Onderzoek | 20 februari 2024
20 februari 2024

Persoonlijke interactie versus AI-chatbot: 1-0

Eén op de vijf consumenten tussen de 18 en 30 jaar gebruikt AI voor advies over hun aankopen in de webshop. Bijna 10% zegt zelf meer waarde te hechten aan AI als adviseur dan aan mensen. Maar onder alle Nederlandse consumenten ligt het gemiddelde gebruik van een chatbot op zo’n 10%. Jongeren scoren hoger: 16%….

Onderzoek | 20 februari 2024
20 februari 2024

Zorgen over de gezondheidsrisico’s sterk bewerkt voedsel

De nieuwste bevindingen van de EIT Food Consumer Observatory laten de complexiteit zien van voedselkeuzes van consumenten en de rol van sterk bewerkt voedsel. Onder wetenschappers en voedingsdeskundigen is er al jaren discussie over de gevaren van dit soort voedsel. Het perspectief van de consument ontbrak nog. Durk Bosma schreef er een artikel over. Sterk…

Onderzoek | 15 februari 2024
15 februari 2024

FD Mediagroep deelt key drivers voor inzicht in audio-advertising

FD Mediagroep heeft de afgelopen twee jaar intensief onderzoek verricht naar het effect van audio-advertising op livestream, radio en podcast. Het onderzoek levert vijf key drivers op waarmee adverteerders en merken diepgaande inzichten kunnen vergaren over contentcreatie, doelgroepsegmentatie, aandacht, mediadruk en keuze van audiokanalen. De ontwikkelingen in audiokanalen hebben de reclamewereld ingrijpend veranderd. Van radio…

Onderzoek | 08 februari 2024
08 februari 2024

Podiumkunsten Limburg: minder podia en stoelen, meer pop

Volgens het laatste advies van de Raad voor Cultuur hebben mensen in Nederland geen gelijke toegang tot cultuur. Het aanbod van cultuur en culturele voorzieningen verschilt sterk per regio. Deze vaststelling bracht Bureau Lahaut uit Maastricht ertoe om de professionele podiumkunsten in Limburg in kaart te brengen en te vergelijken met de situatie in andere…

Onderzoek | 06 februari 2024
06 februari 2024

Podcast razend populair onder tieners en studenten

De populariteit van de podcast blijft in Nederland onveranderd hoog. Het aantal luisteraars is sinds 2019 ongeveer verdubbeld en het aantal te beluisteren podcasts is verveelvoudigd. Inmiddels luistert 48% van de Nederlanders wel eens naar een podcast. Onder jongeren (12-18 jaar) is dit zelfs 66%. Dat blijkt uit de 10de meting van de Markteffect Podcast…

Onderzoek | 30 januari 2024
30 januari 2024

Meer X, minder Threads, en ook minder gelukkig door social media

Uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2024 van Newcom research & consultancy blijkt dat X niet is gedaald in gebruik, maar op dagelijkse basis zelfs is gegroeid. Threads lijkt geen bedreiging te vormen. Het had binnen korte tijd bijna een miljoen gebruikers, maar een groot deel is ook alweer afgehaakt. Maar…, echt gelukkig worden we…

Onderzoek | 25 januari 2024
25 januari 2024

Inflatie zorgt voor financieel bewustzijn

Afgelopen jaar steeg de inflatie met 3,8%. Lager dan in 2022, maar nog steeds bovengemiddeld hoog. Wat betekent dit voor het uitgavenpatroon van Nederlanders? DPG Grow deed samen met Panel Inzicht een grootschalig doelgroeponderzoek: ‘De hartslag van Nederland’. De stijgende inflatie laat Nederlanders hun uitgavenpatroon flink onder de loep nemen. Zo let maar liefst 76%…

Onderzoek | 18 januari 2024
18 januari 2024

70% van Nederland vraagt om menselijker leiderschap

Nederland vindt dat ons land ander leiderschap nodig heeft. Maar wat is ‘ander leiderschap’? Nieuw onderzoek van Motivaction en trainingsinstituut de Baak onder 1.000 werkende Nederlanders geeft inzicht in de verwachtingen van leiderschap in de politiek en het bedrijfsleven. Menselijk leiderschap is het belangrijkste thema voor de nabije toekomst, met transparantie en mentaal welzijn als…

Onderzoek | 04 januari 2024
04 januari 2024

‘Integratie GenAI in sociale media schaadt de gebruikerservaring’

Uit onderzoek van Gartner blijkt dat 53% van de consumenten vindt dat de huidige staat van sociale media slechter is dan vijf jaar geleden. De belangrijkste redenen zijn verkeerde informatie, ondeugdelijke databestanden en de opkomst van bots. De bezorgdheid over de impact van GenAI in sociale media is groot: meer dan 7 op de 10…

Onderzoek | 04 januari 2024
04 januari 2024

Gen Z heeft meeste goede voornemens voor 2024

Bij de start van het nieuwe jaar zegt 43% van de Nederlanders goede voornemens te hebben voor 2024. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Nationale-Nederlanden. Het enthousiasme is bij Gen Z het grootst; van hen wil 64% het anders aanpakken. Goede voornemens worden niet alleen gemaakt, van alle Nederlanders gelooft 78% dat…

Onderzoek | 21 december 2023
21 december 2023

Campagnecontact zorgt voor positieve band tussen mens en merk

Voor merken is het van belang om een makkelijk op te roepen positie in het consumentenbrein te verwerven. Die mentale beschikbaarheid proberen marketeers met o.a. mediacampagnes te beïnvloeden. Dennis Hoogervorst, research- en insights-expert van DPG Media, doet verslag van een onderzoek naar de effecten van campagnes. DVJ Insights doet veel onderzoek voor DPG Media om…

Onderzoek | 14 december 2023
14 december 2023

Nederlanders besteden gemiddeld ruim drie uur per dag aan media

Nederlanders besteden buiten het werk om gemiddeld 16% van hun dag aan media, dat is 3,21 uur. Hiervan gaat de meeste tijd naar TV, films en series (2,16uur), gevolgd door online media (0,35 uur), iets lezen of doorbladeren (0,23 uur) en muziek en radio of podcast luisteren (0,07 uur). Gedurende de hele dag spelen media…

Ook de laatste bytes ontvangen?