel gebruikte cookiebanner weer in lijn te...
Actueel | 19 januari 2023
19 januari 2023

Algoritmetoezicht AP van start

Afgelopen maandag gaven minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming), staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Digitalisering) en Aleid Wolfsen (voorzitter AP) het startsein voor de nieuwe activiteiten van de AP die een impuls moeten geven aan het toezicht op algoritmes. Binnen de AP komt een nieuw organisatieonderdeel voor de nieuwe taken: de directie Coördinatie Algoritmes. De AP ontvangt voor het...
Actueel | 12 januari 2023
12 januari 2023

Toenemende invloed privacyregels op marketingstrategie

Hoe kijken marketeers aan tegen de regels rond privacy van consumenten en ethisch handelen op internet? En wat zijn de gevolgen voor hun marketingstrategie? De World Advertising Research Center (WARC) zocht het uit. In Azië en de USA maken ze zich het meest zorgen over de invloed van privacyregels op hun strategie en wereldwijd is...
Actueel | 20 december 2022
20 december 2022

Wijziging Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming

Door het Ministerie van Binnenlandse Zaken is een wetsvoorstel uitgebracht met daarin verschillende technische en inhoudelijke aanpassingen van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG). Het ingediende wetsvoorstel bevat verder wijzigingen van bepalingen met betrekking tot gegevensbescherming in een aantal andere wetten. De hoofdlijnen van het wetsvoorstel zijn: Vanaf de leeftijd van 12 tot 16 jaar...
Actueel | 15 december 2022
15 december 2022

Europese Commissie wil geen gepersonaliseerde advertenties op Meta

Als het aan de Europese Commissie ligt mag Meta straks in Europa geen gepersonaliseerde advertenties op basis van data die klanten in hun profiel hebben staan bij Facebook, Instagram en Whatsapp. Het voornemen is nog geen zekerheid want ook de Ierse privacy-waakhond moet zich erover buigen. Dat laatste is nodig omdat Meta’s Europese hoofdkantoor gevestigd...
Actueel | 22 november 2022
22 november 2022

ACM wil dat EU online consument beter beschermt

De bescherming van de online consument moet beter worden geregeld, vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) n.a.v. de aangekondigde evaluatie van consumentenregels door de Europese Commissie. Websites, apps en games moeten zó ontworpen zijn dat ze consumenten niet misleiden door bijvoorbeeld oneerlijke beïnvloedingstactieken. Daarnaast wil de ACM dat het gebruik van persoonlijke informatie om...

Ook de laatste bytes ontvangen?