Onderzoek | 11 juni 2024
11 juni 2024

60% zakelijke markt nog niet bezig met maatschappelijke impact

Maatschappelijk verantwoord ondernemen speelt een steeds belangrijkere rol in het bedrijfsleven, mede door de toenemende druk vanuit Europese regelgeving. Desondanks houdt maar liefst 60% van de zakelijke markt zich hier nog niet concreet mee bezig. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect, in opdracht van DPG Media. De wetgeving op het gebied van Environmental, Social &…

Onderzoek | 11 juni 2024
11 juni 2024

83% Europese consumenten wil AI-aanbevelingen bij winkelen

Tweederde van de Europese consumenten (66%) ziet het belang in van gepersonaliseerde aanbevelingen. 30% vindt zelfs dat persoonlijke aanbevelingen hun digitale ervaring aanzienlijk bevorderen, aldus het Digital Trends Report van Adobe. Hoewel consumenten meer personalisatie met behulp AI willen, blijven privacy en databeheer belangrijke onderwerp: 91% vindt dat bedrijven verantwoord met hun gegevens moeten omgaan….

Onderzoek | 11 juni 2024
11 juni 2024

Wat vinden we van AI? Enthousiasme gaat gelijk op met argwaan

Vorige week verscheen de Ipsos AI Monitor 2024, met daarin cijfers over de acceptatie van AI, desinformatie, de kennis over AI, en de vraag of we onze banen gaan verliezen. Volgens een derde wel. De belangrijkste bevindingen uit de Ipsos AI Monitor zijn: Wereldwijd zijn mensen net zo enthousiast als afhoudend. 53% is blij met…

Onderzoek | 06 juni 2024
06 juni 2024

‘Help, mijn telefoon luistert me af’

Je praat met iemand over bijvoorbeeld een nieuwe bank in de tuin en een uurtje later zie je op sociale media plotseling reclame verschijnen voor tuinmeubilair. Dan ben je niet de enige die denkt: mijn smartphone luistert mee. Claire Segijn schreef er voor SWOCC een blog over. Hoewel platformen zoals Meta ontkennen dat ze gesprekken via…

Onderzoek | 23 mei 2024
23 mei 2024

Kwart Belgische eenoudergezinnen heeft financiële problemen

Meer dan één op de tien Belgisch huishoudens is een eenoudergezin. En een kwart daarvan heeft financiële problemen, twee keer zo veel als onder de algemene bevolking. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Haystack Consulting in opdracht van het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW), haar Franstalig-Belgische tegenhanger AMA en IKEA België.  Van alle Belgische huishoudens is ruim een tiende (11%)…

Onderzoek | 23 mei 2024
23 mei 2024

Minder consumenten maken gezonde en duurzame voedselkeuzes

Het EIT Food Trust Report, gebaseerd op een uitgebreide studie in 18 Europese landen, signaleert een alarmerende trend: steeds minder mensen maken gezonde en duurzame voedselkeuzes. Het vertrouwen in de voedselsector neemt af; minder dan de helft van de Europeanen heeft vertrouwen in het voedsel als het gaat om smaak, veiligheid, gezondheid, authenticiteit en duurzaamheid….

Onderzoek | 23 mei 2024
23 mei 2024

Panteia biedt OCW inzichten voor lhbtiqa+-beleid

Discriminatie en geweld op grond van seksuele oriëntatie, gender-identiteit, expressie of geslachtskenmerken… het is van belang om er voortdurend aandacht aan te besteden. Dat kwam naar voren in de laatste evaluatie van het Regenboogstedenbeleid die Panteia uitvoerde in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De evaluatie van het Regenboogstedenbeleid laat zien dat het programma voor…

Onderzoek | 21 mei 2024
21 mei 2024

Gemiddelde vrouw spendeert 845 euro aan kleding 


Vrouwen spenderen jaarlijks gemiddeld fors meer aan kleding dan mannen. Online zijn de bestedingen per aankoop gemiddeld hoger dan in fysieke winkels. Van alle webshops heeft Zalando de hoogste besteding. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels van Multiscope. Vrouwen besteden gemiddeld € 95 per aankoop bij een kledingwinkel of webshop. Mannen geven gemiddeld €…

Onderzoek | 16 mei 2024
16 mei 2024

Dé drie regels voor merkgroei

Kantar introduceerde deze week de ‘Blueprint for Brand Growth’, een analyse van meer dan 6,5 miljard datapunten van wereldwijde consumentenattitudes- en aankoopgedrag van de afgelopen 10 jaar. Een jaar lang werkten Kantar-experts aan een geavanceerde analyse op Kantars BrandZ (attitude) en Worldpanel-(gedrag)datasets om op empirische wijze de belangrijkste principes voor merkgroei te kunnen blootleggen. Dit…

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Dark Patterns tegen Bright Patterns

Consumenten zijn vaak bezorgd over hun online privacy. Veel mensen denken dat ze er geen invloed op hebben, zelfs als je de keuze hebt om data te delen of niet. De keuze wordt niet makkelijker gemaakt door ‘dark patterns’. Wat zijn dat en hoe kunnen merken er afstand van nemen? Joanna Strycharz schreef er voor SWOCC een blog over. Consumenten willen controle…

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Marketeers willen meer AI-training

De meeste digitale marketeers gebruiken al generatieve AI of experimenteren ermee, maar is behoefte aan meer training, zo blijkt uit nieuw onderzoek van IAB Europe. De brancheorganisatie deed samen met Microsoft Advertising onderzoek onder nationale IAB’s en bedrijfsleden van IAB Europe. Generatieve AI zal naar verwachting binnen digitale reclame taken gaan  automatiseren, inhoud personaliseren en…

Onderzoek | 14 mei 2024
14 mei 2024

Ipsos Generations Report 2024

In de nieuwe editie van het Generations Report van Ipsos komen de afname van de wereldbevolking, Gen Z, het belang van de culturele context en de diversiteit binnen generaties aan bod. En… de gevolgen voor het bedrijfsleven.  Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het rapport: We moeten ons voorbereiden op de afname van de wereldbevolking…

Ook de laatste bytes ontvangen?