Actueel | 30 november 2021
30 november 2021

‘De strategie van de kreeft’ wint PIM Marketing Literatuur Prijs

Het boek De strategie van de kreeft is door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot het beste marketingboek van 2021. Auteurs Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout gebruiken in hun boek de kreeft als metafoor om het proces van strategie en veranderingen in organisaties te duiden. De prijs...
Actueel | 22 november 2021
22 november 2021

Europese privacytoezichthouders willen verbod online volgen van mensen

Online adverteren gebaseerd op het volgen van mensen met bijvoorbeeld tracking cookies zou verboden moeten worden. En het opstellen van profielen van kinderen ook. Dat schrijven de Europese privacytoezichthouders, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB), in een verklaring aan de Europese Commissie. De EDPB schreef de verklaring omdat er nieuwe Europese wetten in...
Actueel | 15 november 2021
15 november 2021

PIM Marketing Literatuur Prijs 2021

PIM reikt dit jaar voor de 19e keer de Marketing Literatuur Prijs uit aan het beste nieuwe marketingboek én het beste marketingstudieboek. De prijsuitreiking is op 25 november van 17.00 tot 18.00 uur. Online bij te wonen! Dit zijn de negen nominaties voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2021 in alfabetische titelvolgorde: Act Human -...
Actueel | 15 november 2021
15 november 2021

Intensieve betrokkenheid overheid nodig bij ontwikkeling AI

In het rapport ‘Opgave AI. De nieuwe systeemtechnologie’ concludeert Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat AI voor een fundamentele verandering van Nederland zal zorgen. Maar als wij er ons niet goed op voorbereiden, is er niet alleen het risico dat we kansen missen, maar ook dat de samenleving opgescheept wordt met een technologie die...
Actueel | 11 november 2021
11 november 2021

Daily Data Bytes – Honderd en één keer insight

Volop felicitaties afgelopen dinsdag, want op die dag verscheen de 100ste Daily Data Bytes. We begonnen in september 2020, in het begin nog met één editie per week en vanaf januari van dit jaar met twee nieuwsbrieven (waar zich een 24/7-website achter heeft genesteld). Het betekent ook dat we genoeg te vertellen hebben, maar zo’n...
Actueel | 10 november 2021
10 november 2021

Nationaal Groeifonds financiert AI-innovatie onderwijs

Nederlandse wetenschappers, scholen en ondernemers gaan gezamenlijk werken aan kennis, data en innovatieve producten op het gebied van kunstmatige intelligentie. Het kabinet kent 80 miljoen euro uit het Nationaal Groeifonds (NGF) definitief toe om een zogeheten Nationaal Onderwijslab op te zetten. In augustus besloot het kabinet het voorwaardelijk toegekende budget vanuit het NGF voor de...
Actueel | 08 november 2021
08 november 2021

First-party ID’s halen voor het eerst cookies in

Reclametechnologieplatform Adform heeft de eerste resultaten van het FIRST-PARTY NOW-programma gepresenteerd. Het programma stelt adverteerders in heel Europa in staat om nu al campagnes te draaien in cookieloze omgevingen. In juni en juli waren de media-uitgaven voor first-party ID-campagnes in sommige markten al hoger dan voor campagnes op basis van third-party cookies. 80% van alle...
Actueel | 04 november 2021
04 november 2021

Waarom marktonderzoekbureaus zich druk moeten maken om duurzaamheid

Deze week vindt in Glasgow een groot congres plaats over klimaatverandering en de maatregelen om de negatieve gevolgen in kaart te brengen en – vooral – waar nodig om te buigen. Durk Bosma schreef een bijdrage met een bijzondere invalshoek: de rol van marktonderzoekbureaus om duurzaamheid te vergroten. De afgelopen week zag ik een publicatie...
Actueel | 03 november 2021
03 november 2021

SMART Talk – Werk aan je merk

SMART organiseert op donderdag 11 november de SMART Talk ‘Werk aan je merk’. Dit gratis event voor young professionals in marktonderzoek en marketing vindt plaats in het Philips Stadion in Eindhoven. De SMART Talk staat deze keer in het teken van Distinctive Brand Assets (DBA’s).  Deze Talk is exclusief voor MOA-leden. Sinds lange tijd organiseert...
Actueel | 03 november 2021
03 november 2021

Garmt Dijksterhuis: ‘Meat is dead, let’s eat plants!

The quest for healthy and sustainable food is ongoing and will not stop any time soon. One of the solutions lies in replacing meat by plant-based food products. There are many plant-based alternatives and research projects that focus on this so-called protein transition. Based on pulses, insects, side-streams or on other sources, apart from the...
Actueel | 02 november 2021
02 november 2021

‘Machine learning-tools kun je ook op kleinere schaal toepassen’

Mensen werken vaker met machine learning-tools dan ze beseffen, zegt Thierry Worch van Friesland-Campina. Op het Sensory Symposium van 25 november a.s. laat hij de kracht zien van machine learning in consumentensegmentatie. Waarom moeten mensen naar jouw presentatie komen? ‘Ik ben iemand met een grote passie voor toegepaste statistiek en het werken in de statistische...
Actueel | 01 november 2021
01 november 2021

The Data Agency snelst groeiende data-sciencebedrijf

The Data Agency is als winnaar uit de bus gekomen in de top vijftig van snelste stijgers binnen de MKB data-science-industrie. Vorig jaar stond het bedrijf in de top drie en nu op nummer één. The Data Agency specialiseert zich in technologie, data en analytics. De ranking van MKB-bedrijven is samengesteld door Florijnz Corporate Finance...

Ook de laatste bytes ontvangen?